2841
Sök

-Sota ur motorn (med vatten) ?

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#21
mrbuggy skrev:
supersupra87 skrev:
mrbuggy skrev:
Nu e du väl ute och cyklar va....?

Nu gör du mig förvirrad, "varför cyklar jag" ? smile

När du har kört sååå långt att de börjar fastna SOT på CYLINDERVÄGGARNA då e vändkanterna så stora att du snubblar på dom,å ringarna så slut att dom inte håller att ta i ens....Sot på kolvarna och förbränningsrummen kan jag köpa..annars...Glöm de andra..

hmm... sa jag cylinderväggarna ?...sh*t, fel av mig. cyklade trotts allt, måste cyklat in i en stolpe sad
Senast redigerat av supersupra87 (26 januari 2009)

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

730 Inlägg
26 januari 2009
#22
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#23
YeahBitch skrev:
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

Jag tänker inte "hälla" i vatten, för då rasar det wink

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

Entreprenör
1 784 Inlägg
26 januari 2009
#24
supersupra87 skrev:
YeahBitch skrev:
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

Jag tänker inte "hälla" i vatten, för då rasar det wink

Blir väl lika ide som den gamla vatteninsprutningen då...Prova du lite...!

730 Inlägg
26 januari 2009
#25
supersupra87 skrev:
YeahBitch skrev:
Häll i lite vatten du då får du se om de rasar lr inte..

Jag tänker inte "hälla" i vatten, för då rasar det wink

Droppa, spraya, spotta, snora.. w/e

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

29 Inlägg
26 januari 2009
#26
Spraya endast en liten vattenmängd, försiktigt! Borde också gå vid tomgångsvarvtal. Vatteninsprutning kör man ju med på turbomotorer för att bla motverka spikningar.

Tycker att många här endast svarar med sitt stora självförtroende när dom egentligen inte har en susning om vad dom skriver... Så sluta jaga recognition och låt bli att svara om det verkligen inte är ett konstruktivt svar på frågan!!

EDIT: Som någon säkert skrivit tidigare, när topplockspackningen går sönder så blir det ju helt rent från sot på kolvtopp och förbränningsrum, avgaskanalen och ventil är också rena, så det måste ju fungera.
Senast redigerat av Nikk0 (27 januari 2009)


blacken
26 januari 2009
#27
Det har funkat för mig i allafall, men man måste vara försiktig annars så kan det rasa både här och där. jag tog en vanlig spruta  som rymde ungefär 4-5 cc och satte den på en slang som gick in i insuget, startade motorn och höll den på en c:a 2000-3000 varv och sprutade in vattet jämt och långsamt, jäklar var det rök om den smile. Men rent vart det (Saab 900og)..

1 062 Inlägg
26 januari 2009
#28
te_wik skrev:
Okay, men visst. Häll du i vatten i insuget (hur vet du vad som är lagom?) så väntar jag på en annan tråd av dig där du undrar varför bilen går dåligt.

Mvh Tommy

Märks att du är hobbymekaniker... eller ens det? Självsäker verkar du tyvärr vara iaf.

M.V.H.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 januari 2009
#29
AndreasPlars skrev:
te_wik skrev:
Okay, men visst. Häll du i vatten i insuget (hur vet du vad som är lagom?) så väntar jag på en annan tråd av dig där du undrar varför bilen går dåligt.

Mvh Tommy

Märks att du är hobbymekaniker... eller ens det? Självsäker verkar du tyvärr vara iaf.

M.V.H.

Haha nu börjar påhoppningarna big_smile

Jag måste erkänna att jag missuppfattade frågan lite i första inlägget, så visst.. detta KAN funka..

Men absolut inget jag skulle testa.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#30
Nikk0 skrev:
Tycker att många här endast svarar med sitt stora självförtroende när dom egentligen inte har en susning om vad dom skriver... Så sluta jaga recognition och låt bli att svara om det verkligen inte är ett konstruktivt svar på frågan!!

Tack!

Tack till alla som har svarat på min fråga också, är nöjd! smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

761 Inlägg
27 januari 2009
#31
Oavsett om det funkar eller inte, men hur vanligt är det att en motor sotar igen i dagens läge???? Tycker bara att det verkar löjligt om jag ska va ärlig.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

321 Inlägg
27 januari 2009
#32
Detta provade vi på en polares omega 3000. Använde hålet för tomgångsmotorn har jag för mig. varvade upp motorn till varvstopp, loss med slangen och trycka i vatten från en sportflaska. Ja jävlar vad det flög sotflisor. Var svart sot flera meter bakom bilen. Kanske gick i 3 dl. Och ja, gjorde mycket skillnad.

EViLution!

Avstängd
512 Inlägg
27 januari 2009
#33
Sota ur motorn? Det är 1800 talsbegrepp! Har du en ny motor med insprutning mm, så sotar den inte!Då är det nåt stort fel!

3 235 Inlägg
27 januari 2009
#34
Crozzfire skrev:
Sota ur motorn? Det är 1800 talsbegrepp! Har du en ny motor med insprutning mm, så sotar den inte!Då är det nåt stort fel!

What?! Se på Mitsubishis GDI motorer, klassiskt exempel på bensinsnåla motorer i modern tid.
Klart en modern motor kan bli igensotad: om man kör försiktigt som en gubbe, många kallstarter (då förbränningen inte är optimal), långvarig tomgång mm.


Med.lem
3 759 Inlägg
27 januari 2009
#35
Nikk0 skrev:
Spraya endast en liten vattenmängd, försiktigt! Borde också gå vid tomgångsvarvtal. Vatteninsprutning kör man ju med på turbomotorer för att bla motverka spikningar.

Tycker att många här endast svarar med sitt stora självförtroende när dom egentligen inte har en susning om vad dom skriver... Så sluta jaga recognition och låt bli att svara om det verkligen inte är ett konstruktivt svar på frågan!!

Bästa inlägget idag! (jaja igår då..)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

4 586 Inlägg
13 maj 2009
#36
Ett annat sätt att sota ur motorn är att motorbromsa rätt hård


1 319 Inlägg
13 maj 2009
#37
Har hört att dom sotade ur gamla (endast diesel motorer) tröskverk typ diesel mercedes 220 240 å 300 med vatten även gamla lastbilar....genom att spruta vatten i insuget...låter inge bra men vem vet om det funkar

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

234 Inlägg
13 maj 2009
#38
Klart att det fungerar. Har gjort det flera gånger med kolsyrat vatten. Det är inte flera liter man häller i utan 2-3 korkar från vattenflaskan brukar vara bra. Gammla fordar med Ztec motorn osv brukar sota igen ventiler, kolvringar och egrventilen osv. Fungerar mycket bra på dessa.

Trodde att detta var ett välkänt knep?

/Eric.


4 586 Inlägg
13 maj 2009
#39
Dahlhjelm skrev:
Klart att det fungerar. Har gjort det flera gånger med kolsyrat vatten. Det är inte flera liter man häller i utan 2-3 korkar från vattenflaskan brukar vara bra. Gammla fordar med Ztec motorn osv brukar sota igen ventiler, kolvringar och egrventilen osv. Fungerar mycket bra på dessa.

Trodde att detta var ett välkänt knep?

/Eric.

låter helt sjukt det här. låter skönt ifall man inte är tvungen att plocka isär avgasreningen för att få rent den.


463 Inlägg
13 maj 2009
#40
Lär inte bli så bra på moderna bilar med kat om det nu är så att det funkar, om det kommer ut sotflagor ur förbränningskammrarna så kommer de stanna vid katten och täppa igen..


Sök