4056
Sök

Avbiten bromsslang?!

27 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#1
Jag lämnade in bilen hos en kille för en vecka sen för att få den undre fjäderbenskåpan (eller vad det nu heter som fjädern vilar i) bytt, och lite rostlagning.
Hämtade den igår och märkte på hemvägen att bromsarna tog lite dåligt.
Skulle känna efter och då bottnade pedalen nästan, plus att bilen drog starkt åt vänster.

Efter vidare undersökning hittade jag något slags bitmärke på den främre bromsslangen som går in i oket på höger sida. :S
Klämde lite så rann det ur bromsvätska.
Hur fixar man det här satans onödiga problemet? Jag har besiktningstid bokad på Onsdag och bryter ihop om jag måste ta bussen nå mer!

Förresten är det en 240 '87a smile


Entreprenör
1 784 Inlägg
28 februari 2009
#2
Chetic skrev:
Jag lämnade in bilen hos en kille för en vecka sen för att få den undre fjäderbenskåpan (eller vad det nu heter som fjädern vilar i) bytt, och lite rostlagning.
Hämtade den igår och märkte på hemvägen att bromsarna tog lite dåligt.
Skulle känna efter och då bottnade pedalen nästan, plus att bilen drog starkt åt vänster.

Efter vidare undersökning hittade jag något slags bitmärke på den främre bromsslangen som går in i oket på höger sida. :S
Klämde lite så rann det ur bromsvätska.
Hur fixar man det här satans onödiga problemet? Jag har besiktningstid bokad på Onsdag och bryter ihop om jag måste ta bussen nå mer!

Förresten är det en 240 '87a smile

Ny slang blir de...!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 februari 2009
#3
fixas genom att byta slangen!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

1 915 Inlägg
28 februari 2009
#4
byt slangen och lufta bromsarna.

Säker på att det är bitmärken så inte den som lagat bilen har kommit åt med nåt vasst verktyg som gjort hål på slangen ?
Ring o klaga o kräv en ny slang inkl bytet...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

27 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#5
Jo jag misstänkte att slangen behövde bytas tongue
Men okej, så det går inte att byta slangen utan att behöva lufta bromsarna?
För det har jag aldrig gett mig på och vill såklart gärna undvika det...

Det ser verkligen ut som bitmärken, helt bisarrt. Kan ta kort sen.

Jotack, han ska få höra.


566 Inlägg
28 februari 2009
#6
När man viker ut fjäderbenen på 240 så får man trycka tillbaka bromslangen igen..annars ligger den mot däcket! lätt och glömma.


montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
28 februari 2009
#7
nope, går inte att byta utan att lufta! men det är inte så svårt! så långe man får loss luftnipeln på oket!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 februari 2009
#8
Eftersom den bromsolja är kanske inte nytt det är lika bra att tömma det hela och lägga nytt och fräsh olja, bilen kan mår bara bra med det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

27 Inlägg
28 februari 2009
Trådstartare
#9
Aah 81an, där kan vi ha svaret smile

Räcker det om jag bara luftar på det oket där slangen hade hål eller måste man alltid lufta på alla 4 ställen?
Oken ser rätt fräscha ut så jag tror nipplarna borde gå loss rätt så lätt!


101 Inlägg
28 februari 2009
#10
Har du inte kört systemet tomt räcker det med oket du byter slang till.


1 800 Inlägg
28 februari 2009
#11
"Bitmärken", låter som om vederbörande haft klämt åt slangarna med en svetstång!?

Om du ser till att bromsa bilen, dvs ett kvastskaft eller avsågad bräda eller liknande som ser till att hålla pedalen i bromsat läge gör att bromsvätskan inte rinner ut under arbetet.
Man byter slangen och sedan släpper man på pedalen igen, sedan räcker det att lufta på det oket man varit på. Men som sagt, det är absolut ingen nackdel att byta ut vätskan och lufta hela systemet, men vet av erfarenhet att det inte är så spännande att få loss allt på gamla bilar och då gör man vad man kan för att slippa onödiga kostnader/arbetstimmar...


outlaw
106 Inlägg
1 mars 2009
#12
alain skrev:
Eftersom den bromsolja är kanske inte nytt det är lika bra att tömma det hela och lägga nytt och fräsh olja, bilen kan mår bara bra med det.

tror nog att det heter bromsvätska och inte olja:P

bad ass boys drive bad ass toys

27 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#13
Nu hänger jag nog inte med helt. Ska det bromsas medan jag byter slangen? Då blir det väl snarare tryck och sprutar vätska överallt? tongue
Vilket är bästa sättet för att för att det ska rinna ut så lite som möjligt?


1 291 Inlägg
1 mars 2009
#14
Chetic skrev:
Nu hänger jag nog inte med helt. Ska det bromsas medan jag byter slangen? Då blir det väl snarare tryck och sprutar vätska överallt? tongue
Vilket är bästa sättet för att för att det ska rinna ut så lite som möjligt?

Han har helt rätt, lossar du slangen och sedan håller nere bromspedalen så kommer inte vätskan från behållaren in i cylindern vilket gör att nästan ingen bromsvätska kommer läka ut mer än den som du pumpade ut i när du tryckte ner pedalen


Mannen myten legenden
179 Inlägg
1 mars 2009
#15
byt slang och lufta

wooooommm, pschii, wooooommmm

832 Inlägg
1 mars 2009
#16
corsa_m skrev:
Chetic skrev:
Nu hänger jag nog inte med helt. Ska det bromsas medan jag byter slangen? Då blir det väl snarare tryck och sprutar vätska överallt? tongue
Vilket är bästa sättet för att för att det ska rinna ut så lite som möjligt?

Han har helt rätt, lossar du slangen och sedan håller nere bromspedalen så kommer inte vätskan från behållaren in i cylindern vilket gör att nästan ingen bromsvätska kommer läka ut mer än den som du pumpade ut i när du tryckte ner pedalen

Annars tar man en svetstång och nyper åt den gamla slangen och börjar med att skruva bort den från oket och dit med den nya slangen på oket. Sen tar man bort den gamla slangen helt och skyndar sig dit med den nya. Det kan ju vara lite problematiskt om man inte har hjälp att hålla ner bromspedalen. Men hur det än är så måste man ändå ha hjälp att lufta om man inte har riktiga verktyg så det är väll vilket som.
Senast redigerat av Lurken_85 (1 mars 2009)

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

27 Inlägg
1 mars 2009
Trådstartare
#17
corsa_m skrev:
Chetic skrev:
Nu hänger jag nog inte med helt. Ska det bromsas medan jag byter slangen? Då blir det väl snarare tryck och sprutar vätska överallt? tongue
Vilket är bästa sättet för att för att det ska rinna ut så lite som möjligt?

Han har helt rätt, lossar du slangen och sedan håller nere bromspedalen så kommer inte vätskan från behållaren in i cylindern vilket gör att nästan ingen bromsvätska kommer läka ut mer än den som du pumpade ut i när du tryckte ner pedalen

Jaaa, såklart! big_smile
Det här går nog att ordna, tack för hjälpen allihop!


1 291 Inlägg
1 mars 2009
#18
Lurken_85 skrev:
corsa_m skrev:
Chetic skrev:
Nu hänger jag nog inte med helt. Ska det bromsas medan jag byter slangen? Då blir det väl snarare tryck och sprutar vätska överallt? tongue
Vilket är bästa sättet för att för att det ska rinna ut så lite som möjligt?

Han har helt rätt, lossar du slangen och sedan håller nere bromspedalen så kommer inte vätskan från behållaren in i cylindern vilket gör att nästan ingen bromsvätska kommer läka ut mer än den som du pumpade ut i när du tryckte ner pedalen

Annars tar man en svetstång och nyper åt den gamla slangen och börjar med att skruva bort den från oket och dit med den nya slangen på oket. Sen tar man bort den gamla slangen helt och skyndar sig dit med den nya. Det kan ju vara lite problematiskt om man inte har hjälp att hålla ner bromspedalen. Men hur det än är så måste man ändå ha hjälp att lufta om man inte har riktiga verktyg så det är väll vilket som.

Det är också en metod, brukar göra så själv då jag tycker det är lättast.
Ville bara förklara att det funkar med pedalen nertryckt också


52 Inlägg
6 mars 2009
#19
ny slang och häll i olja och lufta

Das Auto

3 235 Inlägg
6 mars 2009
#20
Finna slangklämmor att köpa, gör det mycket enklare, annars smådroppar/rinner det.
Ser ut som vanlig tång (fast i plast) med flata käftar, och kan spärras så att den klämmer åt hela tiden utan att man behöver hålla i den.



Sök