farsans Famusgrous (stavning) blev lite is i, men det var efter en vecka:P polaren köpte en flaska minttu av mej för ett tag sen, den höll i frysen i 1 vecka den, fast den va 50%
i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
.. jäger marknadsförs ju för att serveras iskall så konstigt om den fryser...
Mintu mfl har ju högre alcoholhalt så de gör ju att den klarar fler minus grader och längre tid.
Åter till min fråga:
Är de någon som defenetivt kan svara på om de är så att den flaska vodka jag la in i frysen har ett lägre % värde av alcohol än vad som står eller är de dess framställning som gör att den vätska, vattenet ? som är i flaskan fryser medans spriten inte gör de ?
de e ju inte direkt sprit+vatten i flaskan det är ju tilsatsr med som lär påverka fryspunkten om den tål mer eller mindre även om det är tex 40%
Jo visst men de känns ju/såg precis ut som om bara "vattnet" eller den vätskan finns i flaskan som har en fryspunkt av 15 minus grader eller mindre hade frusit.
Drar man en parallel med spolarvätska så krävs de ju en del minusgrader under de värdet man blandat till den. Kanske inte kan se de så..
mjo men drar man ytterligare en paralell så sätter man max -12 på köldbärar returen på bergvärmepumpar för att de inte ska frysa och där är de 30% bioetanol..
hände mig samma sak i lördags,hade en flaska dworek i frysen under dan, var is i den sen på eftermiddag. Hade också en flaska expolerer i frysen men den frös inte
har glömt ett antal olika spritflaskor i bilen nätter då det vare nära 30- grader. även import. inget har fryst eller bildat iskristaller. dock öl någon kall höstnatt i -7-8. den frös :S
vanlig sprit har då inte fryst i min frys men i tjejen frys så blev all sprit till is innan jag såg att den stod på max så få en frys att bli -30 eller mer är nog inga problem
Köpte billigaste frysen ifrån Tretti.se, det var en electrolux som är halvmodell, bara 90 hög eller vad de är.
Ställde in kylan på ca 60-70% och tog tempen lite senare som var på -38 grader.
Finns nog bra potential i frysarna.
Det kanske är samma kompressorer de kör med i de fullstora skåpen för att slippa fler modeller av dem och då är den nog lite överdimensionerad.
På riktiga kylen så ställs tempen digital och tror max är 26 eller 28 minus. Dvs en spritvänlig frys
Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
som sagt det är ingen ide att säga att min sprit frös utan att veta hur kallt det är i frysen:P konstigt att en del fryser när det är -30 i vissa och-8 i andra.. kan va värt att kolla innan man lägger in spriten
Hobbykemist som man är så vill jag också ställa en hypotes Jag tror att det är någon vattenpartikel som har frusit. Och sedan har den "dragit åt" sig mer vatten som också har frusit. Men jag kan tänka mig att det är på grund av kvaliten också, bara en hypotes alltså