2961
Sök

Grenrören glöder. Är det normalt?

Hojstyling.se
72 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har hostat upp många trådar under senaste tiden nu känner jag. Men jag är helt ny inom bilvärlden och behöver all hjälp jag kan få för att klara mig själv i framtiden.

Kom precis in efter att ha kört en bit.
Har precis fått ordning på ett läckage i en slang så jag drog ut för att hårdtesta lite. Drog på fullt på 2an och 3an några gånger. Hörde att det började vina lite när jag gasade på så jag gjorde samma sak några gånger för att se om det slutade, tills jag slutligen stannade och "poppade hooden" för att se om jag kan höra nått. Ser då att grenrören glöder rätt friskt.

http://img10.imageshack.us/img10/6179/bild050ho2.jpg

Är det normalt? Tar den tjuvluft vid grenrörsfästena tro?
Lät henne svalna lite och drog ut o provade igen lite lugnare men ändå hårt. Då glödde det inte när jag kikade nästa gång.

Vinandet kan mycket väl vara någon slang som läcker. Men det var just glödandet jag undrade över denna gång.

Tack på förhand!

Edit: Det är en SAAB 9000 Aero -94 smile
Senast redigerat av NiWi (3 februari 2009)


518 Inlägg
3 februari 2009
#2
helt normalt när man gasar på en del med bil med turbo

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

385 Inlägg
3 februari 2009
#3
NiWi skrev:
Hej!
Jag har hostat upp många trådar under senaste tiden nu känner jag. Men jag är helt ny inom bilvärlden och behöver all hjälp jag kan få för att klara mig själv i framtiden.

Kom precis in efter att ha kört en bit.
Har precis fått ordning på ett läckage i en slang så jag drog ut för att hårdtesta lite. Drog på fullt på 2an och 3an några gånger. Hörde att det började vina lite när jag gasade på så jag gjorde samma sak några gånger för att se om det slutade, tills jag slutligen stannade och "poppade hooden" för att se om jag kan höra nått. Ser då att grenrören glöder rätt friskt.

http://img10.imageshack.us/img10/6179/bild050ho2.jpg

Är det normalt? Tar den tjuvluft vid grenrörsfästena tro?
Lät henne svalna lite och drog ut o provade igen lite lugnare men ändå hårt. Då glödde det inte när jag kikade nästa gång.

Vinandet kan mycket väl vara någon slang som läcker. Men det var just glödandet jag undrade över denna gång.

Tack på förhand!

undra om ditt ladd tryck är rätt högt! måste pressat den rätt hårt, brukar bli så då;) hehe

börn i varje hörn är fett rätt;)

46 Inlägg
3 februari 2009
#4
Det är fullt normalt att grenrör och turbo blir riktigt varmt när man kört lite hårdare.. behöver inte vara stenhård körning under en längre tid, utan räcker med det lilla som du sa.. så de e inget konstigt med det.. smile

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

DFFL
9 020 Inlägg
3 februari 2009
#5
Vinandet är säkert turbon, glöden är normal när man hårddrar sin stackars motor.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 februari 2009
#6
Tänk på att inte stänga av motorn när de ser ut så. vänta tills de blir "normalt" igen

Jonas

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 februari 2009
#7
Karl-Bertil skrev:
helt normalt när man gasar på en del med bil med turbo

På sugis med, min 740 GL får glödande grenrör när jag kör på snö tongue

Jonas

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 februari 2009
#8
Brukar nog se ut så ganska ofta på min med, öppnar bara inte huven och kollar tongue
Helt normalt iaf att det ser ut så!


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 februari 2009
#9
Som sagt, så är det normalt, jag har sett uppstressade turbo motorer där grenröret å turbon å en bra bit ner på DP där det va illrött, som om du har tagit ut järnet från smidesspisen typ...

och som också är nämnt! stänga absolut inte av bilen när turbon är varm! defenitivt inte när den är glödhet för annars kommer du att rasa din turbo ganska så snart! bilen skall gå på tomgång tills att turbon är riktigt avkyld igen, kan efter en riktigt häftig repa ta en bra stund, men den soppan är det värt för det är billigare än att köpa ny turbo...

anledningen till att man inte skall stänga av motorn när turbon är varm är för att isåfall finns det risk att oljan "bränns" fast av värmen innuti turbon, å du kan ju tänka själv vad som händer den dagen det är så mycket fast bränd olja så den inte får mer olja... wink inget bra!


Saabvilde!
1 708 Inlägg
3 februari 2009
#10
Tänker köra en "Jag hörde från en mosters mans kusins särbo " historia nu..

En vän till mig berättade att när han gjorde lumpen så hade kompis en 9000 Turbo -85.

Den turbon blev så varm att färgen på motorhuven bubblade sig efter gaaanska så inspirerad körning. Så det där är alldeles normalt efter den körningen du berättade om!

Mvh Michael!

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

301 Inlägg
3 februari 2009
#12
annledningen till att sakerna blir så varma är att det är så dåligt flöde i originaldetaljer..
speciellt om man har original DP och avgas.
om man byter till grövre DP och system så blir det lite bättre flöde och då blir det lite svalare åt turbo/grenrör.
om man sedan byter från gjutet grerör till ett riktigt fint extraktor tex så kommer det behöva tuktas rejält innan det blir rött..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

Hojstyling.se
72 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#13
Tack så mycket alla!
Nu kan jag sova gott big_smile

Ang. vinandet så är det inte turbons vinande utan mer åt nått slags tryck som pyser ut nånstans.
En vakumslang rätt säkert.

Xoff skrev:
Som sagt, så är det normalt, jag har sett uppstressade turbo motorer där grenröret å turbon å en bra bit ner på DP där det va illrött, som om du har tagit ut järnet från smidesspisen typ...

och som också är nämnt! stänga absolut inte av bilen när turbon är varm! defenitivt inte när den är glödhet för annars kommer du att rasa din turbo ganska så snart! bilen skall gå på tomgång tills att turbon är riktigt avkyld igen, kan efter en riktigt häftig repa ta en bra stund, men den soppan är det värt för det är billigare än att köpa ny turbo...

anledningen till att man inte skall stänga av motorn när turbon är varm är för att isåfall finns det risk att oljan "bränns" fast av värmen innuti turbon, å du kan ju tänka själv vad som händer den dagen det är så mycket fast bränd olja så den inte får mer olja... wink inget bra!

Tack för ett bra svar! Ska tänka på detta nästa gång. smile
Varje gång jag kört lite inspirerat ska jag alltså låta bilen stå på tomgång en stund innan jag stänger av?


blacken
3 februari 2009
#14
NiWi skrev:
Hej!
Jag har hostat upp många trådar under senaste tiden nu känner jag. Men jag är helt ny inom bilvärlden och behöver all hjälp jag kan få för att klara mig själv i framtiden.

Kom precis in efter att ha kört en bit.
Har precis fått ordning på ett läckage i en slang så jag drog ut för att hårdtesta lite. Drog på fullt på 2an och 3an några gånger. Hörde att det började vina lite när jag gasade på så jag gjorde samma sak några gånger för att se om det slutade, tills jag slutligen stannade och "poppade hooden" för att se om jag kan höra nått. Ser då att grenrören glöder rätt friskt.

http://img10.imageshack.us/img10/6179/bild050ho2.jpg

Är det normalt? Tar den tjuvluft vid grenrörsfästena tro?
Lät henne svalna lite och drog ut o provade igen lite lugnare men ändå hårt. Då glödde det inte när jag kikade nästa gång.

Vinandet kan mycket väl vara någon slang som läcker. Men det var just glödandet jag undrade över denna gång.

Tack på förhand!

Edit: Det är en SAAB 9000 Aero -94 smile

"Om det om avgasrören inte glöder, har man i gasfoten inget "löder".. tongue

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2009
#15
t5-r micke skrev:
om man sedan byter från gjutet grerör till ett riktigt fint extraktor tex så kommer det behöva tuktas rejält innan det blir rött..

Inte för att vara sån, men extraktorgrenrören är ju oftast gjorda i tunt material, som borde glöda väldigt lätt det med? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Magister Mundi Sum
177 Inlägg
6 februari 2009
#16
jao o andra sidan så har man ju bättre flöde i ett extraktor så värmen inte stannar kvar på samma ställe...

Idrott luktar svett Sport Luktar Bensin =)

Körv
3 535 Inlägg
6 februari 2009
#17
NiWi skrev:
Varje gång jag kört lite inspirerat ska jag alltså låta bilen stå på tomgång en stund innan jag stänger av?

Menar du att du alltså stängt av bilen direkt vid flera tillfällen!?

OJOJOJ..

Truckdriving Man

457 Inlägg
6 februari 2009
#18
Xoff skrev:
Som sagt, så är det normalt, jag har sett uppstressade turbo motorer där grenröret å turbon å en bra bit ner på DP där det va illrött, som om du har tagit ut järnet från smidesspisen typ...

och som också är nämnt! stänga absolut inte av bilen när turbon är varm! defenitivt inte när den är glödhet för annars kommer du att rasa din turbo ganska så snart! bilen skall gå på tomgång tills att turbon är riktigt avkyld igen, kan efter en riktigt häftig repa ta en bra stund, men den soppan är det värt för det är billigare än att köpa ny turbo...

anledningen till att man inte skall stänga av motorn när turbon är varm är för att isåfall finns det risk att oljan "bränns" fast av värmen innuti turbon, å du kan ju tänka själv vad som händer den dagen det är så mycket fast bränd olja så den inte får mer olja... wink inget bra!

Just de där med oljan vet jag en som råkat ut för tongue fast han är ju ingen som kör så de glöder precis, men den va full med fastbränd olja så den snurra inte ens, den plocka han isär å gjorde ren så funka den fint igen.. big_smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
6 februari 2009
#19
Volvo_Mannen skrev:
Karl-Bertil skrev:
helt normalt när man gasar på en del med bil med turbo

På sugis med, min 740 GL får glödande grenrör när jag kör på snö tongue

hade rött enda bak till sista ljuddämparen på min 240glt när jag lekt lite smile
inte speciellt ovanligt

min signaturbild är efter en fullgasresa på 1mil på min 245:A och då blev det så där rött var aningen rödare när jag slog upp huven

men som sagt en turbobil blir det ganska lätt rött grenrör och turbo

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 883 Inlägg
6 februari 2009
#20
Helt normalt på turbobilar. Sugisar brukar ha för lågt ställd tändning när avgasrören blir glödande, i alla fall på originalare wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök