2688
Sök

Etanolkonventera ford escort

11 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej
Jag tänkte tanka etanol i min ford escort 1,6 -94.
jag är helt nybörjare men jag har fattat att man ska öka bränsletrycket med ca 30%
Är det någon som kan förklara hur man gör?

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 mars 2009
#2
Tankbil skrev:
Hej
Jag tänkte tanka etanol i min ford escort 1,6 -94.
jag är helt nybörjare men jag har fattat att man ska öka bränsletrycket med ca 30%
Är det någon som kan förklara hur man gör?

Den kommer att dra 30% mer..de stämmer alla fall...men mycket mer positivt kan du nog inte vänta dig. ;-). dessutom inge bra för spridarna att öka bara så där utan vidare..

11 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#3
behöver man byta till större spridare?
hur mycket kostar det ungefär?

90 Inlägg
9 mars 2009
#4
Ungefär lika mycket som bilen är värd ...

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 mars 2009
#5
Tankbil skrev:
behöver man byta till större spridare?
hur mycket kostar det ungefär?

En bra regel är: kör bilen på det bränsle den är byggd för...annars kan du ju titta här om du tycker du vill ha de ändå..
http://www.flexitune.se/index.htm

Glasmästare men just nu tyvärr helt sjukskriven
236 Inlägg
9 mars 2009
#6
Du kan läsat lite här. Vissa bilar går ju att köra på etanol rakt av
http://www.etanolexperten.se/

http://www.e85.webb.se/   Här finns en liten lista hur mycket etanol din bil tål utan att konvertera
alla bilar finns inte med men annars så testa dig fram och sen lägger du in dina resultat om just din bil


11 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#7
Jag kollade listan och man kunde köra med 30% etanol utan problem men det skulle vara kul att testa höja bränsletrycket och se om man kan köra med 100% och få lite efektökning big_smile

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 mars 2009
#8
Tankbil skrev:
Jag kollade listan och man kunde köra med 30% etanol utan problem men det skulle vara kul att testa höja bränsletrycket och se om man kan köra med 100% och få lite efektökning big_smile

Räcker inte med att höja trycket om du ska få ut nåt av de... ;-) du måste ställa om tändningen också..
och de finns inga garantier för att DIN bil går med 30% e-85..utan att göra nåt..men de e ju enkelt att prova sig fram..
Senast redigerat av mrbuggy (9 mars 2009)

11 Inlägg
9 mars 2009
Trådstartare
#9
Okej
Men finns det någon som kan förklara hur man ökar bränsletrycket?

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 mars 2009
#10
Tankbil skrev:
Okej
Men finns det någon som kan förklara hur man ökar bränsletrycket?

De e ingen bra ide tycker jag...blir säkert jobbigt för pumpen å så slits spridarna mer...annars får du byta bränsletrycksregulator...till en ställbar..!

11 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#11
På escort fram till -92 så var det ställbar orginal. Passar den på min -94

865 Inlägg
11 mars 2009
#12
Etanolkonventera varför?


11 Inlägg
11 mars 2009
Trådstartare
#13
För att se om den går något bättre big_smile

865 Inlägg
11 mars 2009
#14
tror ju inte det kommer göra en märkbarskillnad utom att det blir dyrare att köra


Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2009
#15
Tankbil skrev:
Jag kollade listan och man kunde köra med 30% etanol utan problem men det skulle vara kul att testa höja bränsletrycket och se om man kan köra med 100% och få lite efektökning big_smile

för att öka bränslemängden med de 46% som behövs så behöver du fördubbla sopaptrycket...  det gillar ingen del på din bil alls.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 mars 2009
#16
no_fake skrev:
Etanolkonventera varför?

Men nu visade det sig att han inte vill konvertera utan att snika undan billgiast möjligt.  förkastligt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

865 Inlägg
11 mars 2009
#17
torpis skrev:
no_fake skrev:
Etanolkonventera varför?

Men nu visade det sig att han inte vill konvertera utan att snika undan billgiast möjligt.  förkastligt

aha tänkte på rubriken när jag skrev det:)


309 Inlägg
11 mars 2009
#18
På sierran är den orginala btr:en ställbar så det är bara att skruva på den och provköra mellan varje justering för att se hur den går.. Jag vet dock inte hur det är på din escort.. I värsta fall får du skaffa dig en btr med en manometer så du kan se exakt hur mycket du höjer bränsletrycket.

Till er andra: Vill TS komma undan billigt med "etanol konverteringen" så är det upp till honom/henne. Så det är ingen idé för folk att leka csi och börja fråga om varför och att det är bra/dåligt.
Jag kan ha missat något stort men ni verkar inte få ut något vettigt av det..
Vi får ju utgå ifrån att TS har läst om detta lite så att denne är lite insatt i hur det hela funkar..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

Entreprenör
1 784 Inlägg
11 mars 2009
#19
_Nas_ skrev:
På sierran är den orginala btr:en ställbar så det är bara att skruva på den och provköra mellan varje justering för att se hur den går.. Jag vet dock inte hur det är på din escort.. I värsta fall får du skaffa dig en btr med en manometer så du kan se exakt hur mycket du höjer bränsletrycket.

Till er andra: Vill TS komma undan billigt med "etanol konverteringen" så är det upp till honom/henne. Så det är ingen idé för folk att leka csi och börja fråga om varför och att det är bra/dåligt.
Jag kan ha missat något stort men ni verkar inte få ut något vettigt av det..
Vi får ju utgå ifrån att TS har läst om detta lite så att denne är lite insatt i hur det hela funkar..

Trådskaparen är ju helt NYBÖRJARE står det ju...och det märks väl också på inläggen...Men för de är det inget som hindrar att densamme provar enl. alla tips...Kan bara önska lycka till... ;-) BTW..det är inte frågan om någon "konvertering " alls...bara höja trycket...Som Torpis just sa...Förkastligt.!

294 Inlägg
11 mars 2009
#20
bensinpriset kommer gå upp till 15kr i sommar och E85 kommer ligga kvar, så du gör rätt i att konvertera, dock inte än... vänta till sluter på maj. du kommer spara ca 2kr milen.

hur som helst, flödet följer inte trycket linjärt, så enklaste sättet är att köpa en ställbar bränsletrycksregulator (och billigaste) koppla in den och åka till en verkstad och hänga på en avgasmätare och skruva upp tills du når lambda 1.

Klracing har en som är billig och bra.
http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=690
Senast redigerat av unpatterned (11 mars 2009)

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck


Sök