3662
Sök

Guide: Motortvätt av bilen

1 488 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#1
Detta är ett väldigt viktigt moment och här ska man vara mycket försiktig.

Motorutrymmet delas in i insida motorhuv, ramen runt motorn, plastboxar/vätskebehållare och själva motorn. Viktigt att tänka på är att man först och främst ska ha en sval motor när man utför detta, annars så kan avfettningen missfärga plastkåpor och annat.

Börja alltid med att täcka över fördelarlock, tändkasetter, generatorn och andra eldetaljer. Väldigt viktigt att säkringsboxen täcks över med en plastpåse så det inte kommer in vatten. Avfetta sedan motorn endast vid behov då det lätt kan bli missfärgningar. Ha på avfettningen där det är intorkad olja och använd kallavfettning. Resten av motorutrymmet kan man ha på alkaliavfettning.

Använd en mjuk borste för att borsta in avfettningen på svåråtkomliga ställen som torpedväggen och under behållare. Övriga synliga områden så funkar en vanlig svamp bra.

Ett viktigt moment i detta är slutfasen när man ska spola rent. Spolar du med högtryck så spola väldigt försiktigt och med långt avstånd. Spola inte direkt mot kylarens flänsar eller mot andra känsliga delar,  försök att helst inte sikta på eldetaljerna. Avslutningsvis så är det rekommenderat att torka av motorn så mycket som det går och en bra metod är lufttryck då vatten gärna fastnar i smala utrymmen.

Sedan så är det dags för teststart av motorn. Startar den inte så är det troligtvis vatten vid tändstift/fördelarlock eller någon kortslutning vid något relä eller annan eldetalj du missat att täta.

Fyll gärna på med tips på saker jag har missat.

1 675 Inlägg
5 februari 2009
#2
Måste va högtrycks tvätt då blir det rent smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
5 februari 2009
#3
volvo_1987 skrev:
Måste va högtrycks tvätt då blir det rent smile

NOT, titta i min tråd med bmwn så ska du se hur rent de kan bli utan högtryck!smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

1 675 Inlägg
5 februari 2009
#4
pampers138 skrev:
volvo_1987 skrev:
Måste va högtrycks tvätt då blir det rent smile

NOT, titta i min tråd med bmwn så ska du se hur rent de kan bli utan högtryck!smile

okej, från bil till bil wink Men skulle inte använda nåt annat tongue

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

1 488 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#5
Måste inte vara högtryckstvätt om man rengjort noga med borste och svamp. Men det är att rekommendera.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
5 februari 2009
#6
tvättar man rent ordentligt 1 gång och sedan kör med svamp o bilschampo så man får ett bra skydd så räcker det att göra med lågtryck...


1 198 Inlägg
5 februari 2009
#7
Det bästa är att använda tjärlösare, diskborste och så tar men det lugnt och metodiskt del för del, bit för bit. Man skall inte försöka skynda, det blir aldrig bra då.


Bilvårdstekniker
766 Inlägg
5 februari 2009
#8
Kan passa på att avråda från att motortvätta VAG´s FSI motorer eller vara väldigt försiktig om man nu ska göra det. Då tändspolarna är väldigt känsliga för fukt/väta.

MVH Chrille

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se

325 Inlägg
6 februari 2009
#9
Tandborte är ett riktigt bra verktyg! Men borsta inte tänderna efter åt med samma!

OPEL

Calibra Is The Shit!
662 Inlägg
7 februari 2009
#10
Och rikta aldrig högtryckstvätten mot kylaren.

/// SyyHn

schtek
478 Inlägg
8 februari 2009
#11
_Norrland_ skrev:
Kan passa på att avråda från att motortvätta VAG´s FSI motorer eller vara väldigt försiktig om man nu ska göra det. Då tändspolarna är väldigt känsliga för fukt/väta.

MVH Chrille

Avfetta och spola tills det blir rent, men starta inte bilen förns du verkligen torkat tändspolarna. Plocka bort dem och torka rent, låt det stå öppet ett tag. Sen är det bara att skruva dit det igen. Tryckluft är att rekomendera.
Det tåls att sägas igen.. Extremt känsliga mot vatten.


78 Inlägg
10 februari 2009
#12
Tänkte bara fråga om det med att inte spola mot kylaren, varför inte? Jag gör det varje gång jag tvättar bilen för man vill ju ha bort insekterna i nätet:P

//Mike

vinnarskalle!
907 Inlägg
10 februari 2009
#13
Kylflänsarna viks väl. Blir ju sämre kylförmåga då.. om du nu inte kammar ut dom igen wink


R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
120 Inlägg
12 februari 2009
#14
Mike85 skrev:
Tänkte bara fråga om det med att inte spola mot kylaren, varför inte? Jag gör det varje gång jag tvättar bilen för man vill ju ha bort insekterna i nätet:P

Du får rikta strålen uppifrån å ner. Man ska aldrig spola rakt in mot kylet. smile

Mvh

Stefan


Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
13 februari 2009
#15
de här va bra infomation om motor tvätt

Nissan Silvia

1 Inlägg
18 april 2009
#16
Vad jag undrar är var man bör tvätta motorn någonstans? Motorn bör inte vara varm men jag har ingen möjlighet att tvätta den hemma utan endast i en gör det själv hall vilket leder till att motorn är varm när jag ska tvätta den. Några tips kanske?


1 562 Inlägg
19 april 2009
#17
Saagen skrev:
Vad jag undrar är var man bör tvätta motorn någonstans? Motorn bör inte vara varm men jag har ingen möjlighet att tvätta den hemma utan endast i en gör det själv hall vilket leder till att motorn är varm när jag ska tvätta den. Några tips kanske?

ställ bilen å låt den stå å svalna nån timme lr två innan du kör in.

I brist på annat :)
526 Inlägg
3 maj 2009
#18
Saagen skrev:
Vad jag undrar är var man bör tvätta motorn någonstans? Motorn bör inte vara varm men jag har ingen möjlighet att tvätta den hemma utan endast i en gör det själv hall vilket leder till att motorn är varm när jag ska tvätta den. Några tips kanske?

Åk till valfri mack, ta en fet korv-meny sen, om du inte är väldigt snabb så är motorn redo smile

Allfixare
1 475 Inlägg
3 maj 2009
#19
eller så kan man spola av motorn med lagomt kallt vatten en stund, innan man börjar på allvar...


Smålänning
7 883 Inlägg
3 maj 2009
#20
Intressant smile Jag har alltid vräkt på med avfettnign och tagit högtryckstvätten på mina bilar (Två Saab OG900 och en Volvo 740) men kan tänkas att en nyare bil är mer känslig... Puts i maskineriet är trevligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök