3016
Sök

Bmwfråga, vilken av dom är snabbast?

1 418 Inlägg
29 januari 2009
#21
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

Ja och volvo 740 gl drar en tic om man har sportluftfilter.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#22
groze skrev:
Mr_EmCom skrev:
groze skrev:

En 318is E36 har nog ganska svårt att hänga med en 323 E36.
1,8l 143hk vs 2,5l 170hk. (I verkligheten har troligtvis 323an fler hk, men eftersom 328 och 323 kom i samband med att 325 försvann, och 328 har 193hk mot 325 som har 192, så hade man svårt att ange en nästan lika hög effekt på 323an, som trots namnet har 2,5l)

Likaså så är en E30 325 märkbart snabbare än 318is E30. (170hk vs 136hk)

Fördelen med 318is är en något bättre viktfördelning, det är nog det enda.

Vill man ha en skojig och lite annorlunda E36, kan man kika lite närmare på 323i Compakt. Mkt bra prestanda!


Mvh Johan

Men snälla compaterna ser rent ut sagt förjävliga ut.
Den ända moddelen av e36 man kan åka utan att bli anklagad för att äka en pizzeria är 328 cupén med m-paket.
Det är iaf min åsik.

En 323 compakt med M-paket tycker iaf jag ser helt okej ut... Dessutom är dom sjukt roliga att köra! Samma bakvagn som Z3, som för övrigt delar väldigt mycket med E30. Dvs en E30-körglädje i en E36. tongue

problemet är väll att bilen slutar mitt i ingenstans

2slow

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#23
Hardjim skrev:
_Glenne_ skrev:
FireTraXX skrev:
328...
Säger sig själv.

Nu är inte jag nån bmw nörd, men är det så säkert ? med tanke på att det bara skiljer nån ynka hk mellan 325 och 328... Är väll bara ett par hästar som skiljer om jag inte minns fel ? smile

Men det skiljer destu mer i vrid.

Du var 2 min för sen wink

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
29 januari 2009
#24
Lindberg88 skrev:
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

Ja och volvo 740 gl drar en tic om man har sportluftfilter.

Reagerade också på det, men orkade inte by mig, han kan få tro att hans 318 drar en 320 tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#25
Mr_EmCom skrev:
Lindberg88 skrev:
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

Ja och volvo 740 gl drar en tic om man har sportluftfilter.

Reagerade också på det, men orkade inte by mig, han kan få tro att hans 318 drar en 320 tongue

finns väll inte en 320 som inte är turbokonvertad i sverige så jag tvivar med

2slow

dARKiE
5 031 Inlägg
29 januari 2009
#26
NiKeMaN skrev:
Ungefär såhär kan man säga att det fungerar (stämmer inte 100% men skapligt iaf):

316 = 1,6l 4cyl
318 = 1,8l 4cyl
320 = 2,0l 6cyl
325 = 2,5l 6cyl
330 = 3,0l 6cyl

Titta gärna på www.autopower.se och klicka sedan på modellguiden för mer info om just dom olika modellerna med hästkrafter osv.

Det där handlar om E46:an då E36;an inte har någon 330 modell.

och som svar är 328an snabbast tätt intill 325;an med lite mindre vrid.
Dock var 328;an strypt i insuget för att kunna säljas i något land där dem inte fick gå över 200hk strecket. Så bytar man det till ett litet mer flödes insug (typ 325:an eller M3;ans) så har man ett par hästar till i 328:an. Min polare bänkade sin 328 coupe med 325 insug och chip till 240hk.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

564 Inlägg
29 januari 2009
#27
azid skrev:
groze skrev:
Mr_EmCom skrev:
Men snälla compaterna ser rent ut sagt förjävliga ut.
Den ända moddelen av e36 man kan åka utan att bli anklagad för att äka en pizzeria är 328 cupén med m-paket.
Det är iaf min åsik.

En 323 compakt med M-paket tycker iaf jag ser helt okej ut... Dessutom är dom sjukt roliga att köra! Samma bakvagn som Z3, som för övrigt delar väldigt mycket med E30. Dvs en E30-körglädje i en E36. tongue

problemet är väll att bilen slutar mitt i ingenstans

haha, ja, det har du på sätt o vis rätt i. smile

Men det går att få till rätt coolt stuk på dom med! Kolla denna:
http://www.huthmann-tuning.de/kfzumbau/ … me=album01

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
29 januari 2009
#28
groze skrev:
azid skrev:
groze skrev:

En 323 compakt med M-paket tycker iaf jag ser helt okej ut... Dessutom är dom sjukt roliga att köra! Samma bakvagn som Z3, som för övrigt delar väldigt mycket med E30. Dvs en E30-körglädje i en E36. tongue

problemet är väll att bilen slutar mitt i ingenstans

haha, ja, det har du på sätt o vis rätt i. smile

Men det går att få till rätt coolt stuk på dom med! Kolla denna:
http://www.huthmann-tuning.de/kfzumbau/ … me=album01

ok ok den var snygg.. om fokus tas bort ifrån baken så ser den ganska bra ut men som sagt mitt i ingenstans

2slow

3 120 Inlägg
29 januari 2009
#29
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

E36 318is piskar inte E36 320i lätt, vad är det för skitsnack? En 318is behöver 0,4 sekunder mer än en 320i att ta sig 0-100 enligt fabriksuppgifterna.lol

Snacket att en E30 318is skulle dra en E30 325 verkar ännu mer befängt!mad

En E30 318is 8v har 113 vilda, frustande ponnys och gör 0-100 på 10,8 sekunder, en 318is 16v gör 0-100 på 9,9 och har 136hk och en E30 325 har 170hk och gör 0-100 på 8,3 sekunder... lol
Senast redigerat av viccoA (29 januari 2009)


157 Inlägg
29 januari 2009
#30
NiKeMaN skrev:
Ungefär såhär kan man säga att det fungerar (stämmer inte 100% men skapligt iaf):

316 = 1,6l 4cyl
318 = 1,8l 4cyl
320 = 2,0l 6cyl
325 = 2,5l 6cyl
330 = 3,0l 6cyl


Titta gärna på www.autopower.se och klicka sedan på modellguiden för mer info om just dom olika modellerna med hästkrafter osv.

glömt 323 med 2.5l motorn

Polish my nuts and serve me a milkshake!

1 814 Inlägg
29 januari 2009
#31
Sista två siffrorna är väl alltid motorstorlek. följd den.

328 /330 är väl klockren smile

3 059 Inlägg
29 januari 2009
#32
Mr_EmCom skrev:
emijl skrev:
Så sant, compakt ser helt fucked up.. Det ska vara en e36a eller en e30 smile

Det finns en anledning till att man kan få en bes och skattad 316 compact för 14 på blocket, medans en 328 cupé ligger i 50 000 klassen.

Hmm, ja du får gärna visa den för 14 du hittat på blocket.
Letar efter en till nämligen.. runt årsmodell -97 och ska inte ha gått mer än 15000mil.

emijl skrev:
Så sant, compakt ser helt fucked up.. Det ska vara en e36a eller en e30 smile

Hehehe.. E du säker på att du ska ha BMW ?
compacten är också E36'a lol
Snabb e de inte nä men den e jevligt soppasnål.
Senast redigerat av Smajly (29 januari 2009)


3 650 Inlägg
29 januari 2009
#33
azid skrev:
Mr_EmCom skrev:
azid skrev:
316 compact är snabbast

hahah

Håller med, den drar ju nästan gämt med 850:n
roll

ja visst compacten är ju som synes lättat så det räcker

Ja men hur snygg e den egenligen??


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 januari 2009
#35
328an är snabbast, tätt följd av 325an men 328ans större motor och högre vrid tar ut sin rätt. Vilket redan konstaterats. Men 328an har lite annorlunda karaktär med kraft från lägre varv än 325an och upplevs som starkare och trevligare.

Tycker själv att compact är tuff, även om den inte är vacker nånstans. En 323 compact med M-paket hade jag gärna haft, om det inte vore för att ägarna övervärderar dem. Du hittar en 328a för mindre pengar roll

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2009
#36
En modern steifan-klassiker, länka tider från Einzweidrei! big_smile
http://www.einszweidrei.de/

BMW 320i E36 - 1991 (Serie)

Test in ams 1991
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     6,1 s
0 - 100 km/h     8,9 s
0 - 120 km/h     12,3 s
0 - 140 km/h     17,6 s
0 - 160 km/h     23,9 s
0 - 180 km/h     36,3 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     30,0 s
Vmax     214 km/h

BMW 320i E36 - 1992 (Serie)
Test in sport auto 6/1992
Gewicht     1345 kg
0 - 80 km/h     6,5 s
0 - 100 km/h     9,5 s
0 - 120 km/h     13,5 s
0 - 140 km/h     19,0 s
0 - 160 km/h     26,3 s
0 - 180 km/h     40,0 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     217 km/h

BMW 325i E36
Test in ams 1991
Gewicht     1387 kg
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     8,0 s
0 - 120 km/h     11,2 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,4 s
0 - 180 km/h     27,2 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     28,8 s
Vmax     237 km/h

BMW 325i Coupé E36 - 1992 (Serie)
Test in sport auto 10/1992
Gewicht     1403 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,7 s
0 - 140 km/h     14,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 160 km/h     19,5 s
0 - 180 km/h     26,1 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     235 km/h

BMW 318is Coupé - 1994 (Serie)
Test in sport auto 10/1994
Gewicht     1290 kg
0 - 80 km/h     6,9 s
0 - 100 km/h     10,2 s
0 - 120 km/h     14,2 s
0 - 140 km/h     19,9 s
0 - 160 km/h     28,2 s
0 - 180 km/h     43,0 s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     220 km/h

BMW 328i Coupé - 1996 (Serie)
Test in sport auto 04/1996
Gewicht     1391 kg
0 - 80 km/h     5,3 s
0 - 100 km/h     7,3 s
0 - 120 km/h     10,0 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     13,3 s
0 - 160 km/h     17,5 s
0 - 180 km/h     23,5 s
0 - 200 km/h     34,0 s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     237 km/h

BMW 328i Coupé - 1997 (Serie)
Test in sport auto 02/1997
Gewicht     1420 kg
0 - 80 km/h     4,8 s
0 - 100 km/h     6,9 s
0 - 120 km/h     9,6 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     13,1 s
0 - 160 km/h     17,4 s
0 - 180 km/h     23,6 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     236 km/h


Bara läsa sig!


Bonustider:

BMW 325i E30 - 1988 (Serie)
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     5,4 s
0 - 100 km/h     7,8 s
0 - 120 km/h     10,9 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,6 s
0 - 180 km/h     28,7 s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     15,6 s
1 km, stehender Start     28,7 s
Vmax     218 km/h

BMW M3 E30 mit Kat - 1989 (Serie)
Test in ams 13/1989
Gewicht     1287 kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,6 s
0 - 120 km/h     10,5 s
0 - 140 km/h     14,0 s
0 - 160 km/h     18,9 s
0 - 180 km/h     25,1 s
0 - 200 km/h     - s
400 m, stehender Start     - s
1 km, stehender Start     28,1 s
Vmax     240 km/h


Edit: 318is E36 är alltså slöast av bilarna ovan.
Senast redigerat av steifan (29 januari 2009)


huh?
10 427 Inlägg
29 januari 2009
#37
Här kommer 316 Compact, 318i och 323i Limo:

BMW 316i Compact - 1994 (Serie)
Test in ams 1994
Gewicht     1140 kg
0 - 80 km/h     7,3 s
0 - 100 km/h     11,4 s
0 - 120 km/h     13,7 s
0 - 140 km/h     24,3 s
0 - 160 km/h     35,9 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     33,1 s
Vmax     188 km/h

BMW 318i E36 - 1991 (Serie)
Test in ams 1991
Gewicht     1213 kg
0 - 80 km/h     7,2 s
0 - 100 km/h     10,6 s
0 - 120 km/h     15,3 s
0 - 140 km/h     21,9 s
0 - 160 km/h     31,5 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     32,1 s
Vmax     199 km/h

BMW 323i Limousine - 1995 (Serie)
Test in sport auto 12/1995
Gewicht     1375 kg
0 - 80 km/h     5,5 s
0 - 100 km/h     7,7 s
0 - 120 km/h     11,0 s
0 - 140 km/h     12,7 s
0 - 160 km/h     20,0 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
1 km, stehender Start     - s
Vmax     229 km/h


Alla testen kommer ju från tyska biltidningars tester.
Tiderna lär ju inte vara helt tagna ur luften.


German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
29 januari 2009
#38
azid skrev:
316 compact är snabbast

Bra mycket fulare än alla andra också..
Skämdes ärligt talat när jag åkte med i en.. hmm
Senast redigerat av Irmscher Vectra (29 januari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

109 Inlägg
13 maj 2009
#39
Mr_EmCom skrev:
groze skrev:
AnderssonE30 skrev:
318is är vettigt. Piskar 320i lätt iaf...sägs gå lika bra som 323 E36. Kan nog stämma. I E30 mod så piskar 318is 325an. Konstigt mens ant..jmen i ditt läge så satsa på 325...328 typ

En 318is E36 har nog ganska svårt att hänga med en 323 E36.
1,8l 143hk vs 2,5l 170hk. (I verkligheten har troligtvis 323an fler hk, men eftersom 328 och 323 kom i samband med att 325 försvann, och 328 har 193hk mot 325 som har 192, så hade man svårt att ange en nästan lika hög effekt på 323an, som trots namnet har 2,5l)

Likaså så är en E30 325 märkbart snabbare än 318is E30. (170hk vs 136hk)

Fördelen med 318is är en något bättre viktfördelning, det är nog det enda.

Vill man ha en skojig och lite annorlunda E36, kan man kika lite närmare på 323i Compakt. Mkt bra prestanda!


Mvh Johan

Men snälla compaterna ser rent ut sagt förjävliga ut.
Den ända moddelen av e36 man kan åka utan att bli anklagad för att äka en pizzeria är 328 cupén med m-paket.
Det är iaf min åsik.

Håller med om att compacterna ser förjävliga ut.. men E36 coupe är nog tvärtemot, 100% pizzaräser... själv kör man 328 touring vilket känns mkt mognare cool iofs snyggare med!

214 Inlägg
13 maj 2009
#40
Jag racea med en 328 för ett tag sedan fast iof e46:an men vi drog jämt han har 1 hk och typ 35 nm mer än mig org iaf ingen av oss körde ifrån den andra så jag skulle nästan säga att det är ganska jämt mellan dessa:P men tekniskt sett ska 328:an vara snabbare

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!


Sök