3007
Sök

Rättegången mot The Pirate Bay.

DFFL
9 020 Inlägg
17 februari 2009
Boostrider skrev:
Men att ladda ner eller kopiera filmer osv har man ju gjort sen 80-talet.
Man kopierade filmer å kasettband...

Man kan spela in en film som går på tv. Borde inte de va samma sak som nedladdning? Man behöver ju bara koppla datorn till tvn så kan man ju spela in en någolunda ny film från tex tv1000 eller canal+

Tpb har inte gjort någe fel. De som gör fel är regeringen...

Det är inte olagligt att kopiera för eget bruk väl?
Medans det är olagligt att kopiera och sprida materialet?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
17 februari 2009
Boostrider skrev:

Man kan spela in en film som går på tv. Borde inte de va samma sak som nedladdning? Man behöver ju bara koppla datorn till tvn så kan man ju spela in en någolunda ny film från tex tv1000 eller canal+

Det som är olagligt är att sprida det man laddat ner/spelat in. Det är ju dom på TPB egentligen oskyldiga till då dom bara har en hemsida där andra får möjligheten att fildela men åklagaren försöker få "medhjälp till fildelning" att bli straffbart smile En jäkla soppa blir det av alltihop.

391 Inlägg
17 februari 2009
MilleN skrev:
Med en så inkompetent åklagare blir jag inte förvånad alls om dom frias helt och hållet.

Lite intressant summering: http://rickfalkvinge.se/

rickfalkvinge.se skrev:
Efter morgonens totala kollaps av åtalet — som någon skrev, så har piraterna vunnit halva åtalet redan efter en och en halv dag, innan försvaret ens hunnit lägga fram sitt försvar — så måste jag förvånas över hur Roswell kan ha gjort ett sådant dåligt jobb på tre år. Tre år! Hur kan man förbereda något i tre år och tvingas överge hälften av det efter tolv förhandlingstimmar?

+1   lol

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
17 februari 2009
Pirate bay har så många trogna anhängare, att om dom nu mot all förmodan skulle förlora och siten i slutändan måste stängas ner... då kommer det flera nya, fildelning kommer alldrig att kunna stoppas.. kanske göras svårare... men aldrig stoppas.

För varje fildelningssida som läggs ner, så startar flera nya... alltså gör dem bara det bara jobbigare för sig själva.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

213 Inlägg
17 februari 2009
Som rainfelt sa " vi kommer inte att jaga en hel ungdomsgeneration". Nänä, tänk vilka som får välja nästa gång det är val..wink Tror ju inte moderaterna står högst upp på listan.

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

260 Inlägg
17 februari 2009
Fel. Lägg ner rättegången.

DFFL
9 020 Inlägg
17 februari 2009
DanielssonC skrev:
Som rainfelt sa " vi kommer inte att jaga en hel ungdomsgeneration". Nänä, tänk vilka som får välja nästa gång det är val..wink Tror ju inte moderaterna står högst upp på listan.

Vi kan ju alltid hoppas på att de gör det.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

typ..eh..va?
582 Inlägg
17 februari 2009
Tycker bara det är fånigt att lägga pengar på sån här skit, alla vet ju att det inte går att sätta dit dom, dom har ju inte gjort nått olagligt. Som nån advokat sa, man kan ju inte sätta dit bilförsäljaren för att köparen kör för fort med bilen! Så jävla bra sagt!

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

391 Inlägg
17 februari 2009
Roz-104 skrev:
Tycker bara det är fånigt att lägga pengar på sån här skit, alla vet ju att det inte går att sätta dit dom, dom har ju inte gjort nått olagligt. Som nån advokat sa, man kan ju inte sätta dit bilförsäljaren för att köparen kör för fort med bilen! Så jävla bra sagt!

Men man kan inte heller strunta i fildelningen, då skulle det spåra ut totalt. vi skulle nog inte få så bra respekt av omvärlden om vi bara struntar i att vi har en av världens största fildelningsite (om inte största hmm). Något måste göras tycker jag. Men jag som många andra vet inte riktigt hur.

peace

blacken
17 februari 2009
Om man tar något som inte tillhör en, utan ägarens tillstånd, då är man en tjuv. Ser man sedan till att man kan få någon form av ekonomisk vinning på det hela, så är man en riktig skitstövel, som förtjänar att bli uppspikad i pungkulorna på en valfri kyrkoport..

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2009
FireTraXX skrev:
steifan skrev:
Dom har ju tjänat en del stålars på annonseringen, men vad har det med fildelningen att göra?

Borde väl sätta dit alla internetleverantörer för att dom erbjuder höghastighetsuppkopplingar
som inbjuder till att ladda ned. Väldigt indirekt men ändå sant. tongue

Gällande annonsintäckterna så lär de säkerligen åtalas för skattesmitning.

Sen tycker faktiskt inte jag att de borde åtalas alls för TPB.
Då borde alla biltillverkare åtalas för bankrånen som deras bilar använts i, vapentillverkare för alla mord som begåtts, bryggerier för alla brott som begåtts under påverkan av alkohol blablabla etc. etc. etc o.s.v.

Inte för TPB, men kanske för att de tillåter sina kunder att skicka mycket trafik
fram och tillbaks där antagligen den största delen är upphovsrättsskyddat material.

Om man kan framtvinga nån form av tekniskt förbud mot nedladdning så lär ju
internetleverantörerna tappa en jäkla massa pengar som istället går till amerikanska
filmindustrin. Finns ju för och nackdelar med allt tongue

Nej, tillbaka till 56kbit/s så får vi se hur många som ens orkar ladda ned en 1cd film wink

huh?
10 427 Inlägg
17 februari 2009
blacken skrev:
Om man tar något som inte tillhör en, utan ägarens tillstånd, då är man en tjuv. Ser man sedan till att man kan få någon form av ekonomisk vinning på det hela, så är man en riktig skitstövel, som förtjänar att bli uppspikad i pungkulorna på en valfri kyrkoport..

Kännbarare straff att bryta mot upphovsrättslagen än att stjäla någonting fysiskt. Är inte det sjukt? tongue

blacken
17 februari 2009
steifan skrev:
blacken skrev:

Kännbarare straff att bryta mot upphovsrättslagen än att stjäla någonting fysiskt. Är inte det sjukt? tongue

Jovisst är det korkat, för det är principen som gäller, inte "varans" fysiska form, eller brist på det.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 februari 2009
MilleN skrev:
Boostrider skrev:

Det som är olagligt är att sprida det man laddat ner/spelat in. Det är ju dom på TPB egentligen oskyldiga till då dom bara har en hemsida där andra får möjligheten att fildela men åklagaren försöker få "medhjälp till fildelning" att bli straffbart smile En jäkla soppa blir det av alltihop.

Jo de vet ja. Å kanalerna får väl betala för att få visa filmerna?
Men de sprider ju egentligen filmerna också. Luddigt som sagt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

typ..eh..va?
582 Inlägg
17 februari 2009
Freddye skrev:
Roz-104 skrev:

Men man kan inte heller strunta i fildelningen, då skulle det spåra ut totalt. vi skulle nog inte få så bra respekt av omvärlden om vi bara struntar i att vi har en av världens största fildelningsite (om inte största hmm). Något måste göras tycker jag. Men jag som många andra vet inte riktigt hur.

peace

Men när dom tar 170 kr för en skiva så förstår jag att folk inte har lust att köpa den. Köper man bara en skiva är det kanske itne hela världen, men folk lyssnar på sjukt mycket musik, o det blir ju orimligt om man ska köpa allt det.

Filmer och spel mm är väl oxå ganska logiskt att folk tankat först. Man ser vad det är för nått, och gillar man det så köper man det. Nu vet jag att det är långt ifrån alla som gör så, men det finns även många som gör rätt för sej. Men kan även här förstå att man itne har lust att betala en massa pengar för en film som sen inte visar sej vara bra alls.

Hade det bara varit rimliga priser på film och musik så tror jag inte det hade varit så mycket fildelnining, men är dom så gnidna som dom är så får dom skylla sej själva.

Åh Jaaa, jag vet att detta inte är ett hållbart resonemang om det hade varit tex i rätten, för dom har ju rätt till sina pengar, men det är så här många tänker.

Sen förstår jag inte varför artister vägrar ur sej från spotify? Tycker det var en av dom smartaste lösningarna på länge för att artisterna skulle kunna få in pengar på sin musik. Men som jag sa innan, när dom börjar knöla o tjata om sina 170 kr, så kommer folk fortsätta att tanka ner musken illegalt istället.

249 Inlägg
17 februari 2009
Kunderna är ju inte helt hjärndöda, dom ser att den nya tekniken gör det möjligt att få produkten mycket billigare än tidigare.

Men när branschen vägrar att erbjuda sina produkter via den nya tekniken och försöker klamra sig fast vid det gamla, dyra, osmidiga, miljöskadliga sättet att distribuera sina produkter - då visar konsumenterna vart skåpet ska stå...

Sen att dom säger att varje nerladdning är en förlorad intäkt är också jävligt efterblivet..

Rättegången kommer inte leda nånstans iaf.. åklagaren verkar vara ett riktigt sänke
Senast redigerat av 85an (17 februari 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2009
Rent teoretiskt, Telia, Tele 2 osv erbjuder ett nätverk där man med hjälp av pirate bay kan finna filer på andras datorer. Alltså bör man åtala alla internetleverantörer för medverkan till fildelning också...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

DFFL
9 020 Inlägg
17 februari 2009
Boostrider skrev:
MilleN skrev:
Boostrider skrev:

Jo de vet ja. Å kanalerna får väl betala för att få visa filmerna?
Men de sprider ju egentligen filmerna också. Luddigt som sagt

Och du betalar för att få kanalerna.
Alltså betalar alla för sig.

Det är inte så luddigt som du försöker få det till att vara.

steifan skrev:
FireTraXX skrev:
steifan skrev:
Dom har ju tjänat en del stålars på annonseringen, men vad har det med fildelningen att göra?

Borde väl sätta dit alla internetleverantörer för att dom erbjuder höghastighetsuppkopplingar
som inbjuder till att ladda ned. Väldigt indirekt men ändå sant. tongue

Gällande annonsintäckterna så lär de säkerligen åtalas för skattesmitning.

Sen tycker faktiskt inte jag att de borde åtalas alls för TPB.
Då borde alla biltillverkare åtalas för bankrånen som deras bilar använts i, vapentillverkare för alla mord som begåtts, bryggerier för alla brott som begåtts under påverkan av alkohol blablabla etc. etc. etc o.s.v.

Inte för TPB, men kanske för att de tillåter sina kunder att skicka mycket trafik
fram och tillbaks där antagligen den största delen är upphovsrättsskyddat material.

Om man kan framtvinga nån form av tekniskt förbud mot nedladdning så lär ju
internetleverantörerna tappa en jäkla massa pengar som istället går till amerikanska
filmindustrin. Finns ju för och nackdelar med allt tongue

Nej, tillbaka till 56kbit/s så får vi se hur många som ens orkar ladda ned en 1cd film wink

lol, vilken pirat tankar inte DVD numera? tongue
Senast redigerat av FireTraXX (17 februari 2009)

Russel Crowe, Gladiator.

typ..eh..va?
582 Inlägg
17 februari 2009
Rquired skrev:
Rent teoretiskt, Telia, Tele 2 osv erbjuder ett nätverk där man med hjälp av pirate bay kan finna filer på andras datorer. Alltså bör man åtala alla internetleverantörer för medverkan till fildelning också...

Och alla datorföretag som säljer datorer, för utan dom skulle det inte funka.
Och alla elbolag, för utan elen går inte datorerna.

Och varför inte skivbolagen? Om inte skivbolagen gjorde sina skivor skulle det ju inte gå att tanka hem dom yikes
Okej, nu va jag lite väl dryg kanske...

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 februari 2009
Ja, svenska regeringen är hjärndöd. Och jag hoppas vi ska kunna dra nytta av fildelning istället för att stympa den när "nästa generation" tar över.
Man blir ju så jävla less på dom som sitter där nu. Är ALLA dumma i huvet?
Jag menar, ett par stycken hade man räknat med, för det finns alltid några som vill ha det på just sitt sätt.
Men just nu ser det ju ut som att majoriteten är det. Så sjuukt mkt dumma idéer.
Som nyligen, istället för att försöka sänka antalet prostituerade i sverige,  så ger man dom kondomer och blanketter som dom kan dela ut till sina kunder (om jag förstått det hela rätt)
SUCK
Och lagförslaget om att svenskar inte ska få köpa sex i andra länder.
Nu ska dom inte längre försöka kontrollera oss i Sverige, utan överallt annars oxå. Och hur i Hela världen hade dom tänkt bevisa att man nu gjort det efteråt? -.-

Och dom i EU! Snälla!
Jag tror dom har en lång lista med dåliga och helt oigenomtänka idéer, sen sitter dom där och tar varenda en i bruk, kryssar av den från listan, och fortsätter med nästa.

Det finns ting som är oändliga: Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker. 
-Albert Einstein

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök