4569
Sök

Vems är felet..mitt eller hans?

8 883 Inlägg
4 februari 2009
Är det dubbelriktad trafik på vägen och bilden stämmer så är det solklart att felet är ditt.

Fotograf på tierpidag.se

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
4 februari 2009
Alltså, han kunde ju ha bromsat och försökt stanna... Det är väl första regeln när man kör om man ser nåt ivägen. Antingen såg han dig väl inte eller så kanske han trodde du skulle hinna in på ditt körfält eller bakåt upp på garageinfarten. hmm

Trixigt.. Går ju att ringa eller uppsöka en polisstation och rådfråga en trafikpolis? Skulle jag ha gjort iaf.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

593 Inlägg
4 februari 2009

är du på mötande trafikens sida (av mitten) då du backade så åker du på det hela.
Då han i porschen åker på "sin" sida av vägen och då kan han hävda att han panikbromsa och bilen gled o vips då stod du i vägen..

Personligen tycker ja att han i porschen gjorde helt fel o han borde åka på allting men tyvärr resonerar försäkringsbolag ganska skumt i såna här sammanhang..

men chansen finns ju att du kan klara dig,, ja är ju ingen försäkringsgubbe så ja vet de 100%big_smile
mvh

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 februari 2009
Min kompis var med om nått liknande förra gången det vart halt, han kom körande och en Volvo backade ut framför han. Killen i Volvon åkte på det hela...

Har du tagit foton? Om inte gör det! Visar bilderna att det inte finns några direkta bromsspår (dvs killen behövde inte nödbromsa utan försökte medveten tränga sig förbi) är det definitivt till din fördel.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

76 Inlägg
4 februari 2009
Trådstartare
Letade i min gamla trafikbok från 2007 och där sto det:
Utdrag ur trafikförordningen
2kap
Bestämmelser för alla trafikanter

För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iakta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

kan dett användas?
undrar??smile

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
4 februari 2009
Om du lagt i backen så är det ditt fel... du har alltid väjningsplikt när du backar... men har du inte backe i så är det ju inte ditt fel. rätt mig nån om jag har fel (?)

3 059 Inlägg
4 februari 2009
Anmäl till polis och frsäkringsbolag och återkom med resultatet i denna tråd igen..
Som du märker är det "gissa rätt" leken på alla sånna här frågor.. Det är BARA ditt försäkringsbolag som kan ge dit ett korrekt svar.

76 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Ok dudez....

2 164 Inlägg
5 februari 2009
Är de inte för du backar så är de för att du svänger vänster.
Du ska ha koll bakåt så ingen kan köra in i dig vare sig du backar eller svänger vänster.
Blir väldigt svårt att klara dig ur detta.

MVH

F

865 Inlägg
5 februari 2009
varför fråga här när du bara får gissnigar och vad kan alla här hjälpa dig med???
försäkringsbolaget fixar ju allt åt dig...,

1 570 Inlägg
5 februari 2009
Trådskaparen har ju vad jag förstått stått stilla med sin bil på en liten gata i ett villaområde. Porschen körde in i hans bil. BTW skulle jag varit väldigt försiktig med en Porsche när man ser att det är tajt och svårt att komma förbi men det finns ju folk till allt.

1 585 Inlägg
5 februari 2009
Nått jag inte fattar, är att när du ser att han börjar närma sig varför gasar du inte på och backar upp på uppfarten? Borde ju inte ta speciellt lång tid om du redan stog rätt med bilen samt hade backväxeln i. Eller du tyckte det va kul att stå mitt i gatan:P? Eller det gick kanske så fort att du inte hann tänka äns?

Jag skulle nog kunna tro att det är ditt fel här. Eftersom du står i hans körbana. Men man vet aldrig hur dom dömmer.

7 100 Inlägg
5 februari 2009
det är nog ditt fel!
först och främst så ska du ha en bra uppsikt bakåt,och när du såg porschen komma,varför körde du inte framåt för??för så tänkte nog porsche föraren,att när han kom så skulle så klart du köra framåt än att stå mitt i gatan och tänka"titta de kommer en bil,fränt"

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

1 570 Inlägg
5 februari 2009
bmx skrev:
det är nog ditt fel!
först och främst så ska du ha en bra uppsikt bakåt,och när du såg porschen komma,varför körde du inte framåt för??för så tänkte nog porsche föraren,att när han kom så skulle så klart du köra framåt än att stå mitt i gatan och tänka"titta de kommer en bil,fränt"

Killen ska ju backa in på uppfarten så det är ju fronten på hans bil som blir krockad.

Vad är hastighetsbegränsningen i ett villaområde på en gata med "lekande barn" skyltar förresten? 20kmh brukar det väl vara? Står det någonting, en bil, en soptunna, en utemöbel eller något i vägen så får man väl tuta eller stanna bilen iaf. Porschekillen tränger sig förbi och kör in i Volvon. Volvon står ju stilla.

Man ska inte hålla högre fart än att man kan stanna till i tid har jag hört 100415 gånger. Det här gäller i ett villaområde och inte en landsväg då skulle jag tyckt annorlunda.

7 100 Inlägg
5 februari 2009
henrikh skrev:
bmx skrev:
det är nog ditt fel!

Killen ska ju backa in på uppfarten så det är ju fronten på hans bil som blir krockad.

Vad är hastighetsbegränsningen i ett villaområde på en gata med "lekande barn" skyltar förresten? 20kmh brukar det väl vara? Står det någonting, en bil, en soptunna, en utemöbel eller något i vägen så får man väl tuta eller stanna bilen iaf. Porschekillen tränger sig förbi och kör in i Volvon. Volvon står ju stilla.

Man ska inte hålla högre fart än att man kan stanna till i tid har jag hört 100415 gånger. Det här gäller i ett villaområde och inte en landsväg då skulle jag tyckt annorlunda.

ja såg fel,opps tongue

har för mej att det är 20km/h ja med!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

51 Inlägg
5 februari 2009
Om det nu är 20-30km/h så borde ju killen haft gott om tid att stanna med sin Porsche. Känns ju lite hårt att döma trådskaparen för att han stått still när Porschen måste haft en betydligt högre hastighet än den tillåtna för att inte ha hunnit stanna?

627 Inlägg
5 februari 2009
Korsar du körfältet så ser jag dessvärre ingen annan utväg än att det blir ditt fel.. även om han är orsaken till olyckan.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

76 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Ok..så jag ska sluta att backa upp på uppfarten hedan efter?..någon som har ett bra råd..eller är det någon som ha en bil med en svängradie som kan vrida bilen hela 90 grader?

76 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
Jolle87 skrev:
Nått jag inte fattar, är att när du ser att han börjar närma sig varför gasar du inte på och backar upp på uppfarten? Borde ju inte ta speciellt lång tid om du redan stog rätt med bilen samt hade backväxeln i. Eller du tyckte det va kul att stå mitt i gatan:P? Eller det gick kanske så fort att du inte hann tänka äns?

Jag skulle nog kunna tro att det är ditt fel här. Eftersom du står i hans körbana. Men man vet aldrig hur dom dömmer.

Det där skulle jag kalla för ett högrisk-moment..kan ju springa ngn bakom bilen?...mitt i natten dessutom..inga lysen som lyser upp vägen heller direkt=)

Men tack endå?

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
5 februari 2009
jag får väl säga såhär att är det villaområde som jag förstått att det varit(rätta mig om jag har fel) så tycker jag helt klart att det är porschen som gjort fel.. för åker jag i ett villaområde och ser någon som håller på att backa in eller liknande, och kan ofta vara lite trångt och sådär då stannar jag helt klart.. Och tror även att försäkringsbolaget tänker likadant.. för ska knappast inte vara någon skytte trafik i bostads område

Sök