Fredrik-79 skrev:
Har inte GM sugit ut saab??
För de försa så har saab endast fått betalt för tillverkningen och inte vinsten för alla bilar som sålts i USA!
Sen så allt de har betalat för utveckling i Sverige har dom heller inte fått betalt för.
Sen har dom fått betala över priser på motorer för att syskonet Opel ska gå med vinst.
Vem suger ut vem då???
MVH
Jag skriver detta för tredje gången i denna tråden tror jag.

Ford har ju flyttat en del av tillverkningen av Volvos delar till bl.a. England, där Volvo till viss del får köpa sina motorer, och sen göra om dom väl hemma i Sverige, innan man kan montera.
Det blir dyrt det också, mycket dyrare än att ha haft all tillverkning här.
Varför skulle Ford göra det?
Jo, för att deras fabriker hade överkapacitet, men istället för att dra ner på kapaciteten eller varsla lite folk, så tog man över en del av Volvos tillverkning, och gjorde det svårare för dem.
Saabs situation är inte unik, men Saab har varit ett svagt märke ända sen start, med låga försäljningssiffror, och har alltid haft så dålig ekonomi att de fått hjälp av (som sagt förut) först flygindustrin, sen lastbilsindustrin (Scania) och nu General Motors.
Hade inte General Motors pumpat in pengar i Saab årligen hade märket lika gärna kunnat sluta sin saga i början på 90-talet.
Vill du läsa mer om Saabs kris sen 1930/1940-talet, så har jag länkat på förra sidan.
Edit: Tog fram länken i detta inlägget med, och lade till Volvos historia som Ford-ägt.
Volvo har också fått lida under sin amerikanske ägare, Saab har inte ensamrätt på det.
Saabs olycksdrabbade historia.Ford, Volvos olycka.