2626
Sök

Fråga: Polisen tog körkortet

1 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
Jadå var de min tur, igår kväll tog dom både mig och kortet när jag körde 34 km/h förfort på 100 väg så ni kan säkert gissa att jag körde alltså 134 km/h, och jag min klantiga jag vet inte vad har bara haft kortet i 1½ månad och jag vet vad jag gjort och att jag medvetet körde förfort.

De jag undrar nu är lite vad som händer? Någon som varit i liknande situation? Jag vet att länsstyrelsen ska besluta om spärrtiden, någon som vet på ett ungefär hur långtid spärrtiden kan bli? och vad man ska svara åt dem?

Sen undrar jag lite får jag övningsköra under min spärrtid?

Tacksam för svar och råd vad jag ska göra.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
6 mars 2009
ewrs skrev:
Som jag förstått tidigare så under prövotiden - när man blir av med kortet - så får man göra om både teori- och körprov hos vägverket.

japp det stämmer

Volvo turbo trimmare
195 Inlägg
6 mars 2009
Du kommer mest troligt få ta om hela kalaset tyvärr om du bara haft kortet 1,5månader

NissanMotorsport
6 mars 2009
du får göra om allt..

Maskinförare
1 163 Inlägg
6 mars 2009
blev av med lappen förra sommarn.. Fick vänta 2 månader, skulle fått vänta 3 egentligen. Men firman skrev ett brev som jag bifogade om att jag behöver körkortet i jobbet.
Och ja, du får göra om teori och uppkörning.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Ugglan-racing
362 Inlägg
6 mars 2009
Icedragon99 skrev:
Jadå var de min tur, igår kväll tog dom både mig och kortet när jag körde 34 km/h förfort på 100 väg så ni kan säkert gissa att jag körde alltså 134 km/h, och jag min klantiga jag vet inte vad har bara haft kortet i 1½ månad och jag vet vad jag gjort och att jag medvetet körde förfort.

De jag undrar nu är lite vad som händer? Någon som varit i liknande situation? Jag vet att länsstyrelsen ska besluta om spärrtiden, någon som vet på ett ungefär hur långtid spärrtiden kan bli? och vad man ska svara åt dem?

Sen undrar jag lite får jag övningsköra under min spärrtid?

Tacksam för svar och råd vad jag ska göra.

blir du av med kortet får du itne övnings köra, eftersom dom drar ju in lämplighets intyget för dig!

How does dust taste sucker??

Maskinförare
1 163 Inlägg
6 mars 2009
Men från att det händer får han ju köra 48 timmar iaf.

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

Knegare
718 Inlägg
6 mars 2009
Du kommer måsta göra om allt om två år för att få tillbaka det.

Men försök se det från den possitiva sidan, du får ju ett till "grattis till körkortet"-inlägg när du klarar det igen.
/Marius

William 2009-02-20

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 mars 2009
Det blir inte bara avdragen körkort men böter på det, 3600:-, det är grädde på kaka.

● Hastighetsöverträdelser på 70-, 90-, 110- och 120 väg:
        1-10 kilometer över hastighetsgränsen 1.500 kronor
        11-15 kilometer över hastighetsgränsen 2.000 kr
        16-20 kilometer över hastighetsgränsen 2.400 kr
        21-25 kilometer över hastighetsgränsen 2.800 kr
        26-30 kilometer över hastighetsgränsen 3.200 kr
        31-35 kilometer över hastighetsgränsen 3.600 kr (Här blir man även oftast av med körkortet)          
        36-40 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        41-50 kilometer över hastighetsgränsen 4.000 kronor.
        Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren.
Senast redigerat av alain (6 mars 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

1 675 Inlägg
6 mars 2009
jag körde 140 på 90 väg i dec. och fick 4 mån spärr tid. Men haft kortet i 4 år. Du får göra om allt eftersom du hade prövotid tyvärr.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

8 883 Inlägg
6 mars 2009
Murvald skrev:
Men försök se det från den possitiva sidan, du får ju ett till "grattis till körkortet"-inlägg när du klarar det igen.
/Marius

hehe..var faktiskt lite smårolig den kommentaren......

Lyckas man inte behålla kortet mer än 1 1/2 månad så är man inte riktigt reda för att vara ute i trafiken.

Fotograf på tierpidag.se

1 878 Inlägg
6 mars 2009
Du får göra om Hela Processen igen. Teori+uppkörning, Kan nog hända att du kommer få en spärrtid innan du kan få ta om kortet också. Samt att du kommer få en saftig bot ifrån polisen.

men men du har dig själv att skylla.

3 235 Inlägg
6 mars 2009
Det var väldigt trist.
Har inte samvete nog att säga "det är just därför det finns trafikregler", för själv kör lite fortare ibland än vad skyltarna tillåter.
Man kan få något positivt ur sådana negativa situationer: kanske den händelsen med omhändertaget körkort har räddat dit liv.
Vem vet vad som kunnat hända om du fortsatt att köra så fort. Man är ofta "odödlig" i trafiken som ung.
Nån gång när du fåt ditt nya körkort blir du säkert med uppmärksam på hastighetsbegränsningarna.
Senast redigerat av engolf (6 mars 2009)

2 230 Inlägg
6 mars 2009
drar dom kortet äre bara göra om skrivningen och körningen. om ditt gammla lämp intyg räcker kvar den tiden så behöver du inte skaffa nytt heller. mäjligen syn kontroll får du göra. annars bara skriva å köra smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
7 mars 2009
som man brukar säga... Gör om, Gör rätt

Team Insane Racing

5 198 Inlägg
7 mars 2009
Rojpen skrev:
drar dom kortet äre bara göra om skrivningen och körningen. om ditt gammla lämp intyg räcker kvar den tiden så behöver du inte skaffa nytt heller. mäjligen syn kontroll får du göra. annars bara skriva å köra smile

Lämpet ligger nog inte kvar.. efter spärrtiden får man söka nytt lämp och därefter göra ny skrivning och uppkörning.

336 Inlägg
7 mars 2009
synd att säga men du blir av med kortet:/

volvo 740:)

Trucker
2 710 Inlägg
7 mars 2009
Du får tyvärr göra om allt..

Blev av med mitt (hade haft den i drygt 2.5år), hade blivit tagen en annan gång när jag hade haft kortet i 6 månader, 60 på 50väg.

grejen e, om man blir av med kortet inom 12månader from det datum man tagit det, så får man göra om ALLT, börja om helt enkelt. Detta var svaret jag fick av snubben på länstyrelsen när jag frågade en liknande fråga som du ställer nu smile

Mitt e indraget i 2mån, nu 1.5mån kvar..

Lycka till, hör gärna av dig när du fått ett slutbesked

Fart missbrukare

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
7 mars 2009
Bara att börja spara, och sen ta om det. Hoppas du nu har fått en minnes beta att man inte ska köra för fort. Det kostar mer än det smakar.

http://www.garaget.org/video/666w9fbpg5ah

Du kommer nog även få se denna film, om du blir tvungen att gå på en trafikskola.

Lev livet, det kan ta slut fort

Sök