4776
Sök

-Sota ur motorn (med vatten) ?

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Låter kanske lite konstigt, men har läst att man kan rengöra motorns förbränningsrum från sot m.m. genom att använda endast vatten.

Går till så att man kör motorn på höga varvtal ~4000 och därefter så sprutar man in vatten direkt genom insuget (sprayflaska) eller använder sig av en vaccumslang som suger i sig vatten.

Här är tråden jag läste: http://www.motorforum.nu/showthread.php?t=480
(Edit: sidan 3 i länken så står det hur man ska gå tillväga)


Någon som har prövat sig på detta ? smile
Senast redigerat av supersupra87 (26 januari 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Försöker iaf
12 819 Inlägg
"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#3
Förklara varför jag ska glömma det...

Finns ju en o annan som fått bra resultat.

smile
Senast redigerat av supersupra87 (26 januari 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 januari 2009
#4
supersupra87 skrev:
Förklara varför jag ska glömma det...

Finns ju en o annan som fått bra resultat.

smile

Jadu, jag orkar inte läsa länken där, men vatten och en motor går sällan bra ihop.

Påminner lite om skämtet som fanns för några år sen att man kan polera insug osv genom att hälla blästrings sand i insuget..... hmm


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Neerd
1 596 Inlägg
26 januari 2009
#5
te_wik skrev:
supersupra87 skrev:
Förklara varför jag ska glömma det...

Finns ju en o annan som fått bra resultat.

smile

Jadu, jag orkar inte läsa länken där, men vatten och en motor går sällan bra ihop.

Påminner lite om skämtet som fanns för några år sen att man kan polera insug osv genom att hälla blästrings sand i insuget..... hmm


Mvh Tommy

hahahaha jag minns det xD ngn tjomme som hade testat o bilen gick inte så bra sen HAHAHAH

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 januari 2009
#6
alex_side skrev:
te_wik skrev:
supersupra87 skrev:
Förklara varför jag ska glömma det...

Finns ju en o annan som fått bra resultat.

smile

Jadu, jag orkar inte läsa länken där, men vatten och en motor går sällan bra ihop.

Påminner lite om skämtet som fanns för några år sen att man kan polera insug osv genom att hälla blästrings sand i insuget..... hmm


Mvh Tommy

hahahaha jag minns det xD ngn tjomme som hade testat o bilen gick inte så bra sen HAHAHAH

hahaha nää precis wink HAde man en turbomotor så skulle man inte varva så högt så turbon börjar ladda smile


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 januari 2009
#7
Jag tycker att det faktiskt borde fungera, vatten blir ju ånga och det rengör ju rätt duktigt

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#8
te_wik: Nästa gång du ska skriva inlägg så läs först. Detta handlar inte om att fylla cylindern med vatten vilket du verkar tro. Utan en lite mängd vatten som förångas direkt.

Det står också i länken att det kan ta mer skada än vad det gör nytta om man använder för mycket vatten. Tror nog (nästan) alla fattar att vatten fungerar inte bra som smörjmedel i motorn vilket kan sluta i motor ras....
Senast redigerat av supersupra87 (26 januari 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 januari 2009
#9
supersupra87 skrev:
te_wik: Nästa gång du ska skriva inlägg så läs först. Detta handlar inte om att fylla cylindern med vatten vilket du verkar tro. Utan en lite mängd vatten som förångas direkt.

Det står också i länken att det kan ta mer skada än vad det gör nytta om man använder för mycket vatten. Tror nog (nästan) alla fattar att vatten fungerar inte bra som smörjmedel i motorn vilket kan sluta i motor ras....

Okay, men visst. Häll du i vatten i insuget (hur vet du vad som är lagom?) så väntar jag på en annan tråd av dig där du undrar varför bilen går dåligt.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

429 Inlägg
26 januari 2009
#10
Det funkar. Har sätt några motorer med trasig topplockspackning som trycker i vatten i förbränningsrummet och där är det rent o fint.
Men frågan är varför du vill göra det?


Entreprenör
1 784 Inlägg
26 januari 2009
#11
supersupra87 skrev:
te_wik: Nästa gång du ska skriva inlägg så läs först. Detta handlar inte om att fylla cylindern med vatten vilket du verkar tro. Utan en lite mängd vatten som förångas direkt.

Det står också i länken att det kan ta mer skada än vad det gör nytta om man använder för mycket vatten. Tror nog (nästan) alla fattar att vatten fungerar inte bra som smörjmedel i motorn vilket kan sluta i motor ras....

De kanske fungerar som på gamla vedpannor...dom sotade man ju på det viset...( har jobbat som sotare).fast då fick man vara försiktig så dom inte sprack....men skinande rena blev dom...!  :-)

7 277 Inlägg
26 januari 2009
#12
Jag är rätt säker på att jag läste något om 5-56 eller wd-40 i förbränningsrummet på stcs.
Har för mig att det var för att få bort skit ifrån kolvringarna.
Tror det gick till så att man ställde bilen och hällde i lite 5-56 eller wd-40 i förbränningsrummen sen fick bilen stå över natten.

Dagen därpå byter man oljan för att bli av med skiten som kommer ner och förhoppningsvis har det blivit bättre.

Inte 100% säker på att det var så men är helt säker på att jag läste åtminstonde något liknande.


Weber frälst!
223 Inlägg
26 januari 2009
#13
jonas 740 skrev:
Det funkar. Har sätt några motorer med trasig topplockspackning som trycker i vatten i förbränningsrummet och där är det rent o fint.
Men frågan är varför du vill göra det?

dom blir knappast fina om du har glykol i vattnet..Vart så på min gamla topp och det var verkligen inte fint kan jag säga, vet iof inte hur d blir med bara vatten

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#14
jonas 740 skrev:
Det funkar. Har sätt några motorer med trasig topplockspackning som trycker i vatten i förbränningsrummet och där är det rent o fint.
Men frågan är varför du vill göra det?

Har haft dåliga ventiltätningar ett tag, kompressionen har blivit högre pga av sot/avlagringar. Undrar bara om det fungerar så bra som de påstod (i länken).

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 januari 2009
#15
supersupra87 skrev:
jonas 740 skrev:
Det funkar. Har sätt några motorer med trasig topplockspackning som trycker i vatten i förbränningsrummet och där är det rent o fint.
Men frågan är varför du vill göra det?

Har haft dåliga ventiltätningar ett tag, kompressionen har blivit högre pga av sot/avlagringar. Undrar bara om det fungerar så bra som de påstod (i länken).

Vad har ventiltätningar med kompression att göra menar du då......?

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#16
mrbuggy skrev:
supersupra87 skrev:
jonas 740 skrev:
Det funkar. Har sätt några motorer med trasig topplockspackning som trycker i vatten i förbränningsrummet och där är det rent o fint.
Men frågan är varför du vill göra det?

Har haft dåliga ventiltätningar ett tag, kompressionen har blivit högre pga av sot/avlagringar. Undrar bara om det fungerar så bra som de påstod (i länken).

Vad har ventiltätningar med kompression att göra menar du då......?

Dåliga ventiltätningar drar in olja från toppen och rinner ner längst med ventilerna och in i cylindrarna, oljan förbränns och sot avlagras på cylinderväggarna och ökar kompressionen. Man får köra ganska länge med oljeproblem innan man får ökad kompression.
Senast redigerat av supersupra87 (26 januari 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

482 Inlägg
26 januari 2009
#17
Varför inte bara sota ur den genom att dra den till en sisådär 7000rpm på några växlar? (inte varje gång du kör)

Jodå... Så är det serru!

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 januari 2009
#18
supersupra87 skrev:
mrbuggy skrev:
supersupra87 skrev:

Har haft dåliga ventiltätningar ett tag, kompressionen har blivit högre pga av sot/avlagringar. Undrar bara om det fungerar så bra som de påstod (i länken).

Vad har ventiltätningar med kompression att göra menar du då......?

Dåliga ventiltätningar drar in olja från toppen och rinner ner längst med ventilerna och in i cylindrarna, oljan förbränns och sot avlagras på cylinderväggarna och ökar kompressionen.

Nu e du väl ute och cyklar va....?

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#19
mrbuggy skrev:
Nu e du väl ute och cyklar va....?

Nu gör du mig förvirrad, "varför cyklar jag" ? smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 januari 2009
#20
supersupra87 skrev:
mrbuggy skrev:
Nu e du väl ute och cyklar va....?

Nu gör du mig förvirrad, "varför cyklar jag" ? smile

När du har kört sååå långt att de börjar fastna SOT på CYLINDERVÄGGARNA då e vändkanterna så stora att du snubblar på dom,å ringarna så slut att dom inte håller att ta i ens....Sot på kolvarna och förbränningsrummen kan jag köpa..annars...Glöm de andra..


Sök