3000
Sök

Jag är ägare och någon annan kör bilen och åker dit, Vad?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Som sagt, om jag står som ägare på en bil och nån polare eller nått åker med den och åker fast, är det då jag som ägare som står för allt? eller är det personen som kör bilen som får stå för det personen har gjort?
Att personen kör rattfull eller utan körkort, Eller vad som helst?

Vad jag ser som rätt är väl att det är jag som ägare som står för det? Det är väl jag som har ansvar för nått även om det är någon annan som kör bilen?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 mars 2009
föraren som ansvar för att bilen är i lagligt skick innan man åker men lånar man ut bilen till en som har druckit lr saknar körkort åker man dit sj på de

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
9 mars 2009
om du inte vet om att personen kör påverkad, då är du "medskyldig" eller vad det kan heta på lagspråk.

Garaget Video Crew
842 Inlägg
9 mars 2009
Det beror väl helt o hållet på vad det gäller, lånar din polare din bil och kör mot rött och rakt över en skolklass så e det ju inte direkt ditt fel. Men ger du han bilen när han druckit och du vet om det är du väl medskyldig.

P-böter lär du få hemskickat och är betalningsskyldig till om han skiter i det. Men fortkörningsböter får ju han.

Så det beror nog på vad det gäller smile

Avstängd
512 Inlägg
9 mars 2009
Enda som ägaren av bilen står för är parkeringsböter, men allt annat står föraren för..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
9 mars 2009
Jag skulle algrig låna bilen till någon som har dryckit och kolla först om han har körkort, isf är jag medbrottslig och straffa därefter.
Det kanske kan fungerar ibland
http://www.gt.se/nyheter/1.1468759/fick … an-korkort

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Trucker
2 710 Inlägg
9 mars 2009
Förut var det så att föraren fick stå för de om han eller hon tex åkte dit för fortkörning.. men nu ahr dom ändrat den lagen. Ägaren till bilen står för ALLT, såvida bilen inte är anmäld stulen.
Detta är vad jag hört av en rätt så lagmedveten person smile

Mvh

Fart missbrukare

4 001 Inlägg
9 mars 2009
BMWgrabben skrev:
Förut var det så att föraren fick stå för de om han eller hon tex åkte dit för fortkörning.. men nu ahr dom ändrat den lagen. Ägaren till bilen står för ALLT, såvida bilen inte är anmäld stulen.

Mvh

FEL FEL FEL FEL FEL

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 198 Inlägg
9 mars 2009
Ang fortkörning så är det ff förar ansvar

Källa vv.se -->Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Svar: Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella

EDIT: Det finns jäkligt mycket tror sej veta folk ute i landet.. tänk om dessa kunde kolla fakta...
Senast redigerat av gamlingen (9 mars 2009)

Med lem
164 Inlägg
9 mars 2009
BMWgrabben skrev:

Mvh

Ta gärna reda på när var och hur det blev ändrat , referera till lagparagrafen  eller länka är du snäll..!

Så vitt jag vet så har vi inte Ägaransvar för fordonen ännu..!

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 mars 2009
Instabil skrev:
BMWgrabben skrev:

Mvh

Ta gärna reda på när var och hur det blev ändrat , referera till lagparagrafen  eller länka är du snäll..!

Så vitt jag vet så har vi inte Ägaransvar för fordonen ännu..!

Och hoppas på att vi aldrig får något sådant heller smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

DFFL
9 020 Inlägg
9 mars 2009
BMWgrabben skrev:

Mvh

Det finns en anledning till att skvaller inte är godtagbart bevis i domstol.

Utan källförteckning från en PÅLITLIG källa (Alltså inte Wikipedia eller Staffanslagtips.se) så kan ditt inlägg enbart beskrivas som skitsnack och ignoreras.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
Crozzfire skrev:
Enda som ägaren av bilen står för är parkeringsböter, men allt annat står föraren för..

Precis vad som helst?

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

631 Inlägg
9 mars 2009
Men hur är det nu med fartkameror, jag har hört så mycket olika om det....

284 Inlägg
9 mars 2009
Arradin skrev:

Går det inte att identifiera föraren så kan dom inte skicka böter... Solskydd is the shit big_smile

Edit: Det är alltid föraren som har ansvar, gäller allt från dåliga däck och trasiga lampor till om bilen är obes/avställd osv..
Senast redigerat av my740is-fantastic (9 mars 2009)

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

631 Inlägg
9 mars 2009
my740is-fantastic skrev:
Arradin skrev:

Går det inte att identifiera föraren så kan dom inte skicka böter... Solskydd is the shit big_smile

Edit: Det är alltid föraren som har ansvar, gäller allt från dåliga däck och trasiga lampor till om bilen är obes/avställd osv..

Åka runt med SCREAM Mask då.... Det är ju inte olagligt, Än !  cool

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
my740is-fantastic skrev:
Arradin skrev:

Det är du säker på ? Det sägs så jävla mycket, man vet aldrig vad som stämmer eller inte..

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

284 Inlägg
9 mars 2009
Arradin skrev:
my740is-fantastic skrev:
Arradin skrev:

Åka runt med SCREAM Mask då.... Det är ju inte olagligt, Än !  cool

Tss... törs aldrig!

/Anna

284 Inlägg
9 mars 2009
ExXtr3me skrev:
my740is-fantastic skrev:
Arradin skrev:

Det är du säker på ? Det sägs så jävla mycket, man vet aldrig vad som stämmer eller inte..

Jaarå, jag är säker as hell..
Ring VV annars, dom har koll wink

/Anna

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
my740is-fantastic skrev:
ExXtr3me skrev:
my740is-fantastic skrev:

Jaarå, jag är säker as hell..
Ring VV annars, dom har koll wink

Okej, dåså schysst smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Sök