3001
Sök

Bmwfråga, vilken av dom är snabbast?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#1
Vilken av 316i,318,320,325,328 är egentligen bäst eller ja störst motor med mest hästar? Detta ska vara i e36an, då den är snyggast av dom o coupe..

Inga m3or nu, utan vanligt då tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

451 Inlägg
29 januari 2009
#2
328 resten får du lista ut själv ( mitt framför näsan på dig big_smile )

DFFL
9 020 Inlägg
29 januari 2009
#3
328...
Säger sig själv.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Entreprenör
1 286 Inlägg
29 januari 2009
#4
Ungefär såhär kan man säga att det fungerar (stämmer inte 100% men skapligt iaf):

316 = 1,6l 4cyl
318 = 1,8l 4cyl
320 = 2,0l 6cyl
325 = 2,5l 6cyl
330 = 3,0l 6cyl

Titta gärna på www.autopower.se och klicka sedan på modellguiden för mer info om just dom olika modellerna med hästkrafter osv.

// Niklas Johansson

979 Inlägg
29 januari 2009
#5
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

Hpc

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#6
316 compact är snabbast

2slow

310 Inlägg
29 januari 2009
#7
318 - 1,8l 8v, trött som skam
318is - 1,8l 16v. funkar. helt ok med lagom skjuts.

Rent spontant känns det som om 318is är mest "bang for the bucks"


Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#8
azid skrev:
316 compact är snabbast

hahah

Håller med, den drar ju nästan gämt med 850:n
roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#9
Mr_EmCom skrev:
azid skrev:
316 compact är snabbast

hahah

Håller med, den drar ju nästan gämt med 850:n
roll

ja visst compacten är ju som synes lättat så det räcker

2slow

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#10
@ TS de första svaren i tråden är riktigta, resten är bara spamm, testa att söka på autopower.com för mer ingående fakta om e36.
Begangnatguieden på samma sida.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

564 Inlägg
29 januari 2009
#11
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

En 318is E36 har nog ganska svårt att hänga med en 323 E36.
1,8l 143hk vs 2,5l 170hk. (I verkligheten har troligtvis 323an fler hk, men eftersom 328 och 323 kom i samband med att 325 försvann, och 328 har 193hk mot 325 som har 192, så hade man svårt att ange en nästan lika hög effekt på 323an, som trots namnet har 2,5l)

Likaså så är en E30 325 märkbart snabbare än 318is E30. (170hk vs 136hk)

Fördelen med 318is är en något bättre viktfördelning, det är nog det enda.

Vill man ha en skojig och lite annorlunda E36, kan man kika lite närmare på 323i Compakt. Mkt bra prestanda!


Mvh Johan

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#12
azid skrev:
Mr_EmCom skrev:
azid skrev:
316 compact är snabbast

hahah

Håller med, den drar ju nästan gämt med 850:n
roll

ja visst compacten är ju som synes lättat så det räcker

Jo, den har ju aodynamiken på sin sida.. Till skillnad från cupén. höhö

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#13
groze skrev:
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

En 318is E36 har nog ganska svårt att hänga med en 323 E36.
1,8l 143hk vs 2,5l 170hk. (I verkligheten har troligtvis 323an fler hk, men eftersom 328 och 323 kom i samband med att 325 försvann, och 328 har 193hk mot 325 som har 192, så hade man svårt att ange en nästan lika hög effekt på 323an, som trots namnet har 2,5l)

Likaså så är en E30 325 märkbart snabbare än 318is E30. (170hk vs 136hk)

Fördelen med 318is är en något bättre viktfördelning, det är nog det enda.

Vill man ha en skojig och lite annorlunda E36, kan man kika lite närmare på 323i Compakt. Mkt bra prestanda!


Mvh Johan

Men snälla compaterna ser rent ut sagt förjävliga ut.
Den ända moddelen av e36 man kan åka utan att bli anklagad för att äka en pizzeria är 328 cupén med m-paket.
Det är iaf min åsik.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#14
Mr_EmCom skrev:
azid skrev:
Mr_EmCom skrev:

hahah

Håller med, den drar ju nästan gämt med 850:n
roll

ja visst compacten är ju som synes lättat så det räcker

Jo, den har ju aodynamiken på sin sida.. Till skillnad från cupén. höhö

sant sant... sen är den ju så mycke snyggare än cupen med.

tycker valet är självklart

2slow

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 januari 2009
#15
FireTraXX skrev:
328...
Säger sig själv.

Nu är inte jag nån bmw nörd, men är det så säkert ? med tanke på att det bara skiljer nån ynka hk mellan 325 och 328... Är väll bara ett par hästar som skiljer om jag inte minns fel ? smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#16
Så sant, compakt ser helt fucked up.. Det ska vara en e36a eller en e30 smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#17
_Glenne_ skrev:
FireTraXX skrev:
328...
Säger sig själv.

Nu är inte jag nån bmw nörd, men är det så säkert ? med tanke på att det bara skiljer nån ynka hk mellan 325 och 328... Är väll bara ett par hästar som skiljer om jag inte minns fel ? smile

Ja, det skilljer rätt mycket i vridmomet.
(vet inte exakt hur mycket)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

564 Inlägg
29 januari 2009
#18
Mr_EmCom skrev:
groze skrev:
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

En 318is E36 har nog ganska svårt att hänga med en 323 E36.
1,8l 143hk vs 2,5l 170hk. (I verkligheten har troligtvis 323an fler hk, men eftersom 328 och 323 kom i samband med att 325 försvann, och 328 har 193hk mot 325 som har 192, så hade man svårt att ange en nästan lika hög effekt på 323an, som trots namnet har 2,5l)

Likaså så är en E30 325 märkbart snabbare än 318is E30. (170hk vs 136hk)

Fördelen med 318is är en något bättre viktfördelning, det är nog det enda.

Vill man ha en skojig och lite annorlunda E36, kan man kika lite närmare på 323i Compakt. Mkt bra prestanda!


Mvh Johan

Men snälla compaterna ser rent ut sagt förjävliga ut.
Den ända moddelen av e36 man kan åka utan att bli anklagad för att äka en pizzeria är 328 cupén med m-paket.
Det är iaf min åsik.

En 323 compakt med M-paket tycker iaf jag ser helt okej ut... Dessutom är dom sjukt roliga att köra! Samma bakvagn som Z3, som för övrigt delar väldigt mycket med E30. Dvs en E30-körglädje i en E36. tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#19
emijl skrev:
Så sant, compakt ser helt fucked up.. Det ska vara en e36a eller en e30 smile

Det finns en anledning till att man kan få en bes och skattad 316 compact för 14 på blocket, medans en 328 cupé ligger i 50 000 klassen.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 661 Inlägg
29 januari 2009
#20
_Glenne_ skrev:
FireTraXX skrev:
328...
Säger sig själv.

Nu är inte jag nån bmw nörd, men är det så säkert ? med tanke på att det bara skiljer nån ynka hk mellan 325 och 328... Är väll bara ett par hästar som skiljer om jag inte minns fel ? smile

Men det skiljer destu mer i vrid.


Sök