3320
Sök

Olje pump fråga Fiat Marea 1,6 16v -99

15 Inlägg
8 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej gott folk! har en fråga gällande slitage på oljepump.. jag tappar olje trycket när bilen är varm. jag har bytt givaren, samt ny olja (Castrol Edge 10w-60) ingen skillnad:O. rev ner oljepumpen och kan ej se slitage eller skador i pumpen??? jag har inga missljud i motorn som vev eller ramlager skrammel?? Jag har försökt att hitta bilder eller något som kan hjälpa mig med mätning av kuggen på skovlar samt avståndet mellan kugg och huset. finns det någon som har koll på detta? gärna bilder på hur en ny pump ser ut i pump huset (dubbla kugg). tack på förhand/JE

1 062 Inlägg
8 mars 2009
#2
Vad sjunker ditt oljetryck ner till då? Och hur långt ifrån orginal"specen" är det? Annars kan det ju bero på slitage i motorns lager eller oljetrycksventilen som är sliten och läcker.


M.V.H.


15 Inlägg
13 mars 2009
Trådstartare
#3
Jaha felet är hittat... det var utslitet lager på axeln som går ut till kamrem (oljepump drivningen) ena lagret hade hoppat ur (låg löst på axeln) medans det yttre lagret slitit ner axeln och böjt sig 7mm i sidledes!!!!yikes!!!!! jag tog bort kamremen utan problem den var helt slapp.  innan detta ingrepp har jag lagt bilen på varvstopp pga skitsne över allt strul. tur i otur eller;) jag har dock en annan fråga gällande dessa skit bilar.. det finns inga märkningar i eller runt kamaxlarna för nollning??? har någon erfarenhet gällande kamremsbyte på dessa motorer? jag låste kamaxlarna men råkade komma åt vevaxeln när pumpaxeln skulle ur:(

3 235 Inlägg
13 mars 2009
#4
Skruva ut stiftet på 1:ans cylinder och stoppa ner en bit ståltråd eller liknande, så ser du när kolven är i sitt översta läge, då är den nollad. Kan också vara ett spår i kamaxeln som ska gå parallelt med märket i toppen,(var så på min Golf, kan dock vara annorlunda på din).
Ett annat sätt är att se på svänghjulet, finns en plugg man kan ta bort över kopplingshuset, då ser man markeringen på svänghjulet, och den ska stå i mitten av hålet.
Senast redigerat av engolf (13 mars 2009)


629 Inlägg
13 mars 2009
#5
Om det är som på Alfas motorer så använder man en mätklocka i 1ans tändstiftshål samt låsblock för kamaxlarna.


Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök