3919
Sök

Volvo 740 som soppapump inte pallar.

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#1
Hur ska jag lösa mitt problem.
När man fullgasar me bilen, dvs fullt 1ans växel, sen 2an, och sen 3an, så pallar inte soppapumpen med, på 3ans växel känns det som om soppan tar slut, det är en förgasarmotor. Finns det någon vassare soppapump eller måste man fixa dit en elektrisk pump, är inte sugen på en elektrisk. och hur drar man elen till en sån, måste man ha relän osv..

tacksam för svar..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 mars 2006
#2
Hej, har för mig att på 740 så sitter det en elektrisk förpump och den brukar ge upp då och då... Ger motorn mer effekt när man trycker på lr låter den bara mer men går lika fort??


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
21 mars 2006
#3
Du ska väl inte behöva byta till en annan sorts pump? Anledningen till ditt problem är väl antagligen bara att pumpen som sitter där nu inte e helt frisk, byt till en annan likadan är mitt råd!

mvh//Tompa


214 Inlägg
21 mars 2006
#4
Japp byt till en likadan, de är kraftigt överdimensionerade de där pumparna.

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#5
men alltså, saken e att min pump e frisk, och så e de en förgasarmotor!!!
dvs pumpen sitter ju på blocket.. under insuget ju... tips någon som förstår sig..
skrev att de e en förgasarmotor oxå..

303 Inlägg
21 mars 2006
#6
Hade samma problem som dej på min förgasarmotor (B230K). Problemet då var ett litet filter som satt på tankmätararmaturen i tanken. Filtret var helt igenkleggat med jord neutral  Undrar vad tidigare ägare tankat med...

Så kolla det!
Senast redigerat av Polluxe (21 mars 2006)

If someone draws a line in the sand you may legally ignore said challenge by filling it in.

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
21 mars 2006
Trådstartare
#7
hur kollar man de???

460 Inlägg
21 mars 2006
#8
air_denka skrev:
hur kollar man de???
Ta bort bensinslangen som kommer från tanken INNAN bensinpumpen
Öppna tanklocket och blås med tryckluft i slangen då "skjuter" man av filtret från tankarmaturen
Filtret gör ingen skada om det ligger löst i tanken.
Montera ett slangfilter innan bensinpumpen.

7 Inlägg
21 mars 2006
#9
Hej! Du frågade hur man kunde kolla filtret i tanken?
Längst in i bagageluckan så finns det en lucka som sitter med 4 skruv, lossa den så ser du tankarmaturen, när du ska ta upp den ur tanken så kan det va ett helvete, mycket rost-schock och rediga verktyg så löser det sig. Är du säker på att det inte är bränsle reläet? Hade en 740 turbo som gick jävligt konstigt, kom fram till slut att det va reläet.

Mvh Jimmy

21 761 Inlägg
21 mars 2006
#10
Han har fortfarande ingen insprutare. Det är en förknasare.
Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2006)

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#11
ja en förgasare, men kan man inte ändra på utväxlingen i pumpen eller nå så den pallar med, tex göra "paddeln" bredare eller nå, annars måste man ju dra en elpump och ha filterking(dyrt).. suck..

10 287 Inlägg
23 mars 2006
#12
Du bytte alltså filter utan resultat eller?

/Göran

air_denka skrev:
ja en förgasare, men kan man inte ändra på utväxlingen i pumpen eller nå så den pallar med, tex göra "paddeln" bredare eller nå, annars måste man ju dra en elpump och ha filterking(dyrt).. suck..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Audiförare
51 Inlägg
23 mars 2006
#13
Har för mig att det finns två pumpar va? i såna fall så kan den i tanken ha gått sönder så att det inte kommer tillräckligt med bränsle. Men då brukar det oftast inte gå att köra bilen om det är mindre än ca 15-20L kvar i tanken, då den andra pumpen inte klarar suga ur mer bränsle.

Jag säger bara en sak, det vill gärna bli bra:)

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
23 mars 2006
Trådstartare
#14
men åh.... alltså förgasare!!!!!!!!! ENDAST EN PUMP!!!! en som sitter på blocket. ja, jag bytte filtertet men inge bättre....

21 761 Inlägg
23 mars 2006
#15
Är du säker på att det är pumpen som inte hänger med. Det kan ju vara något med förgasaren, tex flottören som inte rör sig som den ska, nålventilen som kärvar eller dämpkolven som kärvar. Jag tror inte att en fräsch originalpump är för klen för en otrimmad volvomotor, för den är väl otrimmad antar jag.

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
24 mars 2006
Trådstartare
#16
nä alltså motorn e aningen vässad iaf. den har en k-kam, justerbart kamdrev och så planad samt portad o tagit uppförbränningsruimmet. soppapumpen e ny, dessutom så har ja testat me en annan nål oxå, eftersom nån trodde den var felet, sedan prövades en annan gasare men samma sak.. hjälp nån?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
24 mars 2006
#17
air_denka skrev:
nä alltså motorn e aningen vässad iaf. den har en k-kam, justerbart kamdrev och så planad samt portad o tagit uppförbränningsruimmet. soppapumpen e ny, dessutom så har ja testat me en annan nål oxå, eftersom nån trodde den var felet, sedan prövades en annan gasare men samma sak.. hjälp nån?
Jag har exakt samma problem med min bil, har också en lite vässad GL med förknasare. nu vet ja ju inte om du bytt din förgasare till en större men jag tror inte att de har med pumpen å göra, ja tror att lösningen på problemet är större förgasare helt enkelt.
Senast redigerat av Manne (24 mars 2006)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

40 Inlägg
26 mars 2006
#18
ja större förgasare för när du ger på trean så går de ju åt en del soppa kanske skulle funka med 2 org föknasare


Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
26 mars 2006
Trådstartare
#19
okey, men alltså att har kört den me 2 dellorto 40or, o de e ju sant, den gick bra då, men att vad ska man ha för förgasare? har hört att man kan köra me en weber 36/36.. stämmer detta att den går bättre me en sån.. den tog så ruggigt mycke soppa me dubbla dellortosar..

694 Inlägg
26 mars 2006
#20
dubbla weber 45 or is the shit säger ja bara:) dyrt att köramen går gött:)



Sök