3145
Sök

Opel Omega startar inte efter byte av topp

Yrkeschaufför
168 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#1
En Omega -88, 2.0 8v.
Byte topp pga kass toppapackning.smile

Ställt grundinställningen rätt.
Får bensin till fuelrailen.
Tändkablarna sitter rätt.
Får gnista.

Startar inte!!!
Why????hmm

★★★★★
455 Inlägg
25 januari 2009
#2
bytte du till en annan topp? kollade du att nya toppen var komplett? snurrar kamaxeln?

Yrkeschaufför
168 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#3
ja, tog själv av den från den andra motorn.
Japp, snurrar. kollat inställningarna 5 ggr.

4 670 Inlägg
25 januari 2009
#4
MRVECTRA_T skrev:
En Omega -88, 2.0 8v.
Byte topp pga kass toppapackning.smile

Ställt grundinställningen rätt.
Får bensin till fuelrailen.
Tändkablarna sitter rätt.
Får gnista.

Startar inte!!!
Why????hmm

sitter kamremmen helt rätt? får den gnista i rätt ordning/tid=? vet inte hur man ställer den på omega.
Har du komp?
Senast redigerat av mickius (25 januari 2009)


allt-i-allo
13 Inlägg
25 januari 2009
#5
fel inkuggad sku vara min gissning..


Yrkeschaufför
168 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#6
Sitter rätt. japp, kollat det också.

Yrkeschaufför
168 Inlägg
25 januari 2009
Trådstartare
#7
fel inkuggad vad?

1 291 Inlägg
26 januari 2009
#8
Det som låter mest troligt är att kammen står galet, kollat så 1:ans kolv är i topp då remskivan och kamdrevet står i nolläge?
annas kan det ju vara något kontaktstycke du glömt någonstans bara?


3 235 Inlägg
26 januari 2009
#9
Sitter fördelaren i toppen?
I så fall kanske den sitter fel.


1 291 Inlägg
26 januari 2009
#10
engolf skrev:
Sitter fördelaren i toppen?
I så fall kanske den sitter fel.

den sitter på kammen och går att sätta 180grader fel, kolla så den stämmer


Yrkeschaufför
168 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#11
Kollat komp. Bra komp.
ja, 1:ans kolv är i topp när remskivan och kamdrevet är rätt.

Ska kolla fördelaren, detta visste jag inte! Tack!

Yrkeschaufför
168 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#12
Födelaren sitter rätt.
Fler förslag tack.

Yrkeschaufför
168 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
#13
startar fortfarande inte. suck HJÄLP!

290 Inlägg
4 februari 2009
#14
måste ju vara spridarna som inte öppnar.
har du provat med startgas?

1 291 Inlägg
5 februari 2009
#15
MRVECTRA_T skrev:
Födelaren sitter rätt.
Fler förslag tack.

börjar tänka nu, kolade du rotorn och inte bara fördelaren, fördelarlocket går ju bara att sätta rätt. det är rotorn man kan sätta ett halvt varv fel. ville bara förtydliga.
blir den sur om du kör på starten, testa köra utan tändstift och se om de börjar lukta benisn


110 Inlägg
6 februari 2009
#16
Hej
Vi hade samma problem på en calibra -93 med 8v 2.0 motor. Det började med att kamremmen hoppade sen har den inte gått ordentligt fast vi bytt rem. Fixade till toppen slipade ventiler m,m. Sen startade inte skiten...
Vi kollade allt ,allt var rätt soppan fanns gnista fanns den startade inte. Satte bilen på laddning över natten och se då startade den dagen efter men den går lika illa som innan vi fixade toppen men när den blir varm funkar den perfekt...

Jag tror att det är databoxen som fått fnatt...

(ursäkta att jag kapade tråden lite)


Yrkeschaufför
168 Inlägg
9 februari 2009
Trådstartare
#17
ja, luktar bensin

Xenoholic
2 559 Inlägg
9 februari 2009
#18
Hade en manta gsi som vägrade starta efter byte till trimkam, visade sig vara en jordkabel till insuget som hade gått av (men höljet såg helt ut) kan det va nåt sånt kanske?

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

88 Inlägg
9 februari 2009
#19
kan ju va som sagt att toppen inte är jordad



Sök