4590
Sök

Vems är felet..mitt eller hans?

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Som topic låter:

Skulle iväg hem till en kompis en sen kväll, Han bor i en villa med privat uppfart.
Kör in till vägkanten och är på väg att backa...står ganska tvärt på vägen så att säga.

Ser att det kommer en Porsche 966 4x4 på väg mot mig men han verkar inte vilja stanna( snö på vägen. nedförsbacke) och han har en tjej i bilen (verkar vilja "stajla" för tjejjen) och han ska försöka pressa sig igenom men kommer inte upp på trottoarkanten...så han dundrar in i min bil (940) skrapar och snear kofångaren samt krossar min blinkers, men hans bil slafsas på hela sidan och fakkar hans kofångare.

Killen (chockad) kommer ut o säger: "Det här var inte bra" o kollar in sin bil, kylaren läcker vatten o han börjar bli lite nervös( eftersom han lånat bilen:)..)

sen säger han: Det värsta är ju att man inte vet vems fel det var...

Jag ignorerar denna gest o tittar på min bil...han böjer sig ner att det där kan man tejpa o kofångaren kan man putsa ut lite...

Sen säger han åter: Det värsta är ju att man inte vet vems fel det var..

DÅ säger jag...: Haha...det är ju solklart...du körde ju på mig..du kunde ha stannat och väntat om du såg att jag stod stilla.

Vems är då felet?

Mitt kan det väl inte vara? eller? eller?

587 Inlägg
4 februari 2009
felet är tjejens. hade inte hon vart med hade inte killen haft nån att stajla för å det hela hade aldrig hänt.

allvarligt talat, bara att vänta å se vad försäkringsbolag osv kommer fram till.

1 004 Inlägg
4 februari 2009
vad jag förstår så stog du i hans körfält när du backade in?   om det är så så skulle jag nog påstå att det är helt ditt fel?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

812 Inlägg
4 februari 2009
nej det är hanns fel om inte han säger att du va på väg ut från uppfarten. men backade du upp så är de ju hanns fel helt klart.

man lever bara en gång..

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
1 körfält 30 blås målat på vägen

alltså omarkerat
Senast redigerat av Canarion (4 februari 2009)

7 274 Inlägg
4 februari 2009
Eftersom du stod still och inte backade så har jag svårt att se hur dom ska få det till att du åker dit på det.
Du kan ha fått lite sladd och sen bromsat därav står du snett, sen kommer han och kör in i dig innan du har hunnit därifrån wink

Men försäkringsbolag brukar vara duktiga på att tolka regler och situationer på sina egna sätt...

1 004 Inlägg
4 februari 2009
Canarion skrev:

alltså omarkerat

enkelriktad gata?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Saab
344 Inlägg
4 februari 2009
det är hans fel! !

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
262turbo skrev:
Canarion skrev:

alltså omarkerat

enkelriktad gata?

nä..tillåtet båda riktningarna...men hade varit soft om det vore enkel för honom

FYM racing.
122 Inlägg
4 februari 2009
Det är ju i 99% av alla fall som den som kör in bakifrån som gör fel! 
Alltså borde det vara han som gjorde fel.

FYM racing.

blacken
4 februari 2009
Hans fel helt klart..

DFFL
9 020 Inlägg
4 februari 2009
Det är hans fel.
Jag antar att det syntes klart och tydligt att du backade ("står ganska tvärt på vägen så att säga."), och eftersom att han försökte klämma sig förbi din front och trottoaren så har han kört in i dig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Random Hero
4 047 Inlägg
4 februari 2009
ditt fel, när man backar har man ansvar för allt !

Dog food lid. Backwards

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
"på väg att backa" och jag stod stilla och tittade på medans han körde in i mig...ögonkontakt??

DFFL
9 020 Inlägg
4 februari 2009
DusanMandick skrev:

Finns undantag för allt.
T.ex. avstånd, hastighet, signal, väderlag o.s.v.

Eftersom killen med tjejen uppenbarligen hade tid och hastighet nog för att sakta ner och försöka snirkla sig förbi så är det hans fel.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Random Hero
4 047 Inlägg
4 februari 2009
FireTraXX skrev:
DusanMandick skrev:

Finns undantag för allt.

Eftersom killen med tjejen uppenbarligen hade tid och hastighet nog för att sakta ner och försöka snirkla sig förbi så är det hans fel.

hmm ja e inte helt säker på att du har rätt där, för min kusin backa ut från en parkering o såg en bil komma så han stanna till för o se om den som kom skulle släppa förbi honom. han som kom stanna till o vänta, sen backa kusinen 1 meter o hörde däckskrik o sen pang, då hade den andre gasat på o kört in i honom, vi var 4-5 st som såg de hela men kusinen fick stå skyldig just för att han backa

Dog food lid. Backwards

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
FireTraXX skrev:
DusanMandick skrev:

Finns undantag för allt.

hmm ja e inte helt säker på att du har rätt där, för min kusin backa ut från en parkering o såg en bil komma så han stanna till för o se om den som kom skulle släppa förbi honom. han som kom stanna till o vänta, sen backa kusinen 1 meter o hörde däckskrik o sen pang, då hade den andre gasat på o kört in i honom, vi var 4-5 st som såg de hela men kusinen fick stå skyldig just för att han backa

Då gäller ju utfartsregeln..o det är ju inte samma sak...utfartsregeln gäller när du kör/backar ut från uppfarter, bensinmackar ósv..även kallas högerregeln till denn kategori

1 570 Inlägg
4 februari 2009
Du stod stilla och han körde in i dig? Det var han som gjorde fel. Ser man att det är tajt tar man det lugnt och stannar tills man ser att den andra flyttar sig eller man kan lirka sig förbi sakta.
Senast redigerat av henrikh (4 februari 2009)

8 883 Inlägg
4 februari 2009
Jag tror att du kommer att bli vållande till det här. Lite dålig info om hur det såg ut på platsen och vart du skulle backa,men jag tror att du kommer att torska på det här.
Senast redigerat av Hamilton (4 februari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/28721/561877_etw94o.jpg

Sök