3604
Sök

Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
162 Inlägg
15 februari 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder vad är era åsikter?

Själv så tycker jag det är lite av en paradox med att SAAB /Volvo vill ha statligt hjälp för att rädda sig.
Då tycker jag det är helt självklart att staten går in och hjälper i princip ALLA företag som har motgångar då,det verkar ju vara ok. Visst SAAB /Volvo skapar ju massor av arbeten,för stora och små underleverantörer.

Men de andra företagarna då, de som har det tufft nu och inte är så stora, skall de helt sonika bara gå i konkurs då, det verkar som om ingen ser de små, det är ju de små som kanske kan få ett lyft och göra något riktigt bra för vårt härliga land i framtiden.

Självklart tänker jag på SAAB /Volvo nu i denna tiden vi har det är massor av människor/familjer som det drabbar och det är för jäkligt rent ut sagt.

Vad är er ställning till statligt hjälp?
Är det ok?
Tycker ni att staten skall överväga att även gå in med lite slantar till de små med?

Fyll på med era åsikter ( Och för garagets skull börja inte bråka i denna tråden nu)

Mvh.Micke

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
15 februari 2009
Jag tycker att dem borde rädda dem.. om inte annat så för att se till att det finns jobb. Det är det som behövs mest av allt just nu i dåliga tider, fler jobb.... om sen staten måste sticka till med någon krona för att det ska gå runt så visst... dem kan ju dra in på lite miljö åtgärder och annat FÖR STUNDEN för att dämpa smällen lite.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 februari 2009
Eftersom det rör så många jobb vore det mycket dyrare att inte hjälpa Saab och Volvo

Jonas

194 Inlägg
15 februari 2009
Volvo_Mannen skrev:
Eftersom det rör så många jobb vore det mycket dyrare att inte hjälpa Saab och Volvo

Ja, precis. Dock ska ju staten egentligen inte stödja, men folk som klagar på att de inte vill stödja volvo/saab med "deras" skattepengar tänker ju inte långt. Bättre att pengarna ska betalas arbetsslösas bidrag osv istället?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2009
Varför ska Staten slänga pengar i ett bolag som sakta men säkert kommer flytta ut till tyskland eller något annat land och bli Opel bilar med ett saab-emblem på som vauxhall? Redan de modeller som säljs idag är ju en Opel med liten facelift så...

Det var mycket snack om att Saab skulle lämna sverige redan innan det var kris. Och även om Sverige går in så skall GM överleva också, vilket de förmodligen gör genom att lägga ner märken. De har redan lagt ner ikoner som Oldsmobile, vilken amerikan bryr sig då om sketna Saab?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
16 februari 2009
Varför inte lägga ner saab nu när det är på kartan och starta ett nytt fräsht företag i samma anda som är och förblir "svenskt" som går i samma anda.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2009
Mäki skrev:
Varför inte lägga ner saab nu när det är på kartan och starta ett nytt fräsht företag i samma anda som är och förblir "svenskt" som går i samma anda.

Ett nytt bilföretag kommer med dagens förutsättningar ha det riktigt svårt, i finanskris kommer det förmodligen inte ens överleva. Ingen vågar satsa på ett osäkert kort helt enkelt, varken investerare eller bilköpare.

Dessutom, namnet Saab tillhör GM och hela grunden och all teknik. Det blir till att börja om från grunden.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
16 februari 2009
Mäki skrev:

Det skulle bara funka om ALLA är överänns om att göra det... men som vi vet så finns det billigare och säkert bättre alternativ ifrån asien och tyskland, vilket i sig är en anledningen till att saab o volvo går dåligt.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
16 februari 2009
tycker att Saab o Volvo kan bli svenskt igen..

Sump Runk Rätt O Slätt!

8 883 Inlägg
16 februari 2009
Reinfeldt har ju sagt Nej till förslaget och jag håller med honom.
Går ju inte att bygga bilar som ingen köper och som skattebetalare så vill jag inte vara med och betala.

Fotograf på tierpidag.se

Photoshoppande tant
343 Inlägg
16 februari 2009
Hamilton skrev:
Går ju inte att bygga bilar som ingen köper och som skattebetalare så vill jag inte vara med och betala.

O vem tror du betalar för de arbetslösas A-kassa wink

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

8 883 Inlägg
16 februari 2009
Bizzan skrev:
Hamilton skrev:

Ja vet du inte det så använd Google...

Fotograf på tierpidag.se

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
16 februari 2009
Inlägg raderad. Vårda ditt språk tack. /admin

Sump Runk Rätt O Slätt!

Photoshoppande tant
343 Inlägg
16 februari 2009
Hamilton skrev:
Bizzan skrev:
Hamilton skrev:

? hmm

Bättre med blyfot och lustgas än simfot och syrgas :-P

8 883 Inlägg
16 februari 2009
HyperSonica skrev:
Hamilton skrev:

de kötthuvet till statsminister och moderat jävel kan dra åt helvete...
ochej.. han sänkte skatten lite... men vad har nollan mer gjort... skit samma...
Tycker endå att volvo o saab kan bli svenskt igen

Så du menar på fullaste allvar att vi ska köpa ett företag som gått med förluster i 10år och tillverka bilar som blir stående på fabriken bara för att det ska bli "Svenskt".. Då kan vi ju lika gärna börja sälja snö till Eskimåerna med.

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
16 februari 2009
Bizzan skrev:
Hamilton skrev:
Bizzan skrev:

? hmm

Ok...för att du ska slippa Googla svaret så kan jag upplysa dig om att det är Facket som betalar A-kassa och inte Staten.

Fotograf på tierpidag.se

Amor Patriae Nostra Lex
2 258 Inlägg
16 februari 2009
Hamilton skrev:
HyperSonica skrev:
Hamilton skrev:

de kötthuvet till statsminister och moderat jävel kan dra åt helvete...
ochej.. han sänkte skatten lite... men vad har nollan mer gjort... skit samma...
Tycker endå att volvo o saab kan bli svenskt igen

Så du menar på fullaste allvar att vi ska köpa ett företag som gått med förluster i 10år och tillverka bilar som blir stående på fabriken bara för att det ska bli "Svenskt".. Då kan vi ju lika gärna börja sälja snö till Eskimåerna med.

naa.. sand till araber mer... men men.. Jag skiter i om de gått med förlust.. tycker endå det skall "Hem" igen

Så kan vi ta o införa Grupp-B rally igen.. när vi ändå håller på big_smile
Senast redigerat av HyperSonica (16 februari 2009)

Sump Runk Rätt O Slätt!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2009
Bizzan skrev:
Hamilton skrev:

Då kan ju de som måste gå börja jobba med något nyttigare istället för att bygga bilar ingen vill ha. Låt dom jobba inom välgörenhet istället, samma summa för staten och mängder av fattigt folk får bättre levnadsförhållanden.

Istället för att hålla liv i ännu ett alternativ för dagens bilköpare att (inte?) välja mellan.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 februari 2009
Jag tycker inte att vi skattebetalare ska köpa ett/flera bolag som går med förlust. Visst går många jobb förlorade, men ska alla vi andra drabbas av det?

Och som några sagt, ska dessa ha hjälp ska det vara samma villkor för övriga företag.

Kan inte dessa företag ta ett lån och lösa sina problem och bli självständiga igen, eller inser de själva att de bara går back?

RS
886 Inlägg
16 februari 2009
Jag tycker det är fel av Reinfeldt att säga nej. Det handlar om 2 av Sveriges största företag genom tiderna, klart dom ska räddas. Får väl helt enkelt köra miljöbilstjafset ett tag så alla miljötanter köper sen när man är på fötter igen och finanskrisen är över börjar man göra bilar igen!
Senast redigerat av Bostrom (16 februari 2009)

Focus RS

Sök