2348
Sök

Skall köpa Mg Zr 160, e det ett bra köp?

622 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#1
Efter flera dagars funderingar och sömnlösa nätter har jag kommit fram till att Mg Zr 160 verkar vara en bra bil att äga, den ser snygg ut och gör 0-100km/h på ca 6.5 sekunder....

Någon som har nån erfarenhet av bilen? eller som tycker att jag inte borde köpa den, isf varför inte?

Tacksam för all hjälp, då det är svårt att hitta information om den....

Så tycker ni jag borde köpa den?

Mvh Saman

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.

677 Inlägg
3 februari 2009
#2
Som jag har förstått efter läst MG klubbens tidning ( farsan är gammal MG veteran) så är det roliga bilar men halvt rackliga i kvalitén på inredningen och motorn.

Ovanlig och rolig bil, dock lite fördersam om reservdelar och liknande..

518 Inlägg
3 februari 2009
#3
en kompis till mej hade en o tro mej, han köper aldrig en igen. vet inte om han fick tag på ett dåligt ex bara.

sen är väl andrahandsvärdet ingen höjdare men du kanske ska ha den länge ändå så då kvittar det ju.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

Sanizz
4 februari 2009
#4
Ja tycker det är en kanon bil för priset man betalar. Det ända jag har att klaga på är att den saknar en extra växel. En polare har Zr, själv lirar man på lillbrossan Rover 200 smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 februari 2009
#5
Reservdelar är det inga problem med om man bara orkar köpa själv från England eller Tyskland. Topplocket är den svaga punkten. Ganska knepigt att åtgärda själv men det har kommit fram nya packningar och om man gör det rätt så är problemet löst. Samtidigt är problemen lite överdrivna och inte större än å andra bilar.
Kolla upp mg-rover.org eller themgzr.co.uk och läs på lite. Tänk på att i England finns zr med alla motoralternativ från 105 hästar och uppåt. Här i Sverige hittar du framförallt 1.8vvc 160hästar, annars är det import.

Förövrigt sopade en MGzr160 banan med en CTR för ett par år sedan. På just bana.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

196 Inlägg
5 februari 2009
#6
Är det K-serie motorn i dom ?
isåfall sitter ju hela jävla spisen ihop med långa pinnbultar som håller allt.
Variabla kamdrivningen ska inte heller vara någon hit att plocka ner själv, hört endel firmor som råkat plocka isärdom och ah , det tog tid innan grejerna lirade ...

Finns en person i Getinge som har bra lösningar på att göra dom driftsäkra.


648 Inlägg
5 februari 2009
#7
MG Zr160 0-100 på 6.5sek ?? haha jo tjena :-)  snarare runt 8-8.5sek enligt tester

rätt billiga är dom sett till årsmodell men det är ju gammal bil i ett nytt skal vad jag förstått det som


är ju läge att köpa bil nu så..lär ju bli rätt ensam på vägarna i en sån iaf

test i automotorsport http://www.automotorsport.se/biltester/ … 32101.html

är väl inte direkt en bil jag skulle lägga dom pengarna på då finns det andra som ger mer för pengarna om vill gå ner i årsmodell
Senast redigerat av Ejan (5 februari 2009)


648 Inlägg
5 februari 2009
#8
caromania skrev:
Förövrigt sopade en MGzr160 banan med en CTR för ett par år sedan. På just bana.

Den dagen en CTR får stryk av en ZR160 på bana så slutar solen lysa....kan föraren köra bil så lämnas MG´n ganska omgående och långt bak vare sig det är rakt fram eller kurvigt.


622 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#9
aa, snackade med en kille på Garaget som har en MG ZR men han sa att försäkringsbolagen har bra försäkringar när det gäller motorn o sånt, så att även om toppen skulle rycka, då betalar jag bara en liten fjutig slant och försäkringen tar hand om problemet....

Men Men...är fortvarande lite skeptisk, fastän ja gillar bilen skarpt, speciellt hur den ser ut...har hela helgen på mig att bestäma mig, sen köper jag bil.....

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 februari 2009
#10
Ejan skrev:
caromania skrev:
Förövrigt sopade en MGzr160 banan med en CTR för ett par år sedan. På just bana.

Den dagen en CTR får stryk av en ZR160 på bana så slutar solen lysa....kan föraren köra bil så lämnas MG´n ganska omgående och långt bak vare sig det är rakt fram eller kurvigt.

Förlåt mig. Det var inte meningen att berätta om det. Testet gjordes ialla fall i Portugal om du vill leta efter det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Livsnjutare
362 Inlägg
10 juni 2009
#11
hur blev det med köpet?

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

201 Inlägg
10 juni 2009
#12
big_smile Glöm ZR men satsa på en ZT 2.5 160 + 4DR till ex en 02'a. Snygg och trevlig bil för en billig peng i UK...
ca £ 3000 - 3500 tongue
PM'a mig för info.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/115409/683170_byc1gv.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/115409/683171_a5u1ka.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/115409/683172_npoo6o.jpg
Senast redigerat av handydan (10 juni 2009)

Be A Part Of The Driving Force

622 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#13
Sorry my friends jag lämnade Mg drömmarna då jag inte hittade en BRA MG, plus så är dem inte pålitliga..provkörde några av dem..BRummade lätt och dålig komfort, sedan har jag hört att Toppen smäller och inte håller för Tuff körning...

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 juni 2009
#14
Teknikens Värld var inte direkt överförtjusta över modellen precis så som du själv uttrycker, visst rolig men i övrigt en riktig skitbil. Peugeot 206RC och Honda CTR är bra mycket bättre köp i samma klass!

(Honda över Peugeot i alla sammanhang)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
29 september 2009
#15
finns det några ny åsikter om bilen? dom ligger fint i pris för 65,000 får man en riktig fin o lågmilad dom är ju extremt mkt mer prisvärda en CTR och 206 rc.

Men vad är negativr med en ZR160 vs 206 RC. Visst den har ett udda konstigt emblem som heter mg men resten då?


Bmw osv..

622 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#16
OverBoosted skrev:
finns det några ny åsikter om bilen? dom ligger fint i pris för 65,000 får man en riktig fin o lågmilad dom är ju extremt mkt mer prisvärda en CTR och 206 rc.

Men vad är negativr med en ZR160 vs 206 RC. Visst den har ett udda konstigt emblem som heter mg men resten då?

Jag struntade i att köpa bilen, men min polare gick all the way och bestämde sig för att köpa en, största misstaget någonsin....Toppen gick 2 gånger, inom 8 månader (inget ovanligt) komforten var verkligen inget att skryta om, prestanda? 1.8l motor på 160hk...thats it. ska du trimma kostar det ca 35tusen för att få 200hk, och då förlorar du mot bilar som T4, saab turbo m.m

Den bilen ska inte jämföras med en CTR eller RC, för jämfört me dem bilarna är den SKIT! och svår såld...jag e så glad över att jag inte köpte den....

big_smile

Ordförande för Re-Loaded skåne, Mer info på profil.

15 Inlägg
20 augusti 2010
#17
Hittade den här tråden när jag börjat intressera mig för MG ZR. Har bilarna ute på vägarna blivit återkallade för att byta toppackningen eller är det upp till varje ägare, det verkar vara den som ligger bakom topplocks-problemen? På engelska forum har jag läst att det inte är något att bry sig om om man inte upplever några problem. Har sett att en del bilar redan börjat rosta, är det så dåligt rostskydd på dom eller är det av andra anledningar? Är rost en vanligt problem på dessa bilar?

Jag ska åka och provköra en så fort jag får chansen men ville höra runt lite innan och förhoppningsvis få några vettiga svar och inte bara smutskastning. Bilarna är trots allt ganska populära i Storbrittanien (inte helt konstigt iofs). Jag har åkt en sånhär för några år sedan och minns att det helt klart var en bil i min smak.

Håller med ovanstående att bilen inte bör jämföras med CTR och 206 RC då dessa bilarna inte längre ligger i samma prisklass, 206 RC och CTR är aningen över min budget, medan MG:n går att finansiera för min del. Det är inte heller särskilt intressant att jämföra en turbobil mot en bil med sugmotor.

Om man börjar prata siffror så har CTR ett övertag på 1,3 kg mindre per hästkraft vilket innebär att om man skulle trimma MG:n till 186 hästar ligger dessa på samma vikt/effekt-förhållande och då har MG:n fler hästkrafter per liter cylindervolym. CTR är även dyrare i skatt, försäkring och ur bränslesynpunkt.
Senast redigerat av SkorvKalle (20 augusti 2010)


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 augusti 2010
#18
MGn är ganska svårtrimmad så att nå till 180-190hk kommer att bli dyrt, dyrt,dyrt. Och det är ingen supersportbil, utan en hottad Rover 25 som sagt. (Eller egentligen Rover 200) Men som du säger, andrahandsvärdet är grymt lågt så visst kan den vara prisvärd.

Det har importerats en del bilar och de kan ha allt mellan 105 och 160hk så var noga och kolla att det är 1.8vvc du kollar på. (160hk)

Ja topplocksproblemen är överdrivna. Problemet är att OM den sticker så kommer du få flisa på bra om du ska laga den i Sverige. Service och kylarvätskenivå är A och O. Rätt kylarvätska ska den ha också.

Vill du ha en rolig, ovanlig och mycket (mycket!) snabbare engelsk vagn ska du leta efter en 220 turbo Coupe. (samma utseende som du ser under mina "gamla bilar".) Det fanns nån övervärderad på blocket nyligen men jag vet inte om den är kvar. Definitivt mer pålitlig också då T-serien (2.0-turbo) är hur bra som helst!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

15 Inlägg
20 augusti 2010
#19
Siffrorna var bara för att tona ner hypandet runt om hur mycket snabbare civic type r framstod som, jag är fullt medveten om att trimning av sugmotor aldrig är särskilt billigt.

Det verkar som du säger att det är väldigt viktigt att man kollar noggrant att service är utförd ordentligt på dessa bilar för att slippa dyra topplocks-historier.

Jag tror dig när du säger att 220 turbo coupe är en snabbare bil, men jag har bestämt mig för att köpa en halvkombi med lagom mycket under huven med rimlig bränsleåtgång, vilket jag inte tycker min T4 gör särskilt bra wink

Men om den är så hemsk att köra så lär det märkas när jag provkör en och då kanske jag avstyr planerna helt och hållet. Är det någon som vet hur det är med rosten på de här bilarna?


Forummoderator
9 299 Inlägg
20 augusti 2010
#20
SkorvKalle skrev:
Siffrorna var bara för att tona ner hypandet runt om hur mycket snabbare civic type r framstod som, jag är fullt medveten om att trimning av sugmotor aldrig är särskilt billigt.

Det verkar som du säger att det är väldigt viktigt att man kollar noggrant att service är utförd ordentligt på dessa bilar för att slippa dyra topplocks-historier.

Jag tror dig när du säger att 220 turbo coupe är en snabbare bil, men jag har bestämt mig för att köpa en halvkombi med lagom mycket under huven med rimlig bränsleåtgång, vilket jag inte tycker min T4 gör särskilt bra wink

Men om den är så hemsk att köra så lär det märkas när jag provkör en och då kanske jag avstyr planerna helt och hållet. Är det någon som vet hur det är med rosten på de här bilarna?

Vad gälle rtrimning så är det dessutom så att det inte finns nånting till K-motorn. Den är mer eller mindre i toppform vad gäller effekt.

Dels är servicehistoria viktig, (kylarvätskans kvalitet) men även att den inte utsatts för termisk chock (6000rpm mitt i vintern med kall motor...)

Ja 220 drar ju mer men fortfarande kör du den under litern. Men en sak kan jag omöjligt ljuga om, bagageutrymet är vedervärdigt litet på 220. Får du med en tandborste så ska du vara nöjd. I en ZR så kan du med fällt säte frakta ett kylskåp.

Bättre rostskydd än på de flesta andra skulle jag påstå. Tack och lov är det ingen Mercedes eller Opel du ska provköra. roll

Vad gäller hemsk och köra så är det ju så att det är en liten, bullrig och stötig bil. Men hur bekvämt vill man åka? Man lever bara en gång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök