Amatören skrev:
Hej på er därute,
Och tack för tipsen!!
Har bytt pump och filter, resultatet blev kanon!!
Tänkte dela med mig av lite av det jag lärde mig av detta.
Ett varningstecken på att bränslepumpen var på väg att ge sig var i mitt fall att det var svårt att möta mjukt med gasen vid växling i stadstrafik. Det ville gunga till lite varje gång. Det var också lite svårt att starta i motlut.
Så är det att köra en buss tänkte jag men nu när jag bytt bränslepump och filter så går bilen hur mjukt och smidigt som helst.
Min motor dog alltså lite, precis när man gav gas. Därav gunget och i bland också motorstopp.
Med ny pump så känns bilen avsevärt mycket starkare.
Mitt tips är alltså att du ska se upp om bilen känns svag och inte kommer direkt när du ger gas.
Kolla då bränsletrycket med en tryckmätare på slangen efter filtret. Byt filter och eventuellt pump om trycket inte är ok. Lägg hellre ut några tusen på delar och några timmars jobb i förväg än att att riskera att bli stående med hungriga barn i bilen, den erfarenheten är inget värt att ha, säger jag som har den.
Om du inte vet när du bytte bränslefilter senast så rekomenderar jag dessutom att du byter nu.
Pris för detta:
Bränslepump av s.k. "eftermarknadsmodell" 2.800:- inkl.moms
Bränslefilter av "eftermarknadsmodell" 600:- inkl.moms
Arbetet gjorde jag själv, inte svårt alls.
Tid: c:a 3 timmar
Verkstan ville ha 4900:- för en originalpump och 2025:- inkl.moms för arbetet (helt ok deal tycker jag).
Det blev halva priset att göra det själv och då har jag fått ett nytt filter på köpet.
Rock on!