Blacken: nu ska vi se om jag inte kan förklara skillnaden mellan stöld och fildelning här. Jag börjar med standard-förklaringen, när man stjäl något så blir ägaren av med originalet, och personen som stal objektet springer iväg med det. När man begår upphovsrättsbrott (som det heter när man fildelar upphovsrättsskyddade filer), så gör man en kopia av originalet, som man springer iväg med, medan ägaren har kvar sitt original.
Ett exempel. Herr Svensson äger en ferrari. Herr Karlsson är en tjuv, och på natten smyger han och knycker herr Svenssons ferrari. Konsekvensen blir att Herr Svensson är en ferrari fattigare, och kan inte åka iväg med sin ferrari. Herr Karlsson blir dessutom en ferrari rikare.
Nu säger vi att Herr Johansson äger en porsche. Herr Gregersson är ganska avundsjuk på herr Johansson, och vill ha en likadan. Så han åker till massor med olika affärer och handlar grejor, och sedan studerar han herr Johanssons porsche noggrant. Efter detta sätter han ihop alla sina nya, egna, delar, till en ny porsche. Nu har både herr Johansson och herr Gregersson varsin porsche, utan att någon har blivit av med sin egen bil.
Ser du skillnaden?
Och om du fortsätter hävda att upphovsrättsbrott och stöld är samma sak, så ska jag fråga dig; tycker du att mord och stöld är samma sak? nej, det gör du inte. Fortkörning och stöld kanske? nehe, inte det heller. Djurplågeri och stöld då? nej, precis, det är inte samma sak. Detta appliceras på stöld och upphovsrättsbrott med. Upphovsrättsbrott är inte stöld, det är bara upphovsrättsbrott, det är två helt olika brottsrubriceringar, oavsett vad du tycker. Precis som med mord och stöld.
Ha det bra alla!