2993
Sök

Lackera bilen på skola

70 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Hej!
Jag undrar ifall någon vet om man kan lämna in sin bil på en lackerarutbildningsskola och få den omlackerad där och vad det eventuellt skulle kosta?
Har hört lite löst om en som lämnat in sina bilar på skola och varit nöjd med detta.
Så finns där någon därute som har erfarenhet av detta eller vet något om det?

Hälsningar Berra

67 Inlägg
6 februari 2009
vet ej hur det är när det gäller fordons linjer osv.
Priset kan ej vara högt då dom ej får driva en vinst givande projekt.
så är det inom resturang,bageri , frisör osv.
Ring på måndag till någon skola och prata med deras utbildare.
dom lär nog ta emot.

12 Inlägg
6 februari 2009
Där jag går i skola lackerar vi inte men tänkte på det Pleter sa om att man inte får driva vinstdrivande projekt, vi fick då allt göra det när vi hade "projekt och företagande" då var det helt fritt om hur mycket vi fick tjäna bara vi hade kunder. så det kan ju kosta en slant ändå.
Senast redigerat av Tyskimport (6 februari 2009)

1 079 Inlägg
6 februari 2009
Tyskimport skrev:
Där jag går i skola lackerar vi inte men tänkte på det Pleter sa om att man inte får driva vinstdrivande projekt, vi fick då allt göra det när vi hade "projekt och företagande" då var det helt fritt om hur mycket vi fick tjäna bara vi hade kunder. så det kan ju kosta en slant ändå.

Ja men de e en kurs som du har ansvar för. Skolan får inte göra vinst på det, men du får.

Railroad Tycoon
20 Inlägg
6 februari 2009
Jag har aldrig provat lackering men morsan använder alltid yrkesskolan till sin bil för diverse småjobb och det har funkar skitbra. Småjobb är ju lätta att rätta till själv om de blir fel men en lackering kan ju bli lite jobbig att ta itu med om det går fel. Det är väl därför du frågar? Hör som sagt med utbildarna, de borde veta vilken nivå eleverna ligger på.

Jag lämnade in några plåtskåp till sprutlackering på en annan skola och fick tillbaka dem rollade. Blev skitförbannad då det såg ut som piss. T o m morsan skulle gjort det bättre, men ok hon har målat några rum tidigare. Läraren hävdade att de var sprutlackerade efter rollningen men det hjälper ju inte om man fortfarande ser strukturen. Jag bad ju om sprutlackering för ytfinishen. Ville jag ha rollat hade jag gjort det själv. Nåja, det var bara några skåp... Glömde säga att jag till slut fick mina skåp målade gratis när läraren insåg att jag inte var vilken svenson som hellst utan faktiskt förstod mig på konsten.
Senast redigerat av machin_truc_bidule (6 februari 2009)

4 299 Inlägg
6 februari 2009
Många fordonsprogram tar in projekt, och tar i princip bara betalt för materialet som går åt. Bara att ta reda på vilken skola som ligger närmast dig som har ett fordonsprogram och ringa på måndag.

Sen kan du ju alltid höra dig för bland andra och höra om hur bra skolan är, om lärarna är seriösa etc så du vet att du får ett bra resultat.

70 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Tack så mycket för dem snabba svaren smile Ja det är sant att det bästa är att ringa runt till skolorna och höra men det dröjer rätt länge innan bilen är färdig för lackering om man säger så smile  Men det är klart man kan ju ringa och höra ändå.
machin_truc_bidule: Tråkigt om ditt skåp men det var ju bra att det löste sig till slut tongue

Tack för svaren!

Berra

Avstängd
914 Inlägg
6 februari 2009
Jag gick personbilsmek, Vi tog betalt för delarna, sen typ en bullängd.

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2009
Har ju 'Nordisk Billackering'-programmet på Haraldsbogymnasiet i Falun.

Kanske ska höra med dom om lite smålackering. big_smile
Senast redigerat av steifan (6 februari 2009)

70 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Saab900Racing skrev:
Jag gick personbilsmek, Vi tog betalt för delarna, sen typ en bullängd.

Okej då..  Så du vet att det går fint att få bilen lackerad på skola?

70 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
steifan skrev:

Ja gör du så smile Men jag tror det blir en lite för bra bit för mig smile

huh?
10 427 Inlägg
6 februari 2009
Efterlyst skrev:
steifan skrev:

Ja gör du så smile Men jag tror det blir en lite för bra bit för mig smile

Helt odugligt inlägg från början, men tack för att du väckte
en idé med denna tråden som vilat ett tag i någon av mina hjärnhalvor.

Kan återkomma i denna tråden om jag lyckas få igenom nåt lackeringsjobb där! tongue

653 Inlägg
6 februari 2009
Efterlyst skrev:
Hej!
Jag undrar ifall någon vet om man kan lämna in sin bil på en lackerarutbildningsskola och få den omlackerad där och vad det eventuellt skulle kosta?
Har hört lite löst om en som lämnat in sina bilar på skola och varit nöjd med detta.

Hälsningar Berra

Absolut, gör vi på nobel gymnasiet i karlstad iaf smile kostar ungefär hälften av vad lackfirmor tar tror jag vi tar..

70 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
Aronsson_Kil skrev:
Efterlyst skrev:
Hej!

Hälsningar Berra

Absolut, gör vi på nobel gymnasiet i karlstad iaf smile kostar ungefär hälften av vad lackfirmor tar tror jag vi tar..

A fan det låter ju superbra. Tack så mycket för ditt svar!

/berra

Avdelningschef Media Markt
220 Inlägg
20 juli 2010
Lyfter denna tråd igen, eftersom mitt intresse av att lackera min nya front är stor:)
Vad tror ni en skola tar för att lackera front och sidokjolar(sliver metallic). Hur gick det med ditt projekt "efterlyst"

Volvo V50 "R-Dawn"

1 534 Inlägg
20 juli 2010
AckeOfSweden skrev:
Lyfter denna tråd igen, eftersom mitt intresse av att lackera min nya front är stor:)
Vad tror ni en skola tar för att lackera front och sidokjolar(sliver metallic). Hur gick det med ditt projekt "efterlyst"

våran skola kanske tar runt 2k för allt beroende på skicket och då räknar jag högt
gå in på min profil och kolla min bil som jag lackade på lackskolan i norrköping

Avdelningschef Media Markt
220 Inlägg
20 juli 2010
Allting är nytt som skall lackeras. Olackade. ABS. Så det är väl prime och lack:) Snygg  lacken blev:)

Volvo V50 "R-Dawn"

1 679 Inlägg
20 juli 2010
Jag gick byggprogrammet coh tar tog vi emot beställningar från privatpersoner, dom betalde då endast materialkostnad för sakerna.
Vi gjorde allt från jordkällare till större staket åt folk smile
Och jag vet även att en av mina lärare lämnade in sin bil för nån service och fick det billigt då han betalade bara delarna.
Så det är ju bara höra av sig till ett fordonsprogram som har just lackering som inriktning annars möjligvis nåt industriprogram kanske?! big_smile

137 Inlägg
20 juli 2010
JimmyAndersson skrev:
Jag gick byggprogrammet coh tar tog vi emot beställningar från privatpersoner, dom betalde då endast materialkostnad för sakerna.
Och jag vet även att en av mina lärare lämnade in sin bil för nån service och fick det billigt då han betalade bara delarna.
Så det är ju bara höra av sig till ett fordonsprogram som har just lackering som inriktning annars möjligvis nåt industriprogram kanske?! big_smile

Själv har man byggt ett treportars garage åt en lärare på skolan, gratis. Han hushöll med Kaffe och gav bullar någon gång då och då. Det är fan billig arbetskraft! mad

1 679 Inlägg
20 juli 2010
fwd skrev:
JimmyAndersson skrev:

Själv har man byggt ett treportars garage åt en lärare på skolan, gratis. Han hushöll med Kaffe och gav bullar någon gång då och då. Det är fan billig arbetskraft! mad

det är extremt billig arbetskraft big_smile

Sök