3864
Sök

Ipod Frågor till bilen

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Tja! Jag har precis köpt stereo till bilen och de står att den ska kunna ta emot från en ipod. Nu testade jag att koppla in den och visst de kommer ljud men jag får spela musiken från stereon :S (alltså välja låt från stereon). Jag har läst att om man har en ipod ska man kunna spela musiken från ipoden alltså välja låt från den. Men jag får upp medelandet på min ipod "Koppla inte ifrån". Så nu till frågorna:

1. Måste jag har någon speciell sladd från ipoden till stereon ? Jag har en vanlig usb kabel från stereon till ipoden men har sett att de finns en annan kabel till ipoden.

2.Har kollat på apple.s hemsida och överallt men hittar fan inte om de står att man ska göra något för att få bort att de står "Koppla inte ifrån" :S. alltså typ trycka på några knappar ellr något.

BTW jag har en vanlig ipod "30" gig.
Och stereon är en alpine  http://dbakuten.se/detail-item_id-16379

Är tacksam för alla seriösa svar smile

FreddeK
10 mars 2009
din stereo har ipod-styrning så du ska alltså köra menyerna via stereon och inte via ipoden....hmmm tror inte du kan köra menyerna via ipoden...förresten varför vill du det?

Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2009
kör du me usb sladd så kan du byta låt från steron och mp3n, kör du me AUX sladd kan du bara byta från mp3n

Dog food lid. Backwards

16 197 Inlägg
10 mars 2009
Freddeponken skrev:
din stereo har ipod-styrning så du ska alltså köra menyerna via stereon och inte via ipoden....hmmm tror inte du kan köra menyerna via ipoden...förresten varför vill du det?

tänkte just fråga samma sak..  man köper väl inte en stereo me ipodstyrning för att man vill byta låt me ipoden utan just me stereon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Freddeponken skrev:

Tycker de hade vatt mer nice att kunna köra menyerna från ipoden + tycker de är lättare för de blir så jävla många olika mappar och skit ^^

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
DusanMandick skrev:
kör du me usb sladd så kan du byta låt från steron och mp3n, kör du me AUX sladd kan du bara byta från mp3n

ok ja jag kör me usb sladd men då äre kanske någon inställning på ipoden ellr någo ^^

Random Hero
4 047 Inlägg
10 mars 2009
Kaffepannan skrev:
DusanMandick skrev:

ok ja jag kör me usb sladd men då äre kanske någon inställning på ipoden ellr någo ^^

snarare stereon, men vfr styra från ipoden ?

Dog food lid. Backwards

16 197 Inlägg
10 mars 2009
Kaffepannan skrev:
Freddeponken skrev:

Tycker de hade vatt mer nice att kunna köra menyerna från ipoden + tycker de är lättare för de blir så jävla många olika mappar och skit ^^

oki.. varför köpte du då en stereo me ipodstryrning???  isf hade de ju funkat lika bra me en som har AUX in.. då kan du ju styra de via ipoden.

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Freddeponken skrev:

tänkte just fråga samma sak..  man köper väl inte en stereo me ipodstyrning för att man vill byta låt me ipoden utan just me stereon.

men de är ju lättare att byta låt från ipoden istället för att gå igenom 50 mappar tongue

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Kaffepannan skrev:
Freddeponken skrev:

oki.. varför köpte du då en stereo me ipodstryrning???  isf hade de ju funkat lika bra me en som har AUX in.. då kan du ju styra de via ipoden.

vet inte tänkte inte på de tongue trodde inte de va någon skillnad ^^

15 Inlägg
10 mars 2009
Trådstartare
Freddeponken skrev:
Kaffepannan skrev:
Freddeponken skrev:

Men du har ju kostat på en shysst maskin så lär dig funktionerna..lovar att det kommer vara toksmidigt när du lärt dig stereon och du vill inte se ipoden något mera!

jo får väl göra de smile  men ipod systemet suger verkligen röv tongue musiken blandar ju sig i ipoden så om man har 100 olika artister och de är 50 mappar så sprider dom ut sig överallt :S

16 197 Inlägg
10 mars 2009
Kaffepannan skrev:
Freddeponken skrev:
Kaffepannan skrev:

Men du har ju kostat på en shysst maskin så lär dig funktionerna..lovar att det kommer vara toksmidigt när du lärt dig stereon och du vill inte se ipoden något mera!

jo får väl göra de smile  men ipod systemet suger verkligen röv tongue musiken blandar ju sig i ipoden så om man har 100 olika artister och de är 50 mappar så sprider dom ut sig överallt :S

finns säkert nån inställning för de.. big_smile   läs bruxen..wink

FreddeK
10 mars 2009
kör USB-minne annars då...

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
10 mars 2009
En  fråga om samma stereo hur är dimmer funktionen på den?  har en likadan..  ska man ha  + matning till orange kabel lr ska den jordas?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 mars 2009
Kaffepannan skrev:
Tja! Jag har precis köpt stereo till bilen och de står att den ska kunna ta emot från en ipod. Nu testade jag att koppla in den och visst de kommer ljud men jag får spela musiken från stereon :S (alltså välja låt från stereon). Jag har läst att om man har en ipod ska man kunna spela musiken från ipoden alltså välja låt från den. Men jag får upp medelandet på min ipod "Koppla inte ifrån". Så nu till frågorna:

1. Måste jag har någon speciell sladd från ipoden till stereon ? Jag har en vanlig usb kabel från stereon till ipoden men har sett att de finns en annan kabel till ipoden.

2.Har kollat på apple.s hemsida och överallt men hittar fan inte om de står att man ska göra något för att få bort att de står "Koppla inte ifrån" :S. alltså typ trycka på några knappar ellr något.

BTW jag har en vanlig ipod "30" gig.
Och stereon är en alpine  http://dbakuten.se/detail-item_id-16379

Är tacksam för alla seriösa svar smile

Styrning funkar bara via CDn.

Egentligen är det rätt givet varför man vill ha den styrningen:

1. Det låter bättre att ta ut signalen frn "botten" av iPoden.
2. Du styr ljudnivån via CDn = bra, för iPods utsignal distar nåt in i hvete på hög volym
3. Du laddar iPoden samtidigt som den är inkopplad i "botten"

Men jag förstår iofs din poäng med att bläddra via iPoden. Dock så är de andra fördelarna rätt stora.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
11 mars 2009
Swedenrockers skrev:
Den är plusstyrd.

christofer_k skrev:
En  fråga om samma stereo hur är dimmer funktionen på den?  har en likadan..  ska man ha  + matning till orange kabel lr ska den jordas?

okej  så jag behöver bara hitta  + matning till dimmer i iso kontakten  om jag nu inte klipt av den ..  ifall de skulle vara så att jag klipt av den går de att ta + matning  från typ lampan i ciggutaget  den dimmas ner  när man  dimmar instrumentbrädan

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 mars 2009
christofer_k skrev:
Swedenrockers skrev:
Den är plusstyrd.

christofer_k skrev:

okej  så jag behöver bara hitta  + matning till dimmer i iso kontakten  om jag nu inte klipt av den ..  ifall de skulle vara så att jag klipt av den går de att ta + matning  från typ lampan i ciggutaget  den dimmas ner  när man  dimmar instrumentbrädan

Inte dimmas väl ljuset i cigguttaget va? den röda ringen runtom den.?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
11 mars 2009
te_wik skrev:
christofer_k skrev:
Swedenrockers skrev:
Den är plusstyrd.

Inte dimmas väl ljuset i cigguttaget va? den röda ringen runtom den.?

Mvh Tommy

jo den dimmas

94 Inlägg
11 mars 2009
Din stereo har ju AUX-in, så det är väll bara skaffa sån kabel och stoppa in i stereon så byter du låt från ipoden smile

Allmän data

* Display: Vit LCD (5x9punkter, x12)
    * Volym kontroll: Vridbar volym ratt
    * Front Färg: Stålgrå
    * Knappförg: Grön/orange
    * Lågnivå:3 Lågnivå
    * AUX-In: Front Aux-In, Höghastighet
    * Förberedd för rattfjärrskablage
    * Löstagbar front
    * Dimmer: Dimmer Ingång
    * Elantenn utgång
    * Remote signal
    * Fjärrkontroll: Förberedd
    * Max uteffekt: 4 x 45W

Lär mig allt du kan

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
11 mars 2009
En till fråga  måste man köpa en "speciell kabel "   för att få aux?   den har  en liten 3,5 mm honkontakt  där bak  men  testade med en aux  kabel i de h¨let ochj fick inte fram nå ljud. så antar att de är  nå annat  som ska sitta i  de hålet  typ ett iröga te en fjärr?

Sök