2310
Sök

Turboforden går inte bra?

12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag fått ihop hela turbobygget, men den vill inte gå som jag vill sad

Problemet är att den börjar blöddra vid ~0.1 bar. Typ misständer, lr 4takta som mopeder kan göra tongue
Med min bredbandslambda ser jag att de är inget fel på soppan, den är helt normal när den börjar "misstända" vafan kan de va? Först så gick den, inte 100 men då ladda den som den skulle. Sen helt plötsligt så hände detta. Ska prova att koppla ur batteriet men troligen lär ju felet komma igen.

Det sitter MAP på Sierran men de har jag löst med en backventil, samma lösning hade jag på min förra turbo och den gick som den skulle.

Need som expertis tongue

12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#3
AnderssonE30 skrev:
Wierd:P

Ja lr hur, jävligt störande tongue Jag vill ju gasa som ett svin

Pan
27 februari 2009
#4
Min har inte ens turbo och den går inte alls framåt! Du får slänga upp lite goa klipp på den sen wink

12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#5
Kom på en sak..

Nä farsan hade en Saab 9000 så betedde den sig på samma sätt, fast vid lite högre ladd.
Det berodde på att tändkasseten va slut och orkade inte tända gnistan när laddet vart för högt.

Kan de va samma med en vanlig tändspole med fördelare? Kan ju pröva att byta mot nått..

Vw trimmare
2 995 Inlägg
27 februari 2009
#6
JapMax skrev:
Kan de va samma med en vanlig tändspole med fördelare? Kan ju pröva att byta mot nått..

vid 0.1bar lär det inte vara troligt då snackar vi TVÄRSLUT tänding...
vad menade du med backventil på map-sensorn? det låter inte bra om du får upp ladd och låser den där då borde det inte vara konstigt om han går "skit"...


12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#7
MeloveGolf skrev:
JapMax skrev:
Kan de va samma med en vanlig tändspole med fördelare? Kan ju pröva att byta mot nått..

vid 0.1bar lär det inte vara troligt då snackar vi TVÄRSLUT tänding...
vad menade du med backventil på map-sensorn? det låter inte bra om du får upp ladd och låser den där då borde det inte vara konstigt om han går "skit"...

Alltså jag har satt ett t-kors på slangen till mapen och på de korset sitter de en backventil som släpper ut luft men inte in. Så när de är övertryck pyser allt ut där och mapen registrerar atmosvärstryck i princip.
Desto lägre undertryck desto mer soppa öser han ju i så de borde funka. Och det funkade på min förra.. =/

12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#8
Om vi bortser från alla annat än misständningarna i den här filmen så visar den rätt bra vad jag menar med blödra.

När han precis ska lägga i 2 vxl, samma händer med min bil när jag kommer upp i 0.1 i ladd.
http://www.youtube.com/watch?v=X5npqDDgQc8
Senast redigerat av JapMax (27 februari 2009)

1 062 Inlägg
27 februari 2009
#9
den har ju launch control cool älskar den ådin^^

åter till ämnet

hur går den om du kör normal med bilen?? går den helt ok då?

min volvo betedde sig skumt gick bra vid normal körning sen vid belastning bluddra /misstända

det visade sig att fördelarlocket vart dyngsurt pga spricka så ida byttes tändkablar , rotor/fördelare och tändstift

nu går den som ett skott^^

så kolla upp det å byt det om det inte e gjort för symptomen låter likt för min bluddrade när laddet kom

mvh
Senast redigerat av wildboy_87_ (27 februari 2009)

Team Björkeryd

12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#10
Ja asså bilen går rent o fint ända tills jag börjar gasa tongue Så upp till övertryck går den som innan.
Ska kolla fördelaren.

Jo, det kanske är launch i filmen, men min beter sig som man har launch i då tongue

Btw kan de va värt o gå upp ett nummer på tändstiften när man kör turbo?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
27 februari 2009
#11
1. Hur ser stiften ut? Helt igensotade och gått 8000mil?
2. Hur ser rotor, fördelare och tändkablar ut?
3. Har du möjlighet till att prova en annan tändspole så gör det.
4. Hur ser matning/jordning ut på tändspolen/drivsteget? Rostigt o grönt?
5. Går det ställa tändningen? Hur står den?

Vad är det för specialare du gjort med map-sensorn? Teoretiskt sett så får motorn max så mkt bränsle som den fick vid full gas som sugmotor, resten av luften (laddtrycket) finns det inget bränsle till då. Använder du extraspridare?


12 086 Inlägg
27 februari 2009
Trådstartare
#12
bumpe skrev:
1. Hur ser stiften ut? Helt igensotade och gått 8000mil?
2. Hur ser rotor, fördelare och tändkablar ut?
3. Har du möjlighet till att prova en annan tändspole så gör det.
4. Hur ser matning/jordning ut på tändspolen/drivsteget? Rostigt o grönt?
5. Går det ställa tändningen? Hur står den?

Vad är det för specialare du gjort med map-sensorn? Teoretiskt sett så får motorn max så mkt bränsle som den fick vid full gas som sugmotor, resten av luften (laddtrycket) finns det inget bränsle till då. Använder du extraspridare?

Ja, klart jag har extraspridare tongue
Jag har även en bredbandslambda om du läser noga, så jag ser exakt vad som händer med såsen.

Stiften kolla jag när jag köpte den för 3 månader sedan då va de fina..
Tändningen går inte att ställa vad jag vet, inte vid fördelaren iaf. Någon snacka nångång om ett stift man flyttade på. Ska kolla fördelaren men ikväll har jag annat för mig.

Har precis beställt nya stift iaf, tog en siffra kallare oxå.
Senast redigerat av JapMax (27 februari 2009)

tuningservice.se
91 Inlägg
28 februari 2009
#13
Är bara lite fundersam om vilket AFR värde du får vid 0.1 bars laddtryck.

Låter som ett bränslerelaterat fel tycker jag iaf.

MVH


12 086 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#14
sebben skrev:
Är bara lite fundersam om vilket AFR värde du får vid 0.1 bars laddtryck.

Låter som ett bränslerelaterat fel tycker jag iaf.

MVH

Jag har ca 14.7 för de mesta, möjligen att den tittar upp på 15 innan extraspridarna går i, då hoppar den ner till 13 ca.
Senast redigerat av JapMax (28 februari 2009)

309 Inlägg
3 mars 2009
#15
Hur går det? Har du fått ihop det och glömt skriva för att du är ute o gasar ihjäl andra eller? tongue

Att köra turbo är beroendeframkallande...

12 086 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
#16
Nu har jag löst problemet, det va tändingen som jag misstänkte.
Jag tror dehär tändstiftet hade lite svårt o hålla gnistan tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/2637/587004_bm1qbv.jpg

Nu har jag bytt till nya NGK BPRC7ES, ny tändspole och ny tändkabel till fördelaren och bilen går som ett skott smile
Senast redigerat av JapMax (6 mars 2009)


Sök