3264
Sök

Skall Staten rädda SAAB / Volvo? Vad tycker ni? Kommentera!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 februari 2009
peegee skrev:
Revotech skrev:
På miljömässan i geneve för något år sen lanserade GM 9-3 turbo x. den bilen var den största miljöboven på mässan. Riktigt o proffsigt,, Sen om det var med mening vet ja inte men de var idiotiskt.

Sånt här är ju så tråkigt att läsa för det är helt fel...

Skulle Saabs Turbo X på 280hk vara smutsigare än tyskarnas svintunga monsterbilar med upp till dubbla effekterna från ex BMW, Audi och MB...?
"Effektkriget" har ju varit en het jakt tills alldeles nyss och Saab visade bara med Turbo X att de kan leverera en potent bil de också...sen visst tajmingen för releasen var kanske oturligt nog inte lyckad men när den bilen utvecklades som bäst så glödde effektkriget som starkast....ett annat aktuellt ex är att Audi alldeles nyss presenterade en ny tung RS6 med V10 på nästan 600 hk... den är säkert jätte miljövänlig roll

Ja men det gäller ju då i sin klass. Det är ju rent självklart att den inte är smutsigare än en ex. Dodge Ram Magnum

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

2 638 Inlägg
17 februari 2009
Självklart ska de försöka rädda saab/volvo. Om inte annat för jobbens skull. Förstå hur många som blir arbetslösa om de går under, även underleveratörer går ju i konkurs. Och då ska ju vi, skattebetalarna iallafall betala bidrag osv. Då kan samma pengar istället läggas på att rädda jobben.

1 079 Inlägg
17 februari 2009
Funkiee skrev:
inte säkert... då saab sluppit GMs skit så är de ju inte säkert, o då kanske saab inte hade varit en stor del opel. men de kan man bara speculera i! hmm

Saabs fall är tvärtemot Volvos. Volvo har blivit bestulna på pengar, Saab har fått pengar. Utan GM hade Saab aldrig överlevt eftersom de behöver dela teknik och komponenter med andra större bilföretag.

Källa: Tv4 nyheterna

1 079 Inlägg
17 februari 2009
Funkiee skrev:
peegee skrev:
Skillnaden är väl att folk tycker att staten ska föra in pengar i ett amerikanskt företag som gått med förlust i 15 ÅR! Vad talar för att saab ska lyckas vända trenden? De går till och med minus i högkonjunktur. Saab är slut, ju fortare vi accepterar de, desto bättre...!

peegee skrev:
Att Saab gått med förlust i 10 år kan finnas förklaringen att GM har sett till så att förlusterna hela tiden hamnat på "Saabs konto" så något annat "problem-konto" i GM fått bättre siffror....experter hävdar att GM använt Saab som en soppåse att justera andra varumärkens konton med oavsett hur bra Saab gått...
Ett tydligt exempel är att förtjänsten på alla Saab-bilar som sålts i USA har aldrig redovisats i Saabs resultat, de förtjänsterna har stannat i andra konton i GM i USA...

Om nu Saab blir ett enskilt bolag så får ju Saab behålla pengarna de tjänar!

Ett annat positivt exempel är att det kostar 30% mindre per bil att producera dem i Trollhättefabriken jämfört med Rüsselsheimfabriken

där ser ni, GM har ju bara sabbat för saab.. hade de som sagt varit ett enskillt bolag hade de inte fått GM´s skit!

Som sagt, ni har fel. GM har pumpat in pengar i Saab för deras existens. (Tv4 nyheterna)

40 Inlägg
17 februari 2009
Rädda saab Och rädda tusentals jobb samtidigt!!!! BRA LÖSNING!!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 februari 2009
Syst3m skrev:
Funkiee skrev:
inte säkert... då saab sluppit GMs skit så är de ju inte säkert, o då kanske saab inte hade varit en stor del opel. men de kan man bara speculera i! hmm

Saabs fall är tvärtemot Volvos. Volvo har blivit bestulna på pengar, Saab har fått pengar. Utan GM hade Saab aldrig överlevt eftersom de behöver dela teknik och komponenter med andra större bilföretag.

Skitsnack! Saab klarade sig vad jag vet riktigt bra innan GM kom in i bilden? Anledningen till varför de delar komponenter är för att det blir MYCKET billigare än att utveckla nytt.

Om Saab inte överlever så begår GM och politikerna ett stoort misstag

Edit, du borde sluta glo på TV
Senast redigerat av TenZer (17 februari 2009)

Rock'n Roll

40 Inlägg
17 februari 2009
Aker_s40 skrev:
Självklart ska de försöka rädda saab/volvo. Om inte annat för jobbens skull. Förstå hur många som blir arbetslösa om de går under, även underleveratörer går ju i konkurs. Och då ska ju vi, skattebetalarna iallafall betala bidrag osv. Då kan samma pengar istället läggas på att rädda jobben.

Håller med fullt!smile

1 079 Inlägg
17 februari 2009
turbotryckarn skrev:

Typisk kortsiktigt och kommunistiskt tanksätt.

1 079 Inlägg
17 februari 2009
TenZer skrev:
Syst3m skrev:
Funkiee skrev:

Skitsnack! Saab klarade sig vad jag vet riktigt bra innan GM kom in i bilden? Anledningen till varför de delar komponenter är för att det blir MYCKET billigare än att utveckla nytt.

Tror verkligen mer på en seriös nyhetskanal än ditt skitsnack och dina spekulationer.

40 Inlägg
17 februari 2009
Syst3m skrev:
turbotryckarn skrev:

Typisk kortsiktigt och kommunistiskt tanksätt.

Komunistiskt vet du vad du snackar om, tror inte de!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 februari 2009
Syst3m skrev:
TenZer skrev:
Syst3m skrev:

Tror verkligen mer på en seriös nyhetskanal än ditt skitsnack och dina spekulationer.

hehehhehe, o tv4 är en serriös nyhetskanal? kolla på svt istället, de har iaf inte hippa unga tjejer som visar halva överkroppen wink o dessutom har jag pratat med min VÄLDIGT insatta historie lärare, som kan ett o annat om de här.. GM sabbar bara, sen de att saab har en massa opel saker är ju precis att de är mycket billigare.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 februari 2009
Syst3m skrev:
TenZer skrev:
Syst3m skrev:

Jag litar lika mycket på TV4 som en apa, har du aldrig lärt dig att ta media med en nypa salt? Du menar alltså på fullaste allvar att Saab aldrig skulle kunna bygga en bil med egna komponenter?

Skitsnack och spekulationer? Jag baserar mina tankar på historia och förnuft, inte på media
Senast redigerat av TenZer (17 februari 2009)

Rock'n Roll

1 079 Inlägg
17 februari 2009
Funkiee skrev:
Syst3m skrev:
TenZer skrev:

hehehhehe, o tv4 är en serriös nyhetskanal? kolla på svt istället, de har iaf inte hippa unga tjejer som visar halva överkroppen wink o dessutom har jag pratat med min VÄLDIGT insatta historie lärare, som kan ett o annat om de här.. GM sabbar bara, sen de att saab har en massa opel saker är ju precis att de är mycket billigare.

Oh ja, din historialärare kan väldigt mycket om GMs sitiuation och hur mycket pengar det går åt vardera håll, det är ju självklart.

Om Saab går back med Opelkomponenter i sig, hur fan tror du att Saab skulle fungera om det var Saab-grejer i istället? Konkurs på en gång. Fan tänk lite, snälla.

1 079 Inlägg
17 februari 2009
TenZer skrev:
Syst3m skrev:
TenZer skrev:

Jag litar lika mycket på TV4 som en apa, har du aldrig lärt dig att ta media med en nypa salt? Du menar alltså på fullaste allvar att Saab aldrig skulle kunna bygga en bil med egna komponenter?

Skitsnack och spekulationer? Jag baserar mina tankar på historia och förnuft, inte på media

Ja, det tror jag. Saab skulle aldrig kunna bygga en bil med egna komponenter. Tänk lite själv vad utvecklingspriset skulle bli på t.ex. en hjulupphängning, sen på bilens totala utvecklingskostnad och fundera sedan på prislappen och hur många som skulle köpa den. Inte en jävel då den skulle vara dyrare än en Ferrari men du får en skraltig Saab som dessutom går sönder hela tiden eftersom det är oprövade grejer i bilen...

Du baserar dina tankar på ren skit.

40 Inlägg
17 februari 2009
Syst3m skrev:
TenZer skrev:
Syst3m skrev:

Ja, det tror jag. Saab skulle aldrig kunna bygga en bil med egna komponenter. Tänk lite själv vad utvecklingspriset skulle bli på t.ex. en hjulupphängning, sen på bilens totala utvecklingskostnad och fundera sedan på prislappen och hur många som skulle köpa den. Inte en jävel då den skulle vara dyrare än en Ferrari men du får en skraltig Saab som dessutom går sönder hela tiden eftersom det är oprövade grejer i bilen...

Du baserar dina tankar på ren skit.

Och vad har du baserat dina tankar på? EXPERTEN.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 februari 2009
Syst3m skrev:
Funkiee skrev:
Syst3m skrev:

Oh ja, din historialärare kan väldigt mycket om GMs sitiuation och hur mycket pengar det går åt vardera håll, det är ju självklart.

Om Saab går back med Opelkomponenter i sig, hur fan tror du att Saab skulle fungera om det var Saab-grejer i istället? Konkurs på en gång. Fan tänk lite, snälla.

va tror du, klart saab måste ha billiga saker då GM lägger förluster på saab... du verkar inte vara direkt insatt i ämnet, när man ser va du skriver tongue hehe

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
17 februari 2009
Det känns som att det håller att spara ur eller?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Saab älskare!
4 597 Inlägg
17 februari 2009
jupp, nästan bättre att de låser tråden.. annars lär de bara bli värre

1 079 Inlägg
17 februari 2009
Funkiee skrev:
Syst3m skrev:
Funkiee skrev:

va tror du, klart saab måste ha billiga saker då GM lägger förluster på saab... du verkar inte vara direkt insatt i ämnet, när man ser va du skriver tongue hehe

Vet inte om jag orkar diskutera med idioter längre...

182 Inlägg
17 februari 2009
Aker_s40 skrev:

Känns som ingen läser igenom tråden utan bara precis hoppar in på sista sidan. Därför skriver jag samma sak igen och ber DIG svara på den frågan...

Varför ska VI betala massor med pengar för att hålla Saab flytande några år till. När nästa finanskris kommer, är vi här igen.
Är det inte bättre att lägga samma pengar på att omskola, nyutbilda, starta nya företag att satsa på, där dessa arbetslösa kan få jobb inom en snar framtid.

Att Saab går under är nog oundvilkigt, men att tycka att vi ska betala för hålla dem flytande ett litet tag till är idioti. Socialbidrag har många ansikten...

Sök