3429
Sök

Norge stämmer Sverige

1 814 Inlägg
13 februari 2009
Sam176 skrev:
Det är rätt läskigt om man blir spanad som civil, det är en kränkning av integriteten. Eller har jag fel?

//Sam

Du har väldig rätt, nu r det inte så att man ska bevaka de man misstänker eller som har samröre med misstänkta utan ALLA 9 MILJONER invånares datatrafik in och ut ur sverige bevakas 24/7 roll

1 814 Inlägg
13 februari 2009
Alex_M skrev:
Har man inget att dölja är FRA lagen inga problem! Jag jobbar med kameraövervakning samt liknande övervakning som ljudupptagning och så. Som Sarge säger. FRA lagen är bara bra !

Det finns mycket effektivare och billigare metoder, men säg såhär Hur många fiender har sverige? roll

2 014 Inlägg
13 februari 2009
Säger som jag brukar göra med ett citat av Benjamin Franklin:

"Any society that would give up a little freedom, to gain a little security, will deserve neither, and lose both."

Det säger väl det mesta...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 februari 2009
Vet någon ens vad FRA lagen är tänkt för?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1723849.svd

Tycker att de e rätt bra att vi börjar spana på terrorister, ryssarna osv. Annars kommer vi få alla jävla Al Qaida att ha fäste i Sverige o köra kommunikationen via..

Ni e bara rädda att de ska börja spana på att ni laddat ner Britney Spears senaste låt. Inte de den e till för för fem öre.
Går ju att göra sig "osynlig" på nätet om man önskar ändå så...låt dom köra den tongue

1 814 Inlägg
13 februari 2009
Alecci skrev:
Säger som jag brukar göra med ett citat av Benjamin Franklin:

"Any society that would give up a little freedom, to gain a little security, will deserve neither, and lose both."

Det säger väl det mesta...

10 000 tack, har letat efter den exakta versionen av denna! big_smilebig_smilebig_smile

Behövde den till en föreläsning inom detta område! TACK!

*kram* tongue

1 814 Inlägg
13 februari 2009
Mortalis skrev:

Tycker att de e rätt bra att vi börjar spana på terrorister, ryssarna osv. Annars kommer vi få alla jävla Al Qaida att ha fäste i Sverige o köra kommunikationen via..

Ni e bara rädda att de ska börja spana på att ni laddat ner Britney Spears senaste låt. Inte de den e till för för fem öre.
Går ju att göra sig "osynlig" på nätet om man önskar ändå så...låt dom köra den tongue

Problemet med FRA lagen är dess utformning, inte målet. regeringe får jaga terrorister som de vill smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 februari 2009
expect1991 skrev:
Mortalis skrev:

Problemet med FRA lagen är dess utformning, inte målet. regeringe får jaga terrorister som de vill smile

Vad e de för problem du har med utformningen då? Datainspektionen ska ju kolla hur personliga integriteten sköts och regeringen måste rapportera till riksdagen hur det går.
De får inte spana på vem de vill utan "tillstånd" och inte hur länge som helst

DFFL
9 020 Inlägg
13 februari 2009
Tramsigt, mänskliga rättigheter hit och mänskliga rättigheter dit.
FRA-lagen straffar ingen oskyldig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 814 Inlägg
13 februari 2009
Mortalis skrev:
expect1991 skrev:
Mortalis skrev:

Vad e de för problem du har med utformningen då? Datainspektionen ska ju kolla hur personliga integriteten sköts och regeringen måste rapportera till riksdagen hur det går.

Men "filtret" gäller alla, det i sig är en kränkning, jag tycker att folket borde få rösta om detta, tycker vi att det är värt att missa så mycket frihet för att få så mycket säkerhet? hmm

DFFL
9 020 Inlägg
13 februari 2009
expect1991 skrev:
Mortalis skrev:
expect1991 skrev:

Men "filtret" gäller alla, det i sig är en kränkning, jag tycker att folket borde få rösta om detta, tycker vi att det är värt att missa så mycket frihet för att få så mycket säkerhet? hmm

Ja.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

7 277 Inlägg
13 februari 2009
Har ni inte förstått det än?
Vi har inget att säga till om. Vi är deras arbetare, deras slavar.

FRA kommer inte stoppa ett jävla dugg, vart är alla dessa terrorist attacker som vi är så rädda för egentligen?!

Nej, snart slutar allihopa i fotboja och om man gör något annat än jobba, äta och sova så blir man bestraffad direkt.

Men folk är villiga att offra allt för att KÄNNA/TRO att dom är säkra.
Säkra ifrån vad? Vi är redan slavar....

2 337 Inlägg
13 februari 2009
KimVsWorld skrev:
Sarge skrev:
Hur insatt är du i ämnet signalspaning?

Du verkar kunna mycket om detta... Berätta!

Ja, jag är ganska insatt i ämnet men långt ifrån någon expert dock. Jag varken får, vill eller orkar gå in på detaljnivå men möjligheterna att upptäcka och förhindra terrorism så länge deras kommunikation sker på elektronisk väg är relativt stora. 

Jag förstår fullt ut om folk inte väljer att tro på mig, eftersom jag inte har en enda källhänvisning eller beskriver det mer ingående, men det är upp till dem smile

2 337 Inlägg
13 februari 2009
Brains skrev:

FRA kommer inte stoppa ett jävla dugg, vart är alla dessa terrorist attacker som vi är så rädda för egentligen?!

Nej, snart slutar allihopa i fotboja och om man gör något annat än jobba, äta och sova så blir man bestraffad direkt.

Det kanske är någon som sitter och spanar på folk och sen sker ett ingripande, vilket resulterar i att du slipper se på TV4:s nyheter att valfri terroristorganisation har lyckats spränga något. Och det kanske är det man vill kunna fortsätta göra (med utökade möjligheter) med hjälp av bl.a. FRA-lagen. FRA i sig stoppar inget, de inhämtar, analyserar och sammanställer. Sedan ingriper ordningsmakten. Så länge det fungerar så lär du inte höra ett ord om det i media.

Photographer
102 Inlägg
13 februari 2009
Varför tror ni alla åker till Gatebil i Norge?big_smile

7 277 Inlägg
13 februari 2009
Sarge skrev:
Brains skrev:

Det kanske är någon som sitter och spanar på folk och sen sker ett ingripande, vilket resulterar i att du slipper se på TV4:s nyheter att valfri terroristorganisation har lyckats spränga något. Och det kanske är det man vill kunna fortsätta göra (med utökade möjligheter) med hjälp av bl.a. FRA-lagen. FRA i sig stoppar inget, de inhämtar, analyserar och sammanställer. Sedan ingriper ordningsmakten. Så länge det fungerar så lär du inte höra ett ord om det i media.

Tror du verkligen på det där själv?! neutral
Det är precis det här jag pratar om KÄNSLAN av att vara säker...

2 337 Inlägg
13 februari 2009
Brains skrev:
Sarge skrev:
Brains skrev:

Tror du verkligen på det där själv?! neutral
Det är precis det här jag pratar om KÄNSLAN av att vara säker...

Nej, jag tror inte. Däremot vet jag ett och annat om ämnet, om det inte har framgått tidigare.

8 156 Inlägg
13 februari 2009
Sarge skrev:
Nej, jag tror inte. Däremot vet jag ett och annat om ämnet, om det inte har framgått tidigare.

Du titulerar dig själv som yrkesofficer, så lite borde du veta wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 februari 2009
I Russland vet man inte om en titta på tv eller om det är tv som titta på en.
det säger att de ha avecklat KGB, varför ska man börja med det i Sverige med annat namn under FRA.
Snart får man fråga tillstånd att gå på toa, ja kan dom svar men! passa dig, vi ser dig.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

blacken
13 februari 2009
Alex_M skrev:
Har man inget att dölja är FRA lagen inga problem! Jag jobbar med kameraövervakning samt liknande övervakning som ljudupptagning och så. Som Sarge säger. FRA lagen är bara bra !

lollollollollollol

8 156 Inlägg
13 februari 2009
FRA-lagen som den ser ut idag kommer att kraftigt begränsa FRA:s möjlighet att avlyssna.
Nu, när det inte finns en lagreglering så är det inte olagligt för dom att avlyssna alla (inte heller helt lagligt, men det finns ingen och lag och därför inga direkta påföljder).
Dessutom har inte avlyssningen varit så känd tidigare. Det man inte vet, det mår man inte heller dåligt av.

Jag tycker personligen att FRA är ett stort onödigt och dyrt projekt.
Jag kan tänka mig ett flertal enkla sätt att komma förbi FRA:s övervakning.
Bara att skicka en krypteringskod gömd i en bild och sen skicka en krypterad fil i ett annat mail, sms.
Eller förutbestämma att det tredje ordet i en mening ska vara koden och sen berätta det över telefon.
Går alltid att lura datorerna.

Finns ju inte en blekaste möjlighet för FRA att kunna hitta ett mönster, eller något suspekt.

Visserligen ägnar jag inte 10 minuter åt att kryptera mina mail med 2048-bitars kryptering. Men om jag och många andra frihetsälskande personer skulle börja med det så skulle nog inte FRA klara av trycket.

Dom har redan flaggat för att dom behöver en ny superdator. Den som dom beställde 2007 (och som då var på plats 2 över snabbaste superdatorerna i världen med sina 13728 kärnor på 2 128 blade servers) är lite för seg nu.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök