3414
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

365 214 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#61
Pan skrev:
Jag vill också trimma !!! Har iaf något att trimma nu när man kirrat 940 big_smile Fiser runt med 0.3 i ladd nu cool Måste lämna in på verkstan bara då ett stift sitter hårt som satan! vågar inte dra för hårt. Mer update nu wink

Mvh Gurra

Det är kul o trimma wink  Jo 0.3 bar är ju inte så mkt o hurra för haha.

Kommer wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#62
Lonefox skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
criller skrev:
Nice projekt..men varför är 531 toppen så populär och vx kammen? sitter vx i 531 orginal eller? vad gör det för skillnad?

Tackar...  531an är populär för att den flödar lite bättre. Svanhalsinsug och bättre kanaler. Dessutom är förbränninsrummet lite större så kompressionsförhållandet blir lite lägre än med 530 = högre ladd.

Ett enkelt o billigt  sätt att få lite mer fart på grejorna.


Vx o Vx3 kan man hitta i 531 topparna ja.  Dem kammarna fortsätter dra på lite högre varv än t.ex. orginal T kam.  Men egentligen har dem båda för mycket överlapp för att vara bra i en turbomotor..

Men jag personligen kommer nog köpa en Enem V16 eller KG6T kam sen, eftermarknads anpassad för turbo.

För att komplettera lite...och lite offtopic.
531+VX/VX3-kam såldes som kit av Volvo till sugmotorerna från början. Tror att priset låg på runt 13.5K sist jag kollade för 8-10 år sedan då jag fann en uppsättning i farsans garage big_smile (fixad och förberedd för att sättas på motorn jag skall renovera). Man plockade tydligen ut runt 20Hk på sugisarna med detta.
Dock att tänka på.... VX-kammarna har väldigt högt lyft (11.3 resp 11.5mm om jag inte minns fel nu), vilket gör att kolvar och ventiler överlappar varandra om remmen skulle gå, vilket jag ser som en stor nackdel och kommer därför själv att köra med M-kammen (10.5mm på vardera och högre duration än original A-kam i min nuvarande motor).

Med 11.3 i lyft är det inte någon risk att kolvarna tar i ventilerna, ifall det nu inte skulle råka vara så att man tokplanar toppen 2-3mm och slänger på.  Men som du säger så fanns det eftermarknadstrim att köpa på volvo förut. Och det ökar effekten från 116hk till 136hk typ, typ 20hk som du sa.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#63
Tiiiseen skrev:
kollade på bilderna i början på blocket du ska köra med  tycker de ser ut som att de har gått lite varmt med tanke på att färgen har flagat och blivit missfärgad de brukar  inte va så i vanliga fall kan vara därför lagren va lite dåliga annars keep up the good work tongue

Jaa det ser jag nu när du säger det, på 2an och 4ans cylinder ser det värst ut.  Svårt att säga om den gått varmt, men bara veven är hel så är jag nöjd, nya lager kommer ju ändå på plats wink

Yes I will!  ; )

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#64
UPDATE!

Dags för update!

Dags att börja styla bilen, bilderna säger allt..


http://i42.tinypic.com/s1uxb5.jpg

http://i39.tinypic.com/11h9r3o.jpg

http://i41.tinypic.com/2dph1u.jpg

http://i42.tinypic.com/5vptv4.jpg

http://i44.tinypic.com/1z2emma.jpg
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (15 mars 2009)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#66
MrEricsson skrev:
börjar ta sig

Jepp det gör det, ska försöka få han klar nu till Maj så kommer ligga på lite mer.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
15 mars 2009
#67
Drift-is-the-shit skrev:
MrEricsson skrev:
börjar ta sig

Jepp det gör det, ska försöka få han klar nu till Maj så kommer ligga på lite mer.

skysst då lär man de se den svicha förbi här omkring enköping=D i sommar


548 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#68
MrEricsson skrev:
Drift-is-the-shit skrev:
MrEricsson skrev:
börjar ta sig

Jepp det gör det, ska försöka få han klar nu till Maj så kommer ligga på lite mer.

skysst då lär man de se den svicha förbi här omkring enköping=D i sommar

Kommer både synas o höras, haha.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
#69
http://i44.tinypic.com/s5d02d.jpg

Är tänkt att se ut såhär sen.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
548 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
#71
MrEricsson skrev:
händer de nått nu mera lr?

Det händer en jäkla massa, massa nya delar köpta.  ; )

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#72
UPDATE!

Hmm... har det hänt något? Njae inte så mycket.

Handlat lite grejor och röjt garaget lite.

Bilderna får tala för sig själva.


http://i44.tinypic.com/nxrm0h.jpg

http://i41.tinypic.com/2rrx6de.jpg

http://i43.tinypic.com/o02wls.jpg

http://i40.tinypic.com/33w8h6q.jpg

http://i43.tinypic.com/2djsbht.jpg

http://i43.tinypic.com/24ca1zm.jpg

http://i42.tinypic.com/5ankfm.jpg

http://i39.tinypic.com/330snc5.jpg



Nu ser ni ungefär vart det bär av, räknas vara klart nästan månad någon gång

big_smile
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (13 april 2009)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Pan
13 april 2009
#73
Det är ser grymt bra ut! Keep up the cash flow så kmr det här sluta bra wink

548 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#74
Pan skrev:
Det är ser grymt bra ut! Keep up the cash flow så kmr det här sluta bra wink

Tackar! big_smile


The cash always flow wink   Grejorna hamnar på lack om 1-2 veckor. Sen blir det montera, kommer bli riktigt trevligt.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
548 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#76
MrEricsson skrev:
du har en hel del prylar vid sidan om wink

Jepp, men snart sitter all styling/refinement där wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 april 2009
#77
Drift-is-the-shit skrev:
MrEricsson skrev:
du har en hel del prylar vid sidan om wink

Jepp, men snart sitter all styling/refinement där wink

så de ska va


Trucker
1 220 Inlägg
13 april 2009
#78
se bra ut! du ha inter funderat på å skaffa en marinvev å strokade h profils stakar oxå? tror de skulle kunna bli bra å kanske ett ms v3

Vissa är bara bättre än andra!

548 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#79
teamvolvoracing skrev:
se bra ut! du ha inter funderat på å skaffa en marinvev å strokade h profils stakar oxå? tror de skulle kunna bli bra å kanske ett ms v3

Tackar!

Klart det skulle kunna vara kul, men jag föredrar en liten mindre slanglängd, hellre rapp motor.

Fördelen med 2.5L vore väl att man skulle kunna sätta lite mer snurr på ett billigt lastbilsagg kanske.

Någon typ av eftermarknads sprut (troligtvis ms eftersom det är billigare) kommer senare, blir o åka iväg o mappa mitt lh 2.4 senare.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#80
UPDATE!


jaa då kör vi en liten update igen, hämta dem här efter jobbet idag. Provmonterade lite o så.

Snart har jag alla grejor o då är det bara lack o montering kvar!


http://i39.tinypic.com/dcbigo.jpg

http://i41.tinypic.com/10pneza.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se


Sök