2885
Sök

Korvkioskdunk de lux! Är det något att ha?

134 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
#81
Och finns det någon som har tips på literantal till en portad låda? det som sitter i är 2x12" Gas 1225x http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4912. det står "Lådtips: 950BRLM3 (33 liters sluten låda)" men tror jag kör med portad låda då jag har hört att det blir "djupare" bas eller hur man nu ska förklara.

4 005 Inlägg
10 mars 2009
#82
Audion skrev:
djbanoz skrev:
Glöm inte att du behöver kablar och en låda till grejerna också. Köp gärna något enklare och testa i början. Det är ett bra sätt att lära sig. Skulle du inte bli nöjd kan du alltid sälja grejerna vidare och få endel av pengarna tillbaka. För 2600Kr ska man inte förvänta sig värstingprylar men de kan spela mycket mer än vad man tror i rätt låda och med rätt inställningar.

Men kablar kostar ju inte så mycket?, man behöver inte köpa "så" långa. går också på elprogrammet, finns säkert något där också? roll

haha. smile Det här med kablar är verkligen en dold kostnad som många inte tänker på!

Kablar är dyrt.
Satsa på tjocka kablar, dyrare, men du slipper byta slutsteg och övrig utrustning när du pumpar på och får kortslutningar.


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
11 mars 2009
#83
linuslinje skrev:
Audion skrev:
djbanoz skrev:
Glöm inte att du behöver kablar och en låda till grejerna också. Köp gärna något enklare och testa i början. Det är ett bra sätt att lära sig. Skulle du inte bli nöjd kan du alltid sälja grejerna vidare och få endel av pengarna tillbaka. För 2600Kr ska man inte förvänta sig värstingprylar men de kan spela mycket mer än vad man tror i rätt låda och med rätt inställningar.

Men kablar kostar ju inte så mycket?, man behöver inte köpa "så" långa. går också på elprogrammet, finns säkert något där också? roll

haha. smile Det här med kablar är verkligen en dold kostnad som många inte tänker på!

Kablar är dyrt.
Satsa på tjocka kablar, dyrare, men du slipper byta slutsteg och övrig utrustning när du pumpar på och får kortslutningar.

Mhm....till mitt "budgetbygge" ligger kablaget idag på runt halva priset mot systemet i sig

Runt 7-8K för kablaget och systemet kostar listpris runt 14K....
Sedan får man inte glömma resten av byggmatrialet heller......

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
11 mars 2009
#84
Audion skrev:
Och finns det någon som har tips på literantal till en portad låda? det som sitter i är 2x12" Gas 1225x http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4912. det står "Lådtips: 950BRLM3 (33 liters sluten låda)" men tror jag kör med portad låda då jag har hört att det blir "djupare" bas eller hur man nu ska förklara.

nej om tillverkaren bara rekomenderar slutet ska du köra på slutet...
sen kablar jag kör på jula kablar 16mm2 6 meter och komplett med lågnivå och allt smile tkr dom är bra och kostar "bara" 400 kr tongue
men då har jag inget att gämföra med dock då jag bara kört på dom men jag är nöjd med det smile hmm
Senast redigerat av kalle_kalle (11 mars 2009)

Mannen myten legenden
179 Inlägg
11 mars 2009
#85
KimVsWorld skrev:
Men se på fan är det inte Roger Pontare?


http://www1.garaget.org/gallery/archive/79899/586749_u62l40.jpg

haha ser ut så! hehe

wooooommm, pschii, wooooommmm

134 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#86
kalle_kalle skrev:
Audion skrev:
Och finns det någon som har tips på literantal till en portad låda? det som sitter i är 2x12" Gas 1225x http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4912. det står "Lådtips: 950BRLM3 (33 liters sluten låda)" men tror jag kör med portad låda då jag har hört att det blir "djupare" bas eller hur man nu ska förklara.

nej om tillverkaren bara rekomenderar slutet ska du köra på slutet...
sen kablar jag kör på jula kablar 16mm2 6 meter och komplett med lågnivå och allt smile tkr dom är bra och kostar "bara" 400 kr tongue
men då har jag inget att gämföra med dock då jag bara kört på dom men jag är nöjd med det smile hmm

Så "vanliga sladdar" funkar lika bra? jag har sett i vissa ljudbyggen att dom har rätt så tjocka sladdar. Men dom är ju jätte seriösa och vill ha det absolut perfekta ljudet? Hörde också att man kan sätta baselementen imot varandra så skulle man kunna halvera litermåttet på lådan, och ändå spela lika bra som en dubbelt så stor. bara något jag hört

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#87
Audion skrev:
Hörde också att man kan sätta baselementen imot varandra så skulle man kunna halvera litermåttet på lådan, och ändå spela lika bra som en dubbelt så stor. bara något jag hört

Den monteringsprincipen heter "isobarik", man kan halvera lådvolymen och ändå spela lika djupt som ett element spelar i dubbelt så stor låda. Däremot kommer inte denna låda att kunna spela lika högt som när man har två basar monterade på vanligt sätt, istället kommer dessa båda basar att "bara" kunna ungefär lika högt som ett baselement.

En sån här montering gjorde man mest förut med inomhushögtalare för att inte behöva ha så stor låda, men dagens bilbasar behöver oftast ganska liten låda och då är det egentligen ingen idé att montera basarna i en isobarisk koppling. smile

2 914 Inlägg
11 mars 2009
#88
Audion skrev:
kalle_kalle skrev:
Audion skrev:
Och finns det någon som har tips på literantal till en portad låda? det som sitter i är 2x12" Gas 1225x http://www.brl.se/default.aspx?mc=72&p=4912. det står "Lådtips: 950BRLM3 (33 liters sluten låda)" men tror jag kör med portad låda då jag har hört att det blir "djupare" bas eller hur man nu ska förklara.

nej om tillverkaren bara rekomenderar slutet ska du köra på slutet...
sen kablar jag kör på jula kablar 16mm2 6 meter och komplett med lågnivå och allt smile tkr dom är bra och kostar "bara" 400 kr tongue
men då har jag inget att gämföra med dock då jag bara kört på dom men jag är nöjd med det smile hmm

Så "vanliga sladdar" funkar lika bra? jag har sett i vissa ljudbyggen att dom har rätt så tjocka sladdar. Men dom är ju jätte seriösa och vill ha det absolut perfekta ljudet? Hörde också att man kan sätta baselementen imot varandra så skulle man kunna halvera litermåttet på lådan, och ändå spela lika bra som en dubbelt så stor. bara något jag hört

om du inte är en som ska tävla och vara bäst i stan så tycker jag att min 16mm2 kabel räcker åt mitt steg på kanske 1300 watt MAX smile
men då kör jag med dubbla 10" och vet inte om det kan "dölja" att jag har för lite ström jag vet inte smile
jag tkr som sagt att dom duger åt mig och mitt steg (om det har någon betydelse heter dom marquant) smile
men ditt var väl på 400 watt rms det du tänkte köpa??
då kommer dom 16mm2 räcka men gå inte under det tycker jag för då blir det för klent
Senast redigerat av kalle_kalle (11 mars 2009)

733 Inlägg
11 mars 2009
#89
Drönirettab skrev:
Audion skrev:
Hörde också att man kan sätta baselementen imot varandra så skulle man kunna halvera litermåttet på lådan, och ändå spela lika bra som en dubbelt så stor. bara något jag hört

Den monteringsprincipen heter "isobarik", man kan halvera lådvolymen och ändå spela lika djupt som ett element spelar i dubbelt så stor låda. Däremot kommer inte denna låda att kunna spela lika högt som när man har två basar monterade på vanligt sätt, istället kommer dessa båda basar att "bara" kunna ungefär lika högt som ett baselement.

En sån här montering gjorde man mest förut med inomhushögtalare för att inte behöva ha så stor låda, men dagens bilbasar behöver oftast ganska liten låda och då är det egentligen ingen idé att montera basarna i en isobarisk koppling. smile

Men om den lådan inte spelar högre med två basar än vad en bas hade gjort i en likadan låda, varför bygga lådan då? man spela ju inte högre och inte djupare med två basar mot varandra? det blev ju samma resultat, bara det att om man körde en bas så blev lådan lika stor som till två i isobarik-låda.

Man hade ju haft en bas i en låda då och spelat lika djupt och lika högt, ungefär :p detta är inte som jag jävlas, jag vill bara veta (om du vet) varför man bygger/byggde så när det blev samma resultat ändå som en bas fast i lika stor låda som de båda hade behövt i isobarik?

M.v.h. Emil

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 mars 2009
#90
kalle_kalle skrev:
om du inte är en som ska tävla och vara bäst i stan så tycker jag att min 16mm2 kabel räcker åt mitt steg på kanske 1300 watt MAX smile
men då kör jag med dubbla 10" och vet inte om det kan "dölja" att jag har för lite ström jag vet inte smile
jag tkr som sagt att dom duger åt mig och mitt steg (om det har någon betydelse heter dom marquant) smile
men ditt var väl på 400 watt rms det du tänkte köpa??
då kommer dom 16mm2 räcka men gå inte under det tycker jag för då blir det för klent

Val av kabeltjocklek har ju ingenting att göra med om man ska tävla med ljudet eller ej. Kablarna SKA dimensioneras mot hur mycket ström steget/n drar. Om du har för klena kablar så kan spänningsfallet bli för stort med trasigt steg som resultat. I värsta fall om man har för stor säkring så kan det även uppstå en kabelbrand. Så köp för guds skull inte för små kablar!

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
11 mars 2009
#91
ChriZtoffer skrev:
kalle_kalle skrev:
om du inte är en som ska tävla och vara bäst i stan så tycker jag att min 16mm2 kabel räcker åt mitt steg på kanske 1300 watt MAX smile
men då kör jag med dubbla 10" och vet inte om det kan "dölja" att jag har för lite ström jag vet inte smile
jag tkr som sagt att dom duger åt mig och mitt steg (om det har någon betydelse heter dom marquant) smile
men ditt var väl på 400 watt rms det du tänkte köpa??
då kommer dom 16mm2 räcka men gå inte under det tycker jag för då blir det för klent

Val av kabeltjocklek har ju ingenting att göra med om man ska tävla med ljudet eller ej. Kablarna SKA dimensioneras mot hur mycket ström steget/n drar. Om du har för klena kablar så kan spänningsfallet bli för stort med trasigt steg som resultat. I värsta fall om man har för stor säkring så kan det även uppstå en kabelbrand. Så köp för guds skull inte för små kablar!

men han har 800 watt kanske.. då räcker 16mm2
du missupfattade mig det jag mena var att tävlar man har man oftast mer än om man bara vill ta sig från punkt a till punkt b och kunna lyssna på vägen tongue givetvis ska man ha kablar efter behov men hans behov är kanske 16mm2
ang. kabelbranden så ska den säkras av och då brinner förhoppningsvis säkringen innan kabeln annars har man gjort en tabbe alt. fel på säkring...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 mars 2009
#92
"800W kanske" låter inte så säkert. tongue Bäst är att räkna ut hur mycket ström steget/n drar och sen dimensionera kabel efter det. Jag föredrar dock att överdriva lite med kablar, blir ju knappast sämre av det och man klarar sig även om man bygger om vid ett senare tillfälle. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
11 mars 2009
#93
thulle1 skrev:
Men om den lådan inte spelar högre med två basar än vad en bas hade gjort i en likadan låda, varför bygga lådan då? man spela ju inte högre och inte djupare med två basar mot varandra? det blev ju samma resultat, bara det att om man körde en bas så blev lådan lika stor som till två i isobarik-låda.

Man hade ju haft en bas i en låda då och spelat lika djupt och lika högt, ungefär :p detta är inte som jag jävlas, jag vill bara veta (om du vet) varför man bygger/byggde så när det blev samma resultat ändå som en bas fast i lika stor låda som de båda hade behövt i isobarik?

Man byggde antagligen så för att kunna göra kompakta baslådor, baselementen för inomhusbruk krävde ganska stora lådor "förr". smile

För att förtydliga vad jag menade med lådvolymerna:

Om en bas spelade i en 60 liters låda, då kunde två isobarikkopplade basar spela lika djupt i en 30 liters låda. En av fördelarna med isobarikkopplingen är att eftersom ena basen är vänd bakåt så tar eventuella olinjäriteter ut varandra, vilket gör att ljudet blir renare och mer kontrollerat.

"Nu för tiden" tycker man väl att det är onödigt att sätta dubbla element om de bara kan spela ungefär lika högt som ett element, men "förr" tänkte man nog inte riktigt på det sättet tror jag. Dessutom gällde inte detta med isobarikkoppling när man skulle ha stora system (tex PA eller disko), man gjorde nog sånt mest till hifi och vanliga hemmasystem. Det är åtminstone min teori. smile

733 Inlägg
12 mars 2009
#94
Drönirettab skrev:
thulle1 skrev:
Men om den lådan inte spelar högre med två basar än vad en bas hade gjort i en likadan låda, varför bygga lådan då? man spela ju inte högre och inte djupare med två basar mot varandra? det blev ju samma resultat, bara det att om man körde en bas så blev lådan lika stor som till två i isobarik-låda.

Man hade ju haft en bas i en låda då och spelat lika djupt och lika högt, ungefär :p detta är inte som jag jävlas, jag vill bara veta (om du vet) varför man bygger/byggde så när det blev samma resultat ändå som en bas fast i lika stor låda som de båda hade behövt i isobarik?

Man byggde antagligen så för att kunna göra kompakta baslådor, baselementen för inomhusbruk krävde ganska stora lådor "förr". smile

För att förtydliga vad jag menade med lådvolymerna:

Om en bas spelade i en 60 liters låda, då kunde två isobarikkopplade basar spela lika djupt i en 30 liters låda. En av fördelarna med isobarikkopplingen är att eftersom ena basen är vänd bakåt så tar eventuella olinjäriteter ut varandra, vilket gör att ljudet blir renare och mer kontrollerat.

"Nu för tiden" tycker man väl att det är onödigt att sätta dubbla element om de bara kan spela ungefär lika högt som ett element, men "förr" tänkte man nog inte riktigt på det sättet tror jag. Dessutom gällde inte detta med isobarikkoppling när man skulle ha stora system (tex PA eller disko), man gjorde nog sånt mest till hifi och vanliga hemmasystem. Det är åtminstone min teori. smile

Ok, då hänger jag med :p

M.v.h. Emil

2 914 Inlägg
12 mars 2009
#95
ChriZtoffer skrev:
"800W kanske" låter inte så säkert. tongue Bäst är att räkna ut hur mycket ström steget/n drar och sen dimensionera kabel efter det. Jag föredrar dock att överdriva lite med kablar, blir ju knappast sämre av det och man klarar sig även om man bygger om vid ett senare tillfälle. smile

jag har 1x650 watt rms
han har 1x400watt rms
tror ärligt talat han klarar sig smile
plus att mitt steg kommer det ut en kabel och den var ditsatt av rockfords egen fabrik.... och dom satt nog dit det som behövdes och den är inte ens i närheten så tjock som 16mm2 tongue är riktigt säker på att han klarar sig på julas värsting wink (dvs 16mm2 marquant) och ja det är koppar wink

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
#96
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
"800W kanske" låter inte så säkert. tongue Bäst är att räkna ut hur mycket ström steget/n drar och sen dimensionera kabel efter det. Jag föredrar dock att överdriva lite med kablar, blir ju knappast sämre av det och man klarar sig även om man bygger om vid ett senare tillfälle. smile

jag har 1x650 watt rms
han har 1x400watt rms
tror ärligt talat han klarar sig smile
plus att mitt steg kommer det ut en kabel och den var ditsatt av rockfords egen fabrik.... och dom satt nog dit det som behövdes och den är inte ens i närheten så tjock som 16mm2 tongue är riktigt säker på att han klarar sig på julas värsting wink (dvs 16mm2 marquant) och ja det är koppar wink

Vadå?
Jag har "800WRMS" (skulle tippa på att jag kanske använder MAX 5-600W totalt av det) och jag kör med 50mm2-kabel hela vägen.
Vad man eftersträvar är så lågt spänningsfall som möjligt. (Helst skulle jag nog dra dubbla 50mm2 big_smile )

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
12 mars 2009
#97
Lonefox skrev:
kalle_kalle skrev:
ChriZtoffer skrev:
"800W kanske" låter inte så säkert. tongue Bäst är att räkna ut hur mycket ström steget/n drar och sen dimensionera kabel efter det. Jag föredrar dock att överdriva lite med kablar, blir ju knappast sämre av det och man klarar sig även om man bygger om vid ett senare tillfälle. smile

jag har 1x650 watt rms
han har 1x400watt rms
tror ärligt talat han klarar sig smile
plus att mitt steg kommer det ut en kabel och den var ditsatt av rockfords egen fabrik.... och dom satt nog dit det som behövdes och den är inte ens i närheten så tjock som 16mm2 tongue är riktigt säker på att han klarar sig på julas värsting wink (dvs 16mm2 marquant) och ja det är koppar wink

Vadå?
Jag har "800WRMS" (skulle tippa på att jag kanske använder MAX 5-600W totalt av det) och jag kör med 50mm2-kabel hela vägen.
Vad man eftersträvar är så lågt spänningsfall som möjligt. (Helst skulle jag nog dra dubbla 50mm2 big_smile )

så mkt kan det väl inte försvinna om du inte har brister på annat håll
jag vet också att man ska försöka få så lite spänningsfall som möjligt men 2-300 watt försvinner bara sådär känns lite överdrivet...
plus om man har för klen kabel ska inte säkringen brinna om man har säkring för kabeln? dvs min 60 A säkring skulle brinna.
Senast redigerat av kalle_kalle (12 mars 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 mars 2009
#98
Nu tror jag nog att du kalle_kalle missförstod Lonefox lite. wink Han menar nog inte att han tappar effekt, för det gör han då inte. Snarare att han inte använder all tillgänglig effekt, men ändå har rejält tilltagna kablar! Och jo med rätt säkring för kabeln så ska den brinna först, men det är inte alla som har det så. Många sätter nog dit en större säkring när den första går sönder, bara för att den ska tåla mer ström.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 mars 2009
#99
kalle_kalle (nöjd nu? big_smile ) > Se vad ChriZtoffer skrev wink

ChriZtoffer> EXAKT! smile

Visst.....50mm2 får vara avsäkrad med max 200A enligt EMMAS reglemente...
Mina steg är totalt avsäkrade med 150A.
Jag använder en 125A säkring vid batteriet.....hmmm.....
Men min poäng är att jag har inte under 14.4V bak vid stegen när jag spelar musik på hög volym.
Eller det var lite osanning i det. Jag var nere på 14.36V med bas-låten Transitorized (officiella db-draglåten under många år på 90-talet). Detta med motorn igång...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

134 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#100
Lonefox skrev:
kalle_kalle (nöjd nu? big_smile ) > Se vad ChriZtoffer skrev wink

ChriZtoffer> EXAKT! smile

Visst.....50mm2 får vara avsäkrad med max 200A enligt EMMAS reglemente...
Mina steg är totalt avsäkrade med 150A.
Jag använder en 125A säkring vid batteriet.....hmmm.....
Men min poäng är att jag har inte under 14.4V bak vid stegen när jag spelar musik på hög volym.
Eller det var lite osanning i det. Jag var nere på 14.36V med bas-låten Transitorized (officiella db-draglåten under många år på 90-talet). Detta med motorn igång...

Så slutsatsen blir att Jula kablarna funkar men om man inte säkrar nog så är det risk för brand?
eller har jag förståt fel?


Sök