3358
Sök

Norge stämmer Sverige

blacken
13 februari 2009
FireTraXX skrev:
Tramsigt, mänskliga rättigheter hit och mänskliga rättigheter dit.
FRA-lagen straffar ingen oskyldig.

lollolloltongue

DFFL
9 020 Inlägg
13 februari 2009
blacken skrev:
FireTraXX skrev:

lollolloltongue

Bra att jag kan roa dig. tongue
(Ja, jag ser ironin klart och tydligt big_smile)

Det kanske låter som en kliché, men har man inget att dölja så har man inget att oroa sig över.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

blacken
13 februari 2009
Sarge skrev:
Brains skrev:
Har ni inte förstått det än?
Vi har inget att säga till om. Vi är deras arbetare, deras slavar.

FRA kommer inte stoppa ett jävla dugg, vart är alla dessa terrorist attacker som vi är så rädda för egentligen?!

Nej, snart slutar allihopa i fotboja och om man gör något annat än jobba, äta och sova så blir man bestraffad direkt.

Men folk är villiga att offra allt för att KÄNNA/TRO att dom är säkra.
Säkra ifrån vad? Vi är redan slavar....

Det kanske är någon som sitter och spanar på folk och sen sker ett ingripande, vilket resulterar i att du slipper se på TV4:s nyheter att valfri terroristorganisation har lyckats spränga något. Och det kanske är det man vill kunna fortsätta göra (med utökade möjligheter) med hjälp av bl.a. FRA-lagen. FRA i sig stoppar inget, de inhämtar, analyserar och sammanställer. Sedan ingriper ordningsmakten. Så länge det fungerar så lär du inte höra ett ord om det i media.

Visst FRA är världsbäst på signalspaning, men tro inte att ett proffs INTE vet om det. För oavsett vad man kan "plocka" upp i "signalrymden" så är det värdelöst ifall man inte kan identifiera/förstå vad det är man har fått tag på. Och det är hur "lätt" som helst för en kunnig individ att kringå FRA:s signalspaning om vederbörande vill så.

FRA lagen är ett "tveeggat" svärd, visst man kan ha det till att spana efter skumma "lowlifes" som är ute efter att förstöra eller poffa något i vårat samhälle, men chansen/risken att lyckas med ett sådant stunt är under minimal. Men däremot så är den ett ypperligt instrument om man vill övervaka befokningen och dess "temperatur"/åsikter, och det instrumentet är kopplat och styrt av dom styrande politikerna, inte av militären. Kan man då inte se att det finns en problematik i det hela, då är man bra blind eller accepterar att det är okej att kunna "styra" folk och att integriteten är en chimär...
Senast redigerat av blacken (13 februari 2009)

blacken
13 februari 2009
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
FireTraXX skrev:

lollolloltongue

Bra att jag kan roa dig. tongue
(Ja, jag ser ironin klart och tydligt big_smile)

Det kanske låter som en kliché, men har man inget att dölja så har man inget att oroa sig över.

Men i dagens samhälle så är din syn på vad oskyldigt är, och vad dom som bestämmer anser och  tycker vad oskyldigt är, ganska så diametrala ibland. Och där så är FRA lagen fel att ha..

8 156 Inlägg
13 februari 2009
Problemet är varken FRA, eller FRA-lagen. Problemet ligger i alla människor som jobbar där.
Det räcker med en läcka eller ett feltramp för att saker och ting ska gå fel.
Jag vill t.ex. inte att den här mannen ska komma över mina mail, oavsett vad mina mail innehåller:
http://www.expressen.se/kronikorer/liza … ra-ser-dig

Driftskostnaderna stör jag mig också på. FRA:s budget i sig är inte så stor, men det som inte finns i deras budget kostar. 10-tals miljarder går till ren hårdvara för att kunna övervaka noderna. Men detta är som är en engångssumma. Sen så kommer lagringen av data kosta någon miljard årligen.

Kunde man inte givit dessa pengar till polisen och rättsväsendet istället?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

2 337 Inlägg
13 februari 2009
@ Phaetoon

Precis smile Och tittar man på min hemort och vet vad som utbildas där, så kan man lägga ihop två och två och luska ut att jag faktiskt har lite koll smile

@ blacken

Jag är mycket väl medveten om vad som gäller vid analysering av det material som man får fram vid signalspaning av olika typer. Men nej, det är inte "hur lätt som helst" att undgå FRA. Det är klart det finns sätt att kringgå deras övervakning, men så simpelt som du får det att framstå är det inte.

Jag är lite intresserad av att veta vad du sysslar med, eftersom du har sådan extremt bra koll på FRA och deras möjligheter/begränsningar. Sen kanske jag har missat något inlägg i tråden, men är det någon som har hävdat att FRA är styrt av militären?

Mästare
2 947 Inlägg
13 februari 2009
Sarge: Har du inget emot att människor kan läsa och lyssna av dig?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

blacken
13 februari 2009
Jag är mycket väl medveten om vad som gäller vid analysering av det material som man får fram vid signalspaning av olika typer. Men nej, det är inte "hur lätt som helst" att undgå FRA. Det är klart det finns sätt att kringgå deras övervakning, men så simpelt som du får det att framstå är det inte.

Det är väl berondde hur man " ser" på saken, allt som finns i "luften" snappar FRA upp givetvis. men att kringå FRA:s signalspaning är inte så djädrans svårt om man tänker till lite. Dels så går det att begagna sig av chiffer, olika krypteringsprogram osv,osv. Och har man inte nyckeln till dom så kan man inte vare sig tyda eller läsa dom. Dels så kan man överföra informationen "manuellt" så att säga, dvs att man reser till ort och ställe med aktuell infomation, och den sortens informations överföring kan man inte sniffa upp med signalspaning.

Du tycks tro att dom som ägnar sig åt sk: terrorism är puckade individer..

men är det någon som har hävdat att FRA är styrt av militären?

Och FRA betyder???..

2 337 Inlägg
13 februari 2009
@ KimVsWorld

Nej, jag har inga problem med det överhuvudtaget. Jag har inget att dölja. Jag har blivit kollad och dubbelkollad i alla register som finns så staten vet redan allt som är värt att veta om mig. Om de vill veta vad jag pratar med min flickvän om, skriver till min familj på e-posten eller vad det nu må vara, då får de gärna göra det också om det roar dem. Men jag tror inte att de kommer att bry sig om det, de lägger nog energin på lite mer misstänkta personer.

@ blacken

FRA - Försvarets Radioanstalt, är en civil myndighet vars verksamhetsområde faller under Försvarsdepartementet. Även om FRA har ett VÄLDIGT nära samarbete med FM så tillhör de inte oss.

För övrigt tycker jag det är lite roande att du föreläser om kryptering och dylikt för mig, det verkar inte ha gått hem hos dig att jag jobbar med sådant. Och det är klart som fan att FRA inte kan signalspana på information som inte sänds elektroniskt, men frågan handlar inte om fysisk transport av information.

Så kallad terrorism, förresten? Utveckla gärna den meningen.
Senast redigerat av Sarge (13 februari 2009)

blacken
13 februari 2009
Sarge skrev:
@ KimVsWorld

Nej, jag har inga problem med det överhuvudtaget. Jag har inget att dölja. Jag har blivit kollad och dubbelkollad i alla register som finns så staten vet redan allt som är värt att veta om mig. Om de vill veta vad jag pratar med min flickvän om, skriver till min familj på e-posten eller vad det nu må vara, då får de gärna göra det också om det roar dem. Men jag tror inte att de kommer att bry sig om det, de lägger nog energin på lite mer misstänkta personer.

@ blacken

FRA - Försvarets Radioanstalt, är en civil myndighet vars verksamhetsområde faller under Försvarsdepartementet. Även om FRA har ett VÄLDIGT nära samarbete med FM så tillhör de inte oss.

För övrigt tycker jag det är lite roande att du föreläser om kryptering och dylikt för mig, det verkar inte ha gått hem hos dig att jag jobbar med sådant. Och det är klart som fan att FRA inte kan signalspana på information som inte sänds elektroniskt, men frågan handlar inte om fysisk transport av information.

Då så borde du veta om, samt fatta att det finns sätt och möjligheter för en "lowlife" att kommunisera med andra "lowlife" utan att du har en rövare att förstå vad dom säger med dagens teknologi. och som inte kräver att man är en "raketforskare" för den sakens skull.
och den initiala kärnfrågan är FRA lagens legalitet visavi den personliga integriteten och dess nytta för statens säkerhet. FRA har spanat på allt och inget sedan dom kom till och skött det med bravur, för det var rätt folk som skötte det. Men nu så har det blivit "kopplat" till dom civila och politiska instanserna på ett inte allt för lyckat sätt, dvs nu så har politikerna ett instrument som ger dom möjlighet att övervaka individerna på ett oroväckande sätt.

Och jag skulle bli högeligen förvånad om FRA skulle lyckas med att avvärja en "äkta" terrorrist attack på Sverige enbart genom FRA lagens förskyllan..

Så kallad terrorism, förresten? Utveckla gärna den meningen.

och den frågan får du gärna själv utveckla..

2 337 Inlägg
13 februari 2009
Nej, det är nog ingen som tror att enbart FRA-lagen kommer att avvärja eventuella terroristattacker, däremot är den ett av många hjälpmedel för att åstadkomma det.

Ja, jag vet vilka tekniska möjligheter COTS-produkter erbjuder, men jag är precis lika medveten om hur enkelt det är att sumpa hela skyddet som finns tillgängligt genom ett litet misstag eller en liten gnutta okunskap om en i systemet ingående komponent. Terrorister kommer bedömt i olika sorter, vissa smartare än andra. Men att fela är mänskligt och när de väl gör ett misstag kommer signalspaningen (och allt runtomkring) förhoppningsvis att fungera så att vi kan dra nytta av det.

Jag trycker återigen på att jag inte ser något problem med att bli övervakad, men det är min personliga uppfattning och jag accepterar att andra tycker att det är obehagligt. Men det stoppar mig inte från att argumentera för FRA och dess verksamhet.

Jag funderade mest på vad du syftade på med s.k. terrorism, kontra "äkta" terrorism.
Senast redigerat av Sarge (13 februari 2009)

blacken
13 februari 2009
Nej, det är nog ingen som tror att enbart FRA-lagen kommer att avvärja eventuella terroristattacker, däremot är den ett av många hjälpmedel för att åstadkomma det.

Ja, jag vet vilka tekniska möjligheter COTS-produkter erbjuder, men jag är precis lika medveten om hur enkelt det är att sumpa hela skyddet som finns tillgängligt genom ett litet misstag eller en liten gnutta okunskap om en i systemet ingående komponent. Terrorister kommer bedömt i olika sorter, vissa smartare än andra. Men att fela är mänskligt och när de väl gör ett misstag kommer signalspaningen (och allt runtomkring) förhoppningsvis att fungera så att vi kan dra nytta av det.

Och där så faller "FRA lagens" belackare sitt huvudargument för dess existens.
Visserligen så finns det klant såskoppar även i dom leden men dom klarar FRA ändå utan FRA lagens existens.

Jag trycker återigen på att jag inte ser något problem med att bli övervakad, men det är min personliga uppfattning och jag accepterar att andra tycker att det är obehagligt.

Jag tycker inte heller att rätt sorts folk skulle "övervaka" en är ett större problem, FRA har ju hela tiden skött och gjort sitt jobb utan problem.  Men FEL sorts folk som har tillgång till ett sådant instrument då blir jag nervös.

Jag funderade mest på vad du syftade på med s.k. terrorism, kontra "äkta" terrorism.

Kanske lite  "fel" benämning, men jag begagnade mig av den teminilogin som dom beslutsfattare och politiker som ville ha FRA lagen begagnade sig utav..
..

Oavsett om du är trygg med FRA lagen, så kan man vare sig förneka eller blunda för det faktumet att en sådan lag är ett hot mot den personliga integriteten, individualismen och "friheten" i ett samhälle när man lägger det i händerna på "fel" folk. Tveklöst så är den ett steg mot ett totalitärt samhälle..

8 156 Inlägg
13 februari 2009
Sarge skrev:
@ Phaetoon

Precis smile Och tittar man på min hemort och vet vad som utbildas där, så kan man lägga ihop två och två och luska ut att jag faktiskt har lite koll smile

@ blacken

Jag är lite intresserad av att veta vad du sysslar med, eftersom du har sådan extremt bra koll på FRA och deras möjligheter/begränsningar. Sen kanske jag har missat något inlägg i tråden, men är det någon som har hävdat att FRA är styrt av militären?

LedR?
Det är nog ingen som hävdat att FRA är styrt av militären. Om så ändå hade varit fallet så hade jag inte varit så orolig. Polisen, politiker och tjänstemän läcker. Det gör inte militären. Inte på samma sätt iaf. Spioner kommer man ju inte ifrån.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

blacken
13 februari 2009
Phaetoon skrev:
Sarge skrev:
@ Phaetoon

@ blacken

LedR?
Det är nog ingen som hävdat att FRA är styrt av militären. Om så ändå hade varit fallet så hade jag inte varit så orolig. Polisen, politiker och tjänstemän läcker. Det gör inte militären. Inte på samma sätt iaf. Spioner kommer man ju inte ifrån.

Visst dom ska vara "civila", men dom har militärens *** så långt upp i arslet så att den vinkar åt dom när dom borstar tänderna..

8 156 Inlägg
13 februari 2009
Det är förresten brott mot dessa två paragrafer som Norge anser att vi bryter mot:

Artikel 8 - Rätt till skydd för privat- och familjeliv
1. Var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin
korrespondens.

2. Offentlig myndighet får inte ingripa i denna rättighet annat än med stöd
av lag och om det i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn
till den nationella säkerheten, den allmänna säkerheten eller landets
ekonomiska välstånd, till förebyggande av oordning eller brott, till skydd
för hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och
rättigheter.

Artikel 10 - Yttrandefrihet
1. Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet
samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig
myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser. Denna
artikel hindrar inte en stat att kräva tillstånd för radio-, televisions- eller
biografföretag.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
13 februari 2009
blacken skrev:
Visst dom ska vara "civila", men dom har militärens *** så långt upp i arslet så att den vinkar åt dom när dom borstar tänderna..

Hellre militärer än politiker i det här fallet. Vill inte att FRA ska vara politiskt styrt. Informationsbyrån någon? IB-affären?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

blacken
13 februari 2009
Phaetoon skrev:
blacken skrev:

Hellre militärer än politiker i det här fallet. Vill inte att FRA ska vara politiskt styrt. Informationsbyrån någon? IB-affären?

Håller med dig där, heller att militiären sköter det, för dom kan sköta det på "rätt" sätt, i och med att dom är politiskt "oberoende" så att säga. Det kanske var lite "plumpt" att uttrycka sig på ett dylikt sätt, men det var mest för att åskådligöra faktumet att trots deras civila "status" så är deras största "kund" militären..

blacken
13 februari 2009
Phaetoon skrev:
Det är förresten brott mot dessa två paragrafer som Norge anser att vi bryter mot:

Artikel 8 - Rätt till skydd för privat- och familjeliv
1. Var och en har rätt till skydd för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin
korrespondens.

2. Offentlig myndighet får inte ingripa i denna rättighet annat än med stöd
av lag och om det i ett demokratiskt samhälle är nödvändigt med hänsyn
till den nationella säkerheten, den allmänna säkerheten eller landets
ekonomiska välstånd, till förebyggande av oordning eller brott, till skydd
för hälsa eller moral eller till skydd för andra personers fri- och
rättigheter.

Artikel 10 - Yttrandefrihet
1. Var och en har rätt till yttrandefrihet. Denna rätt innefattar åsiktsfrihet
samt frihet att ta emot och sprida uppgifter och tankar utan offentlig
myndighets inblandning och oberoende av territoriella gränser. Denna
artikel hindrar inte en stat att kräva tillstånd för radio-, televisions- eller
biografföretag.

Sådant skiter våra politiker fullständigt i, trots att dom har skrivit under på detta så anser dom att det inte berör dom. Kolla bara på deras val av polisammunition och argumentationen för det.  Trots att den ammunitionstypen är förbjuden i folkrätten och geneve konventionen..

8 156 Inlägg
13 februari 2009
En annan sak:
Frågan är hur nödvändigt FRA är för landets säkerhet och om FRA-lagen står i proportion med integritetskränkningen. När jag diskuterade detta med en person i försvarsutskottet så sa han att FRA visserligen har hindrat några mord osv, men att den stora fördelen med FRA är att man kan byta information med andra länder för att få tillgång till information som kan ha betydelse för Sveriges säkerhet. Men denna information får väl egentligen inte FRA släppa ifrån sig? Speciellt om det inte har med Sveriges säkerhet att göra?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök