2019
Sök

VW Passat 1,8i -92, generatorproblem? Vägrar ladda som den ska

18 februari 2009
Trådstartare
#1
Hej!
Första inlägget, nu är jag desperat. yikes

Svärfar har en VW Passat (röd) av årsmodell 1992. Strax före jul dog den rätt vad det var när frugan var ute o bilade. Väl hemma efter bogsering så konstaterade jag att batteriet var helt urladdat. Laddade upp denna och bilen hoppade igång hur fint som helst. I förra veckan händer samma sak, frugan är ute med bilen och den dör. Bilen blir ståendes ca 5 timmar vid vägkanten, åker för att bogsera bort liket och testar då släppa upp kopplingen med tändningen igång samt 2:an i när svärfar börjar dra bort bilen. Till min stora förvåning hoppar bilen igång och kan därmed köra hem den. Men nu är bilen död igen. Har bytt generator men till ingen nytta. Har mätt direkt på generatorn hur den laddar när bilen är igång och det är ingen skillnad mot när jag mäter på batteriet (tänkte om det är kabelfel). Laddningslampan i instrumentpanelen tänds som den ska när tändningen slås på och lampan slocknar när bilen hoppar igång. När batteriet är laddat så mäter jag ca 14,2V när bilen är igång, men efter ett par kortare åkturer så sjunker spänningen i rask takt och till slut dör bilen. Laddningslampan indikerar inte att det skulle vara något problem med laddningen. Batteriet är 2 år gammalt, köpt på OKQ8. Bilen har gått 40.000 mil smile

Om någon där ute sitter inne på lösningen på det här problemet så skulle jag bli väldigt glad och tacksam.

21 761 Inlägg
18 februari 2009
#2
Eftersom batterilampan lyser när tändningen är påslagen och slocknar när motorn går igång, då verkar det som att generatorn fungerar. Men för att vara säker så bör du mäta spänningen nere vid generatorn, dvs mellan generatorhölje och generatorns B+ anslutning, när motorn går.

Var dock MYCKET försiktig vid mätningen så att inte armen eller liknande fastnar i drivremmen.

Är spänningen som den ska på själva generatorn, dvs ca 14-14,4 V, så får du försöka mäta dig fram vart spänningen försvinner. Mät vid varenda "skarv" från generatorn till batteriet. smile

Skriv gärna vilket mätresultat du får på generatorn.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2009)

18 februari 2009
Trådstartare
#3
Då ska vi se om jag är med, det sitter 3 kablar anslutna till generatorn, en grov, en mellangrov och en tunn. Den tunna går till lampan i instrumentpanelen om jag förstått det hela rätt, den grova går väl till batteriet? Det är den jag mätt på och indikeringen visade sjunkande spänning allt eftersom batteriet laddades ur (antar jag). Är det den tredje kabeln som du menar? Nu är batteriet helt urladdat så den måste väl laddas upp igen för att jag ska kunna mäta något, bilen startar ju inte nu.
Tack för ditt svar!

21 761 Inlägg
18 februari 2009
#4
Kolla vad det står på generatorns baksida. Det bör stå D+ (där sitter den tunna kabeln som går till instrumenthuset) och B+ (en grov gissningsvis röd kabel som går till batteri ). Om det sitter en till kabel så borde det rimligtvis vara en svart kabel, i så fall är det en jordkabel från generatorhöljet.

Det ställe som jag vill att du ska mäta på är alltså där den grova kabeln, som går till batteriet, sitter. Ska stå B+ på anslutningen tycker jag. smile
Det är väl denna kabel som du har mätt på också om jag förstår dig rätt.

Vilken färg är det på den tredje "mellangrova" kabeln och vart går den?

Helt riktigt, batteriet måste först laddas helt fullt för att inte ta mycket stryk. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2009)

18 februari 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Det ställe som jag vill att du ska mäta på är alltså där den grova kabeln, som går till batteriet, sitter. Ska stå B+ på anslutningen tycker jag. smile
Det är väl denna kabel som du har mätt på också om jag förstår dig rätt. smile
Det är den jag mätte på idag och med sorg konstaterade att spänningen sakta men säkert sjönk allt eftersom motorn gick, till slut vid ca 7V så dog bilen. sad


Den tunna kabeln är blå om jag minns rätt. Ska kolla imorrn kväll igen.

Kan det vara batteriet som strular? hmm

21 761 Inlägg
18 februari 2009
#6
Nej, jag tror inte att batteriet strular. Visserligen kan det ha tagit mycket stryk av de djupa urladdningarna, men huvudfelet är knappast batteriet. Laddregulatorn/kolen är den troligaste boven tycker jag, med tanke på att batterilampan slocknar när motorn går igång och att det inte kommer laddspänning ut från generatorn.

Ta loss regulatorn och kika på kolen, försök även att titta innanför där regulatorn sitter (på släpringarna där kolen ska ligga emot) och se om det är repigt och ojämnt i metallspåren. Blir till att plocka loss generatorn för att kunna se ordentligt antar jag.

Mitt råd är iaf att köpa en ny regulator, jag tror att det är fel på den. Även om det är kolen som är dåliga så tycker jag att man lika gärna kan byta hela regulatorn istället för att böka på med byte av kol. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2009)

18 februari 2009
Trådstartare
#7
Tyvärr så har jag provat byta laddningsregulatorn redan, fick låna en av en bilelektriker och det var exakt samma symptom som med den gamla. Köpte sen (på öppet köp) en generator på bilskroten och med den följde det ju med en annan laddningsregulator och felet exakt likadant med den. Suck. Kan tillägga att bilen ska besiktigas på tisdag så det vore trevligt om den rullade in och ut utan att stanna mitt i hallen smile

21 761 Inlägg
18 februari 2009
#8
När du mäter spänningen på generatorns grova kabel (B+), mäter du på kabelskon eller på själva skruven som kabelskon sitter fast i? (detta gäller när generatorn inte laddar alltså)

Jag slarvläste litegrann och missade i ditt första inlägg att du hade mätt upp 14,2 V med motorn igång.
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2009)

18 februari 2009
Trådstartare
#9
På själva skruven. Kom o tänka nu...om jag laddar upp batteriet så att den är fulladdat, kopplar loss B+ kabeln från generatorn (skruven) och därefter mäter på skruven för B+ anslutningen med bilen igång, då kan jag kanske utesluta batteriet som felaktigt. Eller hur fungerar det om kabeln inte är ansluten?

21 761 Inlägg
18 februari 2009
#10
Nej, så ska man inte göra. Då kan generatorn "ladda ihjäl" sig pga att batteriet inte ger något motstånd och laddspänningen kan börja skena iväg, inte bra. Du kan ju testa med ett annat batteri iof, men jag tror som sagt inte att batteriet är huvudfelet.

Finns det någon risk att den där pluskabeln kan komma åt generatorhöljet precis intill skruven, att kabelskon ligger väldigt nära gods?

18 februari 2009
Trådstartare
#11
Hehe ok, då ska jag inte prova på det. Tack för det. smile

Har inte sett några skavanker på kabeln. Har synat alla kablar så gott jag kunnat då jag initialt trodde att det var nåt kabelfel.
Jag tar och provar med ett annat batteri, inte för att jag egentligen tror på bättring men vill utesluta den.

21 761 Inlägg
18 februari 2009
#12
Ok, gör så. Vi får väl se hur det blir. smile

Även om batteriet skulle vara dåligt så ska inte spänningen dyka ner på det där sättet, det verkar inte riktigt rimligt tycker jag. Möjligtvis om det är kortslutning i flera celler, då kanske sånt kan uppträda, men i så fall ska det inte gå att ladda upp batteriet med batteriladdare heller. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 februari 2009)

19 februari 2009
Trådstartare
#13
Nu så! Tänkte uppdatera med senaste informationen. Har testat komplettera med diverse ytterligare jordningar men till ingen nytta. Kollade allt kablage återigen, sprayat på duktigt med WD40 men till ingen nytta, laddar ca 11,8V. Nu ger jag upp tänkte jag då och kopplade in den ursprungliga generatorn. Slog därefter igång tändningen och upptäcker då att laddningslampan inte lyser! Byter laddningsreläet och lampan är fortfarande släckt. Då kommer det lite finska svordomar och byter till den "nya" generatorn. Lampan är fortfarande släckt! Upptäcker då att oljetryckslampan inte heller lyser, dunkar då till instrumentpanelen och lamporna fladdrar till, panelen får sig en smäll till och lamporna tänds och lyser fast! smile Kör igång bilen och laddningen indikerar 14,2V! Jihaa! smile Så att bilen dött ett par gånger ute på vägen måste väl bero på att det glappat i laddningslampan och därmed har laddningen brutits. Det blir o riva isär instrumentpanelen i helgen.
Drönirettab, tack för den tiden som du lagt ned på att svara på mina funderingar! Det är folk som du som gör dessa forum så fantastisk bra. Nu är garaget.org favorit tillsammans med prisjakt, dvdforum och swebits  smile

3 Inlägg
24 februari 2009
#14
garanterat lödning i kombiinstrument....vanligt fel!

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
24 februari 2009
#15
Har lött om i mitt kombiinstrument på min passat pga lödningar som släppt..
Hade att lampan för hög kylvätsketemp/låg nivå kunde tändas lite när den ville..


12 Inlägg
27 februari 2009
#16
Hej , har fel på kombiinstrument på min W210. Kan man fixa det  själv ?
Senast redigerat av Resul (27 februari 2009)


Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
28 februari 2009
#17
Resul skrev:
Hej , har fel på kombiinstrument på min W210. Kan man fixa det  själv ?
Vad för typ av fel? Finns mycket som kan gå sönder i ett KI..



Sök