Finns många olika sätt att göra detta på, men kan ju nämna det sättet som en annan oftast kör.
Börja med att lägga på avfettning på Motorn då den är kall, jämnt lager över kåpor insida huv och ner runt så långt du kommer åt med det utan att plocka ut motorn
Rekommenderar varmt MAC Seriens Prickbort avfettning. Låt sedan detta verka ca 4-5 min.
Borsta försiktigt med antingen svamp eller diskborste på plåtdetaljer på och inunder huven.
Efter det skall du noggrant skölja alla ställen där du lagt på avfettningen, högt tryck på de ställen där olja/skit sitter fast hårt och lågt tryck på plast detaljer, kablage mm.
Efter detta så är det bara att stå med huven öppen tills plasten och övriga ställen torkat, finns inte tid för detta rekommenderas lufttrycks torkning.
Applicera jämnt lager med valfri vinyl/gummi glans medel och torka därefter bort det som inte sugits in i plasten och plåten med vanlig tygtrasa. kan också här rekommendera MAC Seriens Vinylglans, funkar skitbra.
Läste från föregående skribenter:
Bensin Motorer från dessa märken skal undvikas att spola på motorkåpa/tändspolar överhuvudtaget på då dessa har en förmåga att bränna tändspolar jäkligt ofta om man blötlägger dem.
Audi
Volkswagen
Saab
Läste också av en tidigare skribent att BMW's nyare modeller ska ha problem med detta?
Det är fel enligt min mening men vet inte av din erfarenhet vad du fått för problem så talar med egen erfarenhet att BMW's nyare motorer är bara att tjonga på hur mycket vatten du vill på, inte haft ett enda problem med dessa bilar då jag huvudsakligen själv motortvättar 4-5 BMW's om dagen. Enda problemet jag haft med dem är att om man efter motortvätt kör en kort sträcka och sedan upprepar att starta och stänga av motorn flera gånger så surar dom tyvärr! Så då får man plocka ur stiften och rengöra och sedan köra igen!