4157
Sök

MotorProblem

6 Inlägg
20 mars 2006
Trådstartare
jag har ett stort problem misstänker jag..   bilen har har börjat dra mer soppa + att den knackar som fan vid kallstart. Jag kom hem senare efter att ha kört c:a 2 mil o då luktade de bränt.. Det känns som att har blåst toppen. Ngn med lite mer erfarenhet av sådant som kan bekräfta det jag tror..

37 Inlägg
21 mars 2006
du har inte bytt olja i det senaste då? bara ett förslag

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2006
Hej, kolla oljan och se om den är grå, lukta i mottorrumet och se om de luktaravgaser, kmr det vatten ur avgassystemet (mer än kondens), gör även ett komptest på alla cylindrar och se om de skiljer mkt (packningen går bara på en cylinder)... Nu har du iaf lite att felsöka på, bara o höra av sej om de e nåt smile

460 Inlägg
21 mars 2006
bumpe skrev:
Hej, kolla oljan och se om den är grå, lukta i mottorrumet och se om de luktaravgaser, kmr det vatten ur avgassystemet (mer än kondens), gör även ett komptest på alla cylindrar och se om de skiljer mkt (packningen går bara på en cylinder)... Nu har du iaf lite att felsöka på, bara o höra av sej om de e nåt smile

Man kan lukta i Expantionskärlet/kylaren efter avgaser,ibland kan man se bubblor.
På verkstan kopplar vi avgastestutrustningen till Expantionskärlet/kylaren visar den nåt är det
avgaser i kylvattnet.

Ett litet tillägg...
Packningar/toppar kan ju spricka mellan cylindrar ibland och då kan det bara hittas med
komptest.

A.E
diver bilverkstad sen 25år
Senast redigerat av carawelle (21 mars 2006)

6 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
Olja o filter är bytt för en månad sen, jag pratade med en bilmekare. han sa att det är hydrualiska ventillyftare på bilen och att det är normalt med lite ventilslammer vid kallstart..  den brända lukten skulle i o f sig kunna vara att det rann olja ur filtret ned på motorblocket vid oljebytet...

Att den drar mer soppa..  kan det bero på att det gick hål i slutdämpen och att elektroniken ställde om sig eftersom dagens motorer använder sig av "avstämda Ljuddämpare"?

Dämpen är fixad sen två veckor tillbaka så det kanske har med det att göra??

6 Inlägg
22 mars 2006
Trådstartare
glömde att tacka för tipsen o råden jag har fått.

TACK TACK

Sök