2454
Sök

Tips på framsystem

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
racer-putte skrev:
här har du ett trevligt 3-vägs som spelar högt å rent...passar klockrent i orginal-uttagen i din saab.......http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=16GTO6538C&VGR=U2300

Hur låter det med mellanregistret i instrumentpanelen? Blir det bra ljudbild eller?
Fått för mig att man bör montera mellanregister i typ en "onaxis" position för att få bra ljudbild?

854 Inlägg
3 mars 2009
Jag är riktigt nöjd med mitt DLS UP6 kitt. Har inte kännt att jag varit tvungen att bygga baslåda efter det köpet tongue Läs under info på bilen för mer info och för att se hur jag installerat det. Spelar tillräckligt fint och högt för mig alla fall.

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
polomononen skrev:
Kul att kunna försöka hjälpa dig. Du är ju alltid inne på min tråd och peppar mig smile Känns skönt att kunna "bjuda tillbaka".

Jag älskar mitt framsystem som består av ett 6.5" u-dimension kit. Mitt kit spelar inte för vasst, som någon här ovan nämnde. Jag tycker det spelar med samma "kontroll" även när man höjer volymen en hel del. Men sedan så spelar självklart steg och huvudenhet in också. Min uppfattning är att alpine:s huvudenheter kan skära sig lite med u-dimension och ELEMENT-serien.

Nu gissar jag bara men jag tror det är för att båda försöker ge ljudet renhet. I vanliga fall (billigare högtalare och enheter) så brukar ljudet vara grötaktigt och inte lika detaljerat. Vilket både alpine och u-dimension försökt kompensera. Men tillsammans så överkompenserar dem och ger ett för vasst ljud.
Vassheten i ljudet trubbas också av efter inspelning (ca 50-100 timmar). Detta beteende hade iaf ELEMENT-seriens 5.25" Tycker det blev ganska stor skillnad faktiskt.

Hoppas detta gav lite klarhet big_smile

EDIT: Tror pioneer spelar grymt bra ihop med dimension-kittet eftersom pioneer brukar ha mer "värme" i sitt enheter. Men detta har jag inte hunnit testa ännu.

OKej, kanske får ta mig en titt på det då smile Antar att du hittade det på Carbonize om jag inte är helt ute och cyklar? smile
Har ju redan huvudenhet som jag är ganska nöjd med, Sony Xplöd CDX-M9900
(Denna om någon vill veta vilken det är http://www.sony.se/product/ica-cd-tuner … e=Overview ), dock så är den nog på väg att ge upp, har ca 4 år på nacken.
Men var i Sverige hittar man dig? Så kanske man kan komma och lyssna på ditt kit någon gång och se hur det låter smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Aha, det va en rätt bra bit bort tongue Då får man väl helt enkelt lita på ditt ord om att det är vettigt wink

R1 driver!
5 128 Inlägg
3 mars 2009
Trådstartare
Haha, fan vad hemskt. Nu kan jag inte ha sånt om delsningsfiltret lätt blir repigt yikes

1 631 Inlägg
4 mars 2009
_DamnIt skrev:
racer-putte skrev:
här har du ett trevligt 3-vägs som spelar högt å rent...passar klockrent i orginal-uttagen i din saab.......http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AHANR=16GTO6538C&VGR=U2300

Hur låter det med mellanregistret i instrumentpanelen? Blir det bra ljudbild eller?
Fått för mig att man bör montera mellanregister i typ en "onaxis" position för att få bra ljudbild?

Nej, du måste inte montera onaxis i en SAAB 900/9-3. Du måste däremot se till att hitta BRA mellanregister som verkligen fungerar.

Har du tur finns det några N-Core Trius kvar nånstans. Svårslaget i den bilen. Kombinera men en midbas av klass och du klarar dig väldigt länge.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

R1 driver!
5 128 Inlägg
4 mars 2009
Trådstartare
gurenius skrev:
_DamnIt skrev:
racer-putte skrev:

Nej, du måste inte montera onaxis i en SAAB 900/9-3. Du måste däremot se till att hitta BRA mellanregister som verkligen fungerar.

Har du tur finns det några N-Core Trius kvar nånstans. Svårslaget i den bilen. Kombinera men en midbas av klass och du klarar dig väldigt länge.

Okej, du råkar inte ha typ tips och länkar till vettiga middar och mellanregister? Gärna diskanter med om du har några bra att rekommendera!

1 631 Inlägg
5 mars 2009
_DamnIt skrev:
gurenius skrev:
_DamnIt skrev:

Okej, du råkar inte ha typ tips och länkar till vettiga middar och mellanregister? Gärna diskanter med om du har några bra att rekommendera!

Det du ska ha är N-Core Trius ihop med Tec SQ6 i den bilen. Inga diskanter till att börja med. Och så ett 4-kanalsteg att driva med. Lär bli svårt att hitta kanske, vet inte om N-core har några kvar. Info om dessa grejor finns på www.ncore.se.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

R1 driver!
5 128 Inlägg
5 mars 2009
Trådstartare
Jaså? Ska jag köra med diskanterna jag har just nu så länge eller?

Och på SQ 6an så stod det såhär "Dessa kräver stabilt montage i dörr, eller liknande; de passar ej i små slutna lådor.", det innebär då att det enbart krävs att dom sitter stabilt i dörren då t.ex, och inte i någon låda alls?

Edit: Lite tillägg
Senast redigerat av _DamnIt (5 mars 2009)

1 631 Inlägg
6 mars 2009
Inga diskanter alls. Fungerar med Trius enbart i din bil.

Du ska använda hela dörren som låda. Naturligtvis ska den dämpas lite men det ska alla dörrar.

// Gurra

573 Inlägg
6 mars 2009
gurenius skrev:

Du ska använda hela dörren som låda. Naturligtvis ska den dämpas lite men det ska alla dörrar.

vad ska han ha för diskanter då? är inte trius ett kit system eller enbart mellanrigister? ncore.se funkar inte. vet inte om sidan är nere eller bara mitt internet som cpar

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2009
Trius är ett mellanregister som går väldigt långt upp i frekvens, så långt upp att det i många fall räcker med bara Trius utan diskant. Men vill man ha det allra sista (som dock sällan finns med i musik) så är det rekommenderat att köra med en separat diskant också. Addressen är förresten N-Core.se.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

573 Inlägg
6 mars 2009
ChriZtoffer skrev:
Trius är ett mellanregister som går väldigt långt upp i frekvens, så långt upp att det i många fall räcker med bara Trius utan diskant. Men vill man ha det allra sista (som dock sällan finns med i musik) så är det rekommenderat att köra med en separat diskant också. Addressen är förresten N-Core.se.

MVH// Christoffer

ah okej har inte kollat på den högtalaren, men om man skulle bara ha en vanlig mellanregister högtalare skulle de nog inte bli bra utan diskant.

Nu förstår jag avrför länken inte funka haha tack

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 mars 2009
Jo men som jag förstått det så är Triusen inte bara ett vanlig mellanregister, den går ju upp till 15kHz och det bör räcka till för dom flesta. Om du eller nån annan vill ha mer information om Trius så tycker jag att ni ska prata med Jonash då han jobbar på N-core och har grym koll på produkterna.
Senast redigerat av ChriZtoffer (6 mars 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
gurenius skrev:

Okej, då kör jag på det sen då! Blir till att införskaffa diskanter senare i framtiden då om jag känner att jag saknar något.

Då gäller det att få det tätt mellan dörrsida och dörr då? Eller det räcker att se till att dörrsidan och högtalarfästet är riktigt stabilt?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 mars 2009
_DamnIt skrev:
gurenius skrev:

Okej, då kör jag på det sen då! Blir till att införskaffa diskanter senare i framtiden då om jag känner att jag saknar något.

Då gäller det att få det tätt mellan dörrsida och dörr då? Eller det räcker att se till att dörrsidan och högtalarfästet är riktigt stabilt?

Det skall vara tätt mellan framsidan på elementet/konen och baksidan dvs där magneten sitter.

Vi har en del Trius kvar, däremot SQ6 midbasar har vi ett par bara.....Och de går åt rätt snabbt då folk förstått vad det är smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

R1 driver!
5 128 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
jonash skrev:
_DamnIt skrev:
gurenius skrev:

Det skall vara tätt mellan framsidan på elementet/konen och baksidan dvs där magneten sitter.

Vi har en del Trius kvar, däremot SQ6 midbasar har vi ett par bara.....Och de går åt rätt snabbt då folk förstått vad det är smile

mvh Jonas

OKej, med andra ord se till att dörren är stabil och ha tätt och ordentligt i infästningen? smile

Jaså? Då får jag nog se till att fixa ihop allt snart då, men om jag missar det sista paret, tar ni hem fler SQ6 då? Eller ni har kanske en del SQ5 kvar med?

1 631 Inlägg
7 mars 2009
Kolla på min sida hur du bör dämpa. Och som sagt, dessa grejor fungerar bevisligen mycket bra i din bil.

// Gurra

R1 driver!
5 128 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
gurenius skrev:
Kolla på min sida hur du bör dämpa. Och som sagt, dessa grejor fungerar bevisligen mycket bra i din bil.

Får kolla det. Och jag tackar så mycket för tipset, blev riktigt sugen på dessa sakerna nu då dom verkar riktigt bra!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 mars 2009
_DamnIt skrev:
jonash skrev:
_DamnIt skrev:

mvh Jonas

OKej, med andra ord se till att dörren är stabil och ha tätt och ordentligt i infästningen? smile

Jaså? Då får jag nog se till att fixa ihop allt snart då, men om jag missar det sista paret, tar ni hem fler SQ6 då? Eller ni har kanske en del SQ5 kvar med?

Hej,

nej vi tar inte hem fler SQ6. SQ5 har vi lite fler kvar. Men det är samma fart i den som en SQ6 givetvis. Det är en SQ6 du skall ha.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök