4014
Sök

En fråga om lön

Svetsare
3 150 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Där jag har min APU-praktik (finnvedens lastvagnar) så har en elev som gick ut min skola förra året provanställning och plockar ut lite över 10.000 i månaden (efter skatt).

Är detta normalt eller? Tycker det låter väldigt lite.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

2 182 Inlägg
14 mars 2009
Vad gör han mer exakt? städar?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

DFFL
9 020 Inlägg
14 mars 2009
För ett heltidsarbete så låter det som att han blir lurad.
Knappt så att man hade gått upp ur sängen för en sån månadslön.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Svetsare
3 150 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Niklas1987 skrev:
Vad gör han mer exakt? städar?

Ne asså han är mekaniker, på provanställning.

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

1 002 Inlägg
14 mars 2009
Vad gör han där?
Hur mycke jobbar han?

...

Svetsare
3 150 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Han är provanställd mekaniker som jobbar heltid

1 002 Inlägg
14 mars 2009
ZonaX skrev:
Han är provanställd mekaniker som jobbar heltid

Ok.. Jobba heltid för den lönen låter ju sådär kul..!

...

Svetsare
3 150 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Vad kan spela in?  Även han hade sin APU-praktik där men va inte där så ofta, han är inne på sitt första arbetsår, kommer ibland lite sent (10 minuter max), vet ej hans betyg men spelar dom också in?

DFFL
9 020 Inlägg
14 mars 2009
ZonaX skrev:
Vad kan spela in?  Även han hade sin APU-praktik där men va inte där så ofta, han är inne på sitt första arbetsår, kommer ibland lite sent (10 minuter max), vet ej hans betyg men spelar dom också in?

Inget sådant spelar, möjligt att chefen lackar och drar 10 minuter från lönen om han kommer för sent.
Att tjäna 10 000 netto på sitt första år är galet lite, jag tjänade mer som 16-åring på en månads sommarjobb.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Mannen myten legenden
179 Inlägg
14 mars 2009
låter väldigt lite... påökt!!

wooooommm, pschii, wooooommmm

1 800 Inlägg
14 mars 2009
Bör väl innebära att han har runt 16-17000:-/mån (snabb och kanske lite missvisande huvudräkning), tycker inte det låter så illa med tanke på ålder och erfarenhet.

DFFL
9 020 Inlägg
14 mars 2009
Hilmer skrev:
Bör väl innebära att han har runt 16-17000:-/mån (snabb och kanske lite missvisande huvudräkning), tycker inte det låter så illa med tanke på ålder och erfarenhet.

Skulle tro att han snarare tjänar 14000kr brutto.

Och det är väldigt dåligt.
Senast redigerat av FireTraXX (14 mars 2009)

Russel Crowe, Gladiator.

Svetsare
3 150 Inlägg
14 mars 2009
Trådstartare
Hilmer skrev:

Du menar innan skatt?

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
14 mars 2009
man bör tjäna runt 16000:-  före skatt som första års bilmekaniker och ibland mer beroende på vilken verkstad man jobbar på och då bör man få ut ca. 11000:-. och det här beräknat från fackets lönevilkor. men som sagt. olika beroende på vart man jobbar.

-den satt som en fläskläpp-

144 Inlägg
15 mars 2009
En normal timarbetstid per månad är 22x8=176 timmar. Som nybakad student utan erfarenhet brukar det betalas ca 80:-/timme = 176x80=14.080:- bruttolön. Dras sedan den normala inkomstskatten ca 30 procent vilket gör 14.080:-x0.70=9..856:- skattade kronor i plånboken. Lönens sätts utifrån flera parametrar som antal sökanden, kompetens, erfarenhet, konjunktur etc. De som hellre ligger hemma och sparkar sig trötta än tar jobb, även dåligt betalt i lågkonjunktur, blir dåligt rustade när konjunkturen vänder.

När din arbetsgivare frågar vad du gjor de senaste åren och du svarar varit arbetslös för att du inte ville jobba för skitlön i lågkonjubktur, gissa om det är du som du får jobbet eller den snubben som faktiskt kompetensutvecklat sig till dålig lön under lågkonjunkturen. Han/Hon som tog taskigt betalt då får nu ett  nytt jobb med bra betalt medan den som hellre var arbetslös fortfarande saknar kompetens att komma in i arbetsmarknaden!

Som referens kan nämnas att en person med arbetslivserfarenhet och akademiska meriter kanske startar på 125-150:-/timme=22.000:- - 26.400:- i månaden.

Kolla med era föräldrar och se vad de har i månadslön och jämför....

Robban

Robert

553 Inlägg
15 mars 2009
Robban30 skrev:
En normal timarbetstid per månad är 22x8=176 timmar. Som nybakad student utan erfarenhet brukar det betalas ca 80:-/timme = 176x80=14.080:- bruttolön. Dras sedan den normala inkomstskatten ca 30 procent vilket gör 14.080:-x0.70=9..856:- skattade kronor i plånboken. Lönens sätts utifrån flera parametrar som antal sökanden, kompetens, erfarenhet, konjunktur etc. De som hellre ligger hemma och sparkar sig trötta än tar jobb, även dåligt betalt i lågkonjunktur, blir dåligt rustade när konjunkturen vänder.

När din arbetsgivare frågar vad du gjor de senaste åren och du svarar varit arbetslös för att du inte ville jobba för skitlön i lågkonjubktur, gissa om det är du som du får jobbet eller den snubben som faktiskt kompetensutvecklat sig till dålig lön under lågkonjunkturen. Han/Hon som tog taskigt betalt då får nu ett  nytt jobb med bra betalt medan den som hellre var arbetslös fortfarande saknar kompetens att komma in i arbetsmarknaden!

Som referens kan nämnas att en person med arbetslivserfarenhet och akademiska meriter kanske startar på 125-150:-/timme=22.000:- - 26.400:- i månaden.

Robban

80kr/h har jag ju sällan hört att man har som 19åring. Däremot brukar den väl ligga på runt 100 kr/h och det blir cirkus 13000 ut i månaden.

SQ
1 343 Inlägg
15 mars 2009
började som snickare 07 och nybliven lärling med 2800h med mig från plugget.. de resulterade i 65% av fullbetalning inom firman (är så i dom flesta fallen som lärling i väldigt många branscher)(fullbetalning låg då på 147, nu ligger den på 150kr/h)

Detta resulterade i en månadslön på  15288-16744kr före skatt beroende på vilken månads intervall de va.. (olika många arbetsdagar, från 21-23 dagar/månad)

efter skatt lyfte ja runt 10500-11000.. så de låter inte allt för orimlingt!

om man haft apu eller inte på den firman ska inte spela så stor roll utan de som sätter lönen är dom olika timnivåerna (för mig går dom olika steget 2800,4300,5500,6300-6800 samt ett gesäll prov däremellan)

så helt normalt!

(anledningen till att ja tog mitt yrke som exempel är att en del av mina kompisar ligger precis lika i lönesteg som mekaniker.. så döm inte ut mig för ja jämför snickare å mekaniker)
Senast redigerat av Lardi (15 mars 2009)

Ljudnörd!

23 Inlägg
15 mars 2009
Lönestege???? har han precis börjat jobba är de normalt ju
Senast redigerat av As1 (15 mars 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
15 mars 2009
Trådstartare
Ok, då kanske det är ganska normalt ändå

DFFL
9 020 Inlägg
15 mars 2009
Robban30 skrev:

Robban

80kr i timmen?
Enligt transportavtalet så skulle jag få 115kr i timmen efter studenten.
Inte ens det räcker till ett drägligt liv.

80kr räcker fan inte långt, inte på långa vägar.

Russel Crowe, Gladiator.

Sök