2520
Sök

frågor angående trimning av volvo 760 turbo (ft-motorn)

58 Inlägg
6 mars 2009
Trådstartare
då jag tänkte skaffa mig en 760 turbo inom en snar framtid så skulle jag vilja ha lite åsikter å svar angående trimning av just den motorn, bilen e tänkt som mer en projektbil då jag vill bygga om hela motorn så d e inget "trimma över helgen" jag snackar om utan d får mer än gärna ta en massa månader då jag älskar å ha saker å göra. mitt mål är då att komma upp på rätt sida av 300 hk strecket men inte mer än 400, då detta e mitt första projekt vill jag ta d lite lugnt.

d jag självklart gör e ju att byta stakarna å kolvarna (folk säger att dom tål över 300hk men jag vill ha d driftsäkert)
sen tänkte jag ha en portad å planad 531 topp på
å medans jag har isär motorn så byter jag självklart alla lager å packningar.
å när d gäller toppen så tror jag inte jag behöver byta till större å bättre ventiler för dom här hästkrafterna? rätta mig om jag har fel, startade denna tråden för å få allas åsikter.
sen självklart byter jag turbo, men inte te ngn överdriven då jag inte vill behöva vänta ett bra tag innan laddet kmr, utan satsar på en turbo som kanske e god för 350 hk,ngt bra förslag?
större spridare hade jag tänkt mig och då även en ny btr, känns meningslöst å köpa nytt styrsystem för så lite effekt?så jag ställer bara upp bränsletrycket lite kanske?
sätter även på en lite vassare kam då, vet ej vilken jag vill ha så förslag vill jag gärna ha smile
öppet filter åker ju på, extractor-grenrör åker på å 3" downpipe med 3" rör hela vägen med 4" utblås
sen hade jag velat ha frontmonterad IC men d kanske e lite overkill med tanken på den inte så jättehöga effekten?
å sen efter detta mappar jag ju den då.fast det kanske bara gör med eftermarknadssprut?

sen vet jag ju inte hur d blir med multilinken? är den såpass bra så den pallar effekten?
m90 låda hade jag tänkt sätta på oxå för m46 e la inte den bästa

vill gärna ha så många åsikter som möjligt å tycker ni jag har glömt ngt så säg till, tycker ni ngt av d jag har skrivit verkar dumt så säg till då oxå ^^

m.v.h Joakim
Senast redigerat av jocke_volvo740 (7 mars 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
7 mars 2009
För att man ska kunna svara på ditt inlägg är det rätt bra att veta vad det sitter för motor i den.

Jonas

93 Inlägg
7 mars 2009
Ja du lär ju antingen mappa om sprutet eller byta till ett eftermarknads sprut för att få ut nån sån effekt.

Bara att ställa upp soppatrycket och sätta större spridare medför att motorn går för fett.
Även tändkurvan måste anpassas.

58 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hopstadius skrev:
Ja du lär ju antingen mappa om sprutet eller byta till ett eftermarknads sprut för att få ut nån sån effekt.

Bara att ställa upp soppatrycket och sätta större spridare medför att motorn går för fett.
Även tändkurvan måste anpassas.

tändkurvan anpassas väl när man mappar bilen? lr har jag fått helt fel information?. ngt speciellt eftermarknadssprut du rekomenderar? jag har hört väldigt br om nira 3+  lr va d nu heter, e d ngt å ha?

58 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
men om man ställer upp soppatrycket å byter spridare å btr å sen mappar hela bilen när bilen e färdigbyggd så borde d väl räcka med det? då har man ju mappat om orginalsprutet väl?

93 Inlägg
7 mars 2009
Javisst. Det räcker bra det. tändkurvan anpassas ju dock inte om man bara ökar soppatrycket. Var det jag syftade på.

Nira är väl ett bra styrsystem, dock dyrt. ca 15000kr.

Annars så finns ju Megasquirt och VEMS
dom är billigare alternativ.

Kan rekomendera turboperformanceclubs forum där finns många som vet en hel del.

10 287 Inlägg
7 mars 2009
Hej Joakim. Vet du vem Mats Ivarson i Göteborg är? Leta reda på honom och ta ett snack med honom. Han har alla svar.

/Göran

jocke_volvo740 skrev:
då jag tänkte skaffa mig en 760 turbo inom en snar framtid så skulle jag vilja ha lite åsikter å svar angående trimning

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

58 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Sharky skrev:
Hej Joakim. Vet du vem Mats Ivarson i Göteborg är? Leta reda på honom och ta ett snack med honom. Han har alla svar.

/Göran

jocke_volvo740 skrev:
då jag tänkte skaffa mig en 760 turbo inom en snar framtid så skulle jag vilja ha lite åsikter å svar angående trimning

nej tyvärr, finns han här på gorg lr har han ngn hemsida lr liknande så man kan få tag på honom?

58 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Hopstadius skrev:
Javisst. Det räcker bra det. tändkurvan anpassas ju dock inte om man bara ökar soppatrycket. Var det jag syftade på.

Nira är väl ett bra styrsystem, dock dyrt. ca 15000kr.

Annars så finns ju Megasquirt och VEMS
dom är billigare alternativ.

Kan rekomendera turboperformanceclubs forum där finns många som vet en hel del.

d va d jag menade, tänkte ju mappa bilen sen efter ombyggnaden å då tyckte jag att orginalsprutet borde räcka till för en cirka 350 hk, eftermarknadssprut är lite dyrt å tycker ej d e värt å lägga dom pengarna om man iaf ska ha under 400 hk

10 287 Inlägg
7 mars 2009
http://www.boost242.se/

(han skall ha stryk för att hans el-kopplingar ser förjävliga ut....)

/Göran

jocke_volvo740 skrev:
nej tyvärr, finns han här på gorg lr har han ngn hemsida lr liknande så man kan få tag på honom?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Bärs!
3 456 Inlägg
7 mars 2009
jocke_volvo740 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

jocke_volvo740 skrev:

Kontakt: Mats_Ivarson@hotmail.com

smile

Garaget.org peakade 2008.

58 Inlägg
7 mars 2009
Trådstartare
Aga_Diff skrev:
jocke_volvo740 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Kontakt: Mats_Ivarson@hotmail.com

smile

hans hotmail förmodar jag lr va d ngt du gissade på?tongue

Sök