Jag vill också trimma !!! Har iaf något att trimma nu när man kirrat 940 Fiser runt med 0.3 i ladd nu Måste lämna in på verkstan bara då ett stift sitter hårt som satan! vågar inte dra för hårt. Mer update nu
Mvh Gurra
Det är kul o trimma Jo 0.3 bar är ju inte så mkt o hurra för haha.
Nice projekt..men varför är 531 toppen så populär och vx kammen? sitter vx i 531 orginal eller? vad gör det för skillnad?
Tackar... 531an är populär för att den flödar lite bättre. Svanhalsinsug och bättre kanaler. Dessutom är förbränninsrummet lite större så kompressionsförhållandet blir lite lägre än med 530 = högre ladd.
Ett enkelt o billigt sätt att få lite mer fart på grejorna.
Vx o Vx3 kan man hitta i 531 topparna ja. Dem kammarna fortsätter dra på lite högre varv än t.ex. orginal T kam. Men egentligen har dem båda för mycket överlapp för att vara bra i en turbomotor..
Men jag personligen kommer nog köpa en Enem V16 eller KG6T kam sen, eftermarknads anpassad för turbo.
För att komplettera lite...och lite offtopic. 531+VX/VX3-kam såldes som kit av Volvo till sugmotorerna från början. Tror att priset låg på runt 13.5K sist jag kollade för 8-10 år sedan då jag fann en uppsättning i farsans garage (fixad och förberedd för att sättas på motorn jag skall renovera). Man plockade tydligen ut runt 20Hk på sugisarna med detta. Dock att tänka på.... VX-kammarna har väldigt högt lyft (11.3 resp 11.5mm om jag inte minns fel nu), vilket gör att kolvar och ventiler överlappar varandra om remmen skulle gå, vilket jag ser som en stor nackdel och kommer därför själv att köra med M-kammen (10.5mm på vardera och högre duration än original A-kam i min nuvarande motor).
Med 11.3 i lyft är det inte någon risk att kolvarna tar i ventilerna, ifall det nu inte skulle råka vara så att man tokplanar toppen 2-3mm och slänger på. Men som du säger så fanns det eftermarknadstrim att köpa på volvo förut. Och det ökar effekten från 116hk till 136hk typ, typ 20hk som du sa.
kollade på bilderna i början på blocket du ska köra med tycker de ser ut som att de har gått lite varmt med tanke på att färgen har flagat och blivit missfärgad de brukar inte va så i vanliga fall kan vara därför lagren va lite dåliga annars keep up the good work
Jaa det ser jag nu när du säger det, på 2an och 4ans cylinder ser det värst ut. Svårt att säga om den gått varmt, men bara veven är hel så är jag nöjd, nya lager kommer ju ändå på plats