2879
Sök

BMW 316i E46 -02 11500mil, något att köpa?

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Tjena, någon som kan rekomendera detta? för/nackdelar? kamrem eller kamkedja? när det bör bytas osv.
Något jag bör tänka på?
All hjälp uppskattas då jag snart planerar ett köp.
Senast redigerat av Magic88 (9 mars 2009)

ClubJDM.se
1 608 Inlägg
9 mars 2009
Det räckte inte med en tråd? yikes

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Haha får väl skylla på datorn

Majestas
1 319 Inlägg
9 mars 2009
Magic88 skrev:
Haha får väl skylla på datorn

Haha!

Team VeboTrim

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Då vart det "1" tråd :p

Konsult
1 247 Inlägg
9 mars 2009
Roliga var ju att det stod lite olika i alla trådarna... Menmen.. lycka till med köpet..

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Tack! Ja, haha när jag klickade på skicka stannade internet så jag var tvungen att börja om och kom på något som jag lade till, till slut ser jag vad som hänt smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 mars 2009
Vet inte vilken tråd som gäller, men skriver i denna.

Bmw är kvalitetsbilar med mycket bra och roliga köregenskaper. En 316 saknar en hel del tryck men "power is nothing without control" för mig, därför hade jag valt en sådan före en Volvo turbo tex. Man kör ifrån dem i kurvorna istället. smile

Däremot är 316i riktigt snål, 0.6 är inga problem med en sådan. Bilen har kedja och fördelarna är måånga, nackdelarna är bla rostkänslig motorhuv/baklucka och glapp i framvagnen (bussningar) Kolla Autopowers (autopower.se) begagnatguide eller läs lite i forumet för mer info.

Själva E46 modellen håller bra annars, farsan körde 40k mil med sin 325 utan ett enda fel. Och det finns fler liknande exempel.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Är student så den ska inte dricka mkt. ska kolla sidan för mer info smile, Tack!!

2 751 Inlägg
9 mars 2009
Köp hellre E36 316 compact.. Billigare plus att du får utgången modell med mindre barnsjukdomar smile

Who Djaa bless no man curse

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 mars 2009
DasAuto skrev:
Köp hellre E36 316 compact.. Billigare plus att du får utgången modell med mindre barnsjukdomar smile

Ifs, men E46 sedan kom 1998. Om han köper en E46 med facelift (hösten 01 eller nyare) så är de flesta barnsjukdommarna borta. Dessutom får han valvetronic-motorn som är markant snålare smile

Dessutom tycker i alla fall jag att E46 sedan är en bekvämare och mer praktisk bil. Compacts enda fördel är halvkombi-bakdelen. Å andra sidan som student har man kompisar att ha med sig ibland. Och då är bakdörrar ett stort plus.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 mars 2009
Tar en titt på (www.autopower.se), du kan läsa många svar över dina funderingar, kvalitet, skillnad, förbrukning, hållbarhet, olika problemer och mer. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 751 Inlägg
9 mars 2009
Rquired skrev:
DasAuto skrev:

Ifs, men E46 sedan kom 1998. Om han köper en E46 med facelift (hösten 01 eller nyare) så är de flesta barnsjukdommarna borta. Dessutom får han valvetronic-motorn som är markant snålare smile

Dessutom tycker i alla fall jag att E46 sedan är en bekvämare och mer praktisk bil. Compacts enda fördel är halvkombi-bakdelen. Å andra sidan som student har man kompisar att ha med sig ibland. Och då är bakdörrar ett stort plus.

De beror ju på hur mycket han vill lägga.. Klart E46 är bättre.

Who Djaa bless no man curse

huh?
10 427 Inlägg
9 mars 2009
Hur mycket skall du betala för den då?

Lättare att ge fördelar/nackdelar om man vet vilka
bilar som spelar i samma dimension prismässigt.
Finns säkert något trevligare alternativ och många
fler otrevliga. wink

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
tack för alla svaren. jo det är den nyare facelift modellen. vill ha en 5dr då det kan bli jobbigt i längden när folk ska stiga in o ut,  har tänkt lägga runt 65-70k

Thorssa
9 mars 2009
Jag skulle hellre satsa på en 318i som har lite mera pulver under huven (143 hk) och ändå är billig i drift!

huh?
10 427 Inlägg
9 mars 2009
Magic88 skrev:
har tänkt lägga runt 65-70k

Det får man ju 'knappt' en Golv IV 1,6 ~2000 för så det är väl bara att slå till om
E46:an sind in ordnung!

36 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Yes ska nog kolla in bilen

36 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Var inne på AP och läste, många har haft problem med rosten och det är något som oroar mig lite, rostskyddet är på 6år och bilen är en 02 så det är ute, men bilen på bild ser bra ut men det kan man inte dömma förrens man åkt och tittat på bilen. vad anser ni? värt att satsa på endå?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2009
Magic88 skrev:
Var inne på AP och läste, många har haft problem med rosten och det är något som oroar mig lite, rostskyddet är på 6år och bilen är en 02 så det är ute, men bilen på bild ser bra ut men det kan man inte dömma förrens man åkt och tittat på bilen. vad anser ni? värt att satsa på endå?

Beror helt på hur man sköter bilen, vi har i familjen haft två E46or varav den ena gick riktigt långt. Ingen av dessa har rostat (den andre har vi kvar)

Det är ändå "bara" huv och baklucka som rostar på E46an, det andra håller riktigt bra. Och E46an rostar mindre än genomsnittsbilen, dvs så himla utsatt är den inte... Klart du ska kolla på bilen om den känns ok och du får rätt intryck av säljaren!
Senast redigerat av Rquired (10 mars 2009)

Sök