Har köpt mig en Renault 19, en 96:ans årsmodell.
När jag åkte hem igår så märkte jag att luften bara blev ljummen inne i kupen istället för varm, så jag höll koll på tempen på motorn och den var ok osv, fick senare tips om att termostaten kunde vara knas, och efter att suttit ett antal minuter på detta forum så fick jag tips om att det kanske är luft i systemet, så då kom jag ihåg att jag kollade burken med vatten igår, och nivån låg då på under min strecket, och jag har senare läst att nivån ska ju ligga på max strecket när man kollar en varm bil. Så iaf, så ska jag häva i mera glykol och vatten, och läser då i min handbok till bilen att man ska ha godkänt vätska.... smart va
Så frågan är denna, röd, gul, blå... vad ska man ha... och jag kollade upp det i nuvarande burk, men allt var brunfärgat, så man kan inte veta vad som är i nu.
Så jag tänkte göra detta ganska så grundligt med att tömma systemet, och helst så skulle jag vilja spola rent det litegrann för att få bort det värsta. sedan fylla på systemet igen.
Och nu till saken: Jag är helt ointresserad av bilmek och kan inte ett skit om det hela, så tänkte mig att jag skulle kunna få lite instruktioner lätta och små saker att tänka på och hur jag kan göra detta.
Vad jag förstår så kan jag göra så här:
Alltså, jag har en Renault 19 -96:ans årsmodell.
1) Töm ur systemet på vatten. (Ta lämpligtvis bort den nedre slangen, eller finns det ngt annat sätt?)
2) Spola rent i kylaren med hjälp av en vattenslang? (För att få rent från det värsta?)
3) Fyll upp kylaren med vatten och glykol. (Med vilken färg då på glykolen?)
4) Fyll upp kylarbehållaren med glykol och vatten till lämpligt streck (Max och bilen är varm. min om bilen är kall?)
5) Tuta och kör, och kontrollera vätskenivån och fyll på vid behov.
6) Hoppas på att värmen börjar ströma in i kupen med, annars byt termostat.
Så där, har ni andra tips, och har ni svar på mina frågor. Kom med alla förslag ni har.
Tack.