3192
Sök

Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

684 Inlägg
17 februari 2009
#101
saab har gått minus sen 1993 så , nej staten ska inte hjälpa saab,


Administratör
11 899 Inlägg
17 februari 2009
#102
9000_griffin_aero skrev:
peegee eller modertor..du är ute o cyklar......är det  iq resultatet som avgör vem är moderator...ju mer dummaste eller u mer lägre iq..välj själv......men du ät ju ...hmmm...dum....

Du har en varning för personangrepp.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 februari 2009
#103
RIGO-ROD skrev:
saab har gått minus sen 1993 så , nej staten ska inte hjälpa saab,

De kanske dom har gjort, men fatta om saab läggs ner, alla dotterbolag, ca 40 st har jag för mig att jag läste, tänk va många arbetslösa vi kommer få i sverige som går på a-kassa, som skattebetalarna får stödja, inte så smart om du inte vill betala allas a-kassa dvs tongue


Administratör
11 899 Inlägg
17 februari 2009
#104
RIGO-ROD skrev:
saab har gått minus sen 1993 så , nej staten ska inte hjälpa saab,

1997 gick företaget med vinst senast enligt e24.se (http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 11809.e24, "Saab har förlorat 45 miljoner i veckan - i 11 år").

Om nu folk är så rädda om sina och andras jobb så kunde man ju börjat med att köpa Saabs bilar, men att med skattepengar försöka rädda ett bilmärke ingen vill ha ter sig väldigt främmande i mina öron, och då har jag ändå själv kört Saab i 5 år.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Smålänning
7 883 Inlägg
17 februari 2009
#105
Som jag sa... Staten kan mycket väl köpa Saab och Volvo, men det är större risk för att det blir en dyr affär än att rädda dem... Tyvärr...

Volvo byggde bilar på Kvalitet och Säkerhet förr... Ja inte så länge sen. Säkerheten finns ju... Men... Vart är kvalitén? Vart tog "Evelasting Quality & Safety" vägen?

Saab byggde bilar på uppfinningar och finesser... Strålkastartorkare, Eluppvärmda stolar, Halvljusautomatik, kraftabsorberande kofångare, Asbestfria bomsbelägg, kupefilter, krockbalkar i dörrarna, bälten som standard, 16v turbomotor, m.m

Ingen bygger bilarna efter värderingarna dem hade förr...
Senast redigerat av twin_cam (17 februari 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
17 februari 2009
#106
lustgasen skrev:
tkd_rille skrev:
9000_griffin_aero skrev:
text

massor text

tycker regeringen har ett ansvar, går saab ner går flera underleverantörer förmodligen ner, och då kan även volvo falla, + att många blir arbetslösa. and we certainly dont want that do we?

Ja jobben kanske försvinner de är inte säkert, men gm har ju inte tagit sitt ansvar.
Ger vi de pengar nu, så lever de några år till, när nästa lågkonjuktur kommer så ska de ha mer pengar för de har satt de i system. Så antingen tar vi det just nu eller väntar något år?.
Vad gör att saab skulle sälja mer än var de gör nu? Typ ingenting.
Fortfarande är de saken att skattepengar ska inte stötta några produktioner och staten ska inte äga fabriker.
GM kunde säkerligen förutspå detta men körde de i botten.
Så gnäll inte på regeringen för att de är inte deras fel, att de vill vara rädda om våra pengar.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
17 februari 2009
#107
Är själv arbetslös och har varit det i snart 2 år, läget kommer att bli katastrofalt om volvo/saab går under. Gick ut en svetsutbildning för ett par månader sen, och under tiden jag gick på den blev det lågkonjuktur.

Det gick från att folk ringde till "lärarna" varje vecka o frågade efter svetsare, till att man inte ens kunde få en praktikplats, och då får man endå ingen lön från företaget, utan går på sitt "bidrag". Dem vill alltså inte ens ha "gratis" arbetskraft längre. Kollade man på platsbanken så gick det från att ha funnits flera hundra(upp emot 1000?) svetsjobb i sverige till i skrivande stund 11, så mycket för den utbildningen! detta för att bl.a volvo börjat varsla folk.

man ska givetvis inte bara ge bort pengar till amerikansk bilindustri, men staten borde satsa på en ny statlig industri där det finns gott om jobb. Det var svårt att få tag på jobb innan lågkonjukturen men då vågade företag ge en, en chans i alla fall, tänk inte bara på alla volvo anställda som blir arbetslösa.. tänk på alla andra som redan är arbetslösa, jag hadde personligen hellre anställt en person som har flera års arbetslivserfarenhet, än en som precis gått ut sin utbildning, och det är därför det drabbar alla.

Som det ser ut nu så blir man väl tvungen att flytta utomlands för att slippa leva på bidrag.
Senast redigerat av AcesHigh666 (17 februari 2009)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

341 Inlägg
17 februari 2009
#108
Saab går väl egentligen inte sämre än något annat bilmärke just nu. Dåliga siffror det senaste decenniet beror ju mest på att det inte är "lönsamt" att gå med vinst, speciellt inte med utländska ägare.

Angående eventuellt statligt ägande, så tror jag våra förtroendevalda har sakkunniga som har bra insikt i frågan och vet vad som är bäst för Saab.
Ser med oro på vad som skulle hända om deras tillverkning i Trollhättan försvann skulle innebära och det tror jag inte heller politikerna kommer tillåta.

Jag hoppas verkligen att Saab överlever på något sätt... kanske rent av som ett mer svenskt bilmärke, vilket vore ett steg upp.

Har alltid gillat deras bilar och det vore tråkigt om de skulle sluta som ett rent emblemmärke.


Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
17 februari 2009
#109
Funkiee skrev:
RIGO-ROD skrev:
saab har gått minus sen 1993 så , nej staten ska inte hjälpa saab,

De kanske dom har gjort, men fatta om saab läggs ner, alla dotterbolag, ca 40 st har jag för mig att jag läste, tänk va många arbetslösa vi kommer få i sverige som går på a-kassa, som skattebetalarna får stödja, inte så smart om du inte vill betala allas a-kassa dvs tongue

Fast är det då bättre att lägga hundratals miljoner på ett företag som ändå kommer att gå back och som kommer att hamna i exakt samma sits om det blir en lågkonjunktur igen? Då är vi ju på exakt samma ställe, plus att man har slängt ett par hundra miljoner i sjön...


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 februari 2009
#110
"regerigen är för passiv"
Varför ska staten gå in för rädda Saab? Reinfeldt säger själv att Saab är inget Svensk bolag utan tillhör ett Amerikansk bolag.
Han förstor att det finns problemer med Saab men inte kan göra någonting och förmodligen inte inte kan betala ut pengar till ett utlansk bolag.
Febrit in i det sista:
förhandlingar  mellan regering och GM pågår.
GM vill knoppa av Saab automobile i separat bolag.
GM har inte sök Europeisk investeringsbankens lån, vilken är regeringens krav. Regeringen vill inte ta över GM's ansvar för Saab.
Ikväll ska GM och Chrysler ha lämnat sina affärsplaner till USA:s regering för att få lån.
Kontrollerad konkurs är en av möjligheterna  för båda bolagen.
Tre EU GM-fabriker läggs troligen ner, enligt uppgifter i flera medier
Väntan på GM-besked
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=101
Senast redigerat av alain (17 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

"The Stig"
390 Inlägg
17 februari 2009
#111
Lägg ner skiten! Vem ska betala tillbaka dom 5 miljarder om SAAB går under?

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...

222 Inlägg
17 februari 2009
#112
Jag tror att staten kmr någ låta GM göra de dem vill att Saab blir KK lagd sen tror jag staten går in o köper tillbaka bil märket för mindre summor pengar
Senast redigerat av TripleC (17 februari 2009)

tack till : dekalshoppen.se - stylexperten.se - tefcar.nu - bsr.se - JT-tuning.se

211 Inlägg
17 februari 2009
#113
chrizz skrev:
RIGO-ROD skrev:
saab har gått minus sen 1993 så , nej staten ska inte hjälpa saab,

1997 gick företaget med vinst senast enligt e24.se (http://www.e24.se/branscher/verkstadsin … 11809.e24, "Saab har förlorat 45 miljoner i veckan - i 11 år").

Om nu folk är så rädda om sina och andras jobb så kunde man ju börjat med att köpa Saabs bilar, men att med skattepengar försöka rädda ett bilmärke ingen vill ha ter sig väldigt främmande i mina öron, och då har jag ändå själv kört Saab i 5 år.

Mvh

Något som man dock måste komma ihåg är att Saab ingår i GM, vilket gör att man som utomstående inte vet hur stor del av t ex utvecklingskostnaderna Saab står för. Det är i princip omöjligt att se hur det verkliga resultatet för Saab har varit under åren. Sen om de har gått plus är väl en annan sak.

Många här säger att vi inte ska använda våra skattepengar till att rädda ett företag som går dåligt men var det inte precis det Sverige gjorde i höstat med investment banken Carneige ? En bank som t o m förlorade sitt banktillstånd. Nu verkar man i och för sig ev ha hittat en köpare.

fälg fantast
1 086 Inlägg
17 februari 2009
#114
är inte så mkt inne i detta men tycker att något borde göras, Och det fort, väldigt många som har blitt av med jobben, fyfan orkar inte stanna hemma mer sad

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Avstängd
512 Inlägg
17 februari 2009
#115
Staten skall inte lägga sig! Möjligen Amrikanska staten! Saab kommer att gå i graven, borde vara gjort för länge sedan! Förstår inte den ägare som tillåtit att detta företag har gått back i snart 15år! Förlorar 20´/bil! Klarar man inte sig på egna ben så lägg ner!! Eller fixa lönsamhet! Så funkar alla affärsveksamhet! Lägg ned!!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 februari 2009
#116
Sund för Saab och alla som jobbar för Saab men det är inte första gången att en bolag eller bilfabrik går under med tiden, det ha var så sent 1920, och det är bara dom starka som överlever.
Som skriver chrizz: "Saab har förlorat 45 miljoner i veckan - i 11 år" det måste ta slut nån gång om inte någon betala för att rädda Saab från konkurs, vem är bered till det i dagens lägget? där är frågan!
Senast redigerat av alain (17 februari 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

8 883 Inlägg
17 februari 2009
#117
peegee skrev:
Hamilton skrev:
peegee skrev:
Njaa nu tror jag du inte hängt med.. A-kassan betalas av A-kassans medlemmar, alltså VI... finns ju

Jag menar ju givetvis att det är facket som betalar ut A-kasse ersättningen. Finnasieringen av A-kassan görs till största delen av arbetsgivaravgifter och en mindre del av medlemsavgifter.

Jo det stämmer men om man ska hård-dra det så görs betalningen till a-kassan av varje anställd om 4,45 procent av arbetsgivaravgiften på 32,28 procent.
Arbetsgivaravgiften är således en del av din lön, en social lön. Annorlunda uttryckt; Utebliven kontant lön.
Det är genom en lönetagarens arbete denna sociala lön kan betalas till staten och om det inte finns några löntagare betalas ingen arbetsgivaravgift in till bruk för välfärden.

Kort och gott det ÄR LÖNTAGAREN SOM BETALAR IN HELA SIN EGNA FÖRSÄKRING (A-kassan) MED SIN EGEN LÖN (inkl A-kasse avgiften).
Alltså det är vi skattebetalare som får betala oavsett hur det går...

Är det inte bättre att rädda jobb och bevara Sveriges biltillverkning då?

Våga satsa, våga vinn!

problemet kvarstår ju även om vi nu köper tillbaka SAAB nämligen det att INGEN köper bilarna som produceras.
Visst kan vi låta staten bygga bilar och fylla landets parkeringar med nya bilar om vi nu till varje pris måste tillverka bilar. För kravet på lönsamhet tycks ju ingen ta hänsyn till
Senast redigerat av Hamilton (17 februari 2009)

Fotograf på tierpidag.se

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 februari 2009
#118
peegee skrev:
Skillnaden är väl att folk tycker att staten ska föra in pengar i ett amerikanskt företag som gått med förlust i 15 ÅR! Vad talar för att saab ska lyckas vända trenden? De går till och med minus i högkonjunktur. Saab är slut, ju fortare vi accepterar de, desto bättre...!

peegee skrev:
Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått...
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...

Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!

Ett annat positivt exempel är att det kostar 30% mindre per bil att producera dem i Trollhättefabriken jämfört med Rüsselsheimfabriken

där ser ni, GM har ju bara sabbat för saab.. hade de som sagt varit ett enskillt bolag hade de inte fått GM´s skit!


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2009
#119
Funkiee skrev:
peegee skrev:
Skillnaden är väl att folk tycker att staten ska föra in pengar i ett amerikanskt företag som gått med förlust i 15 ÅR! Vad talar för att saab ska lyckas vända trenden? De går till och med minus i högkonjunktur. Saab är slut, ju fortare vi accepterar de, desto bättre...!

peegee skrev:
Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått...
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...

Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!

Ett annat positivt exempel är att det kostar 30% mindre per bil att producera dem i Trollhättefabriken jämfört med Rüsselsheimfabriken

där ser ni, GM har ju bara sabbat för saab.. hade de som sagt varit ett enskillt bolag hade de inte fått GM´s skit!

Hade Saab varit ett enskilt bolag hade det kanske varit i konkurs sedan flera år tillbaka?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 februari 2009
#120
inte säkert... då saab sluppit GMs skit så är de ju inte säkert, o då kanske saab inte hade varit en stor del opel. men de kan man bara speculera i! hmm



Sök