2884
Sök

Vilka bilar har boxermotor?

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
16 mars 2009
KimVsWorld skrev:
http://en.wikipedia.org/wiki/DAF_Daffodil skrev:
The 746 cc four stroke air cooled 2 cylinder Boxer engine

?

I stand corrected. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Impreza Drifter
116 Inlägg
17 mars 2009
DusanMandick skrev:
kanske e ja som gasar mer för de grymt sköna ljudet mellan 3-5000 rpm tongue

men de verkar som min drar mer än ungefär lika stor rak 4, sen räknar ja inte med att min har mindre tank o att vi haft olika körsätt, hara bara tänk på vilken som behövde tanka först

Enkelt = Din har konstant 4wd , det har antagligen inte bilen du jämnfört mot...

Team PowerSlide
Subaru Impreza WRX STI -02 Drift Edition

Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
17 mars 2009
Chevrolet hade oxå kom jag på ! Vilken får ni lista ut själva ? ;-)

Schipperke rules !

613 Inlägg
17 mars 2009
Schipperke-owner skrev:

Va detta corvair eller hur de nu stavas? tongue

Edit, den var visst redan nämnd...
Senast redigerat av Johnson (17 mars 2009)

71 Inlägg
17 mars 2009
Johnson skrev:
Schipperke-owner skrev:

Va detta corvair eller hur de nu stavas? tongue

Edit, den var visst redan nämnd...

japp chevrolet corvair;) har en spyder version hemma i garaget. turbomatad boxer 6,a från 1963 e rätt fränt tycker jag tongue har tyvär ingen bild på motorn:(

22 Inlägg
20 mars 2009
DusanMandick skrev:
555Subbie skrev:
DusanMandick skrev:

de va de första som nämdes tongue

men en fördel me boxer e att de bir väldigt lite vibrationer smile men om den går på 3 (om de är en 4a)
då jävlar vibrerar de tongue

dom drar aningen mer än en vanlig 4 med samma cylindervolym sad

Håller inte riktigt med i resonemanget att en boxer 4:a skulle dra mer än en rak 4:a...tycker att min Subaru har varit väldigt snål....den skillnad det skulle kunna vara är nog från motor till motor överlag..alltså en viss differans...... smile

Mvh
P

kanske e ja som gasar mer för de grymt sköna ljudet mellan 3-5000 rpm tongue

men de verkar som min drar mer än ungefär lika stor rak 4, sen räknar ja inte med att min har mindre tank o att vi haft olika körsätt, hara bara tänk på vilken som behövde tanka först

Jag ligger å fiser mest hela tiden, men när jag vrir ur Legan så snyter jag ur ordentligt..tongue Jag smyger omkring mest när jag åker i stan för att slippa lagmans uppmärksamhet...och fast jag kör lungt så gillar en del av de nya Rookie konstaplarna att ge lustiga kommentarer...Polisen "Åhh ska du på Racing?"....Jag "nä vad då?"....Polisen"ja det står ju KL-Racing på Bilen"..hehehehehaahaha....Hmmmm säger jag........men alla konstaplar är ju inte lustiga..finns ju ett par riktigt bra snutar i Skövde med..så jaja jag smyger därav låg bensinförbrukning....big_smile

629 Inlägg
20 mars 2009
Alfasud, Alfa 33 och Alfa 145/146 till 1997.

270 Inlägg
20 mars 2009
Toyota hade boxermotorer i 700 och 800 Sport.0,7 och 0,8l.den senare är på 50 Hk vid 5500V/min.
"U-motorerna" tillverkades mellan '61 och '76.
Bilarna ser ut såhär:
http://d.yimg.com/kq/groups/3702352/hom … pg?type=sn
och motorerna ser ut såhär:
http://file.bp84.blog.shinobi.jp/35.jpg

4 682 Inlägg
20 mars 2009
johnny blade skrev:
Toyota hade boxermotorer i 700 och 800 Sport.0,7 och 0,8l.den senare är på 50 Hk vid 5500V/min.
"U-motorerna" tillverkades mellan '61 och '76.
Bilarna ser ut såhär:
http://d.yimg.com/kq/groups/3702352/hom … pg?type=sn
och motorerna ser ut såhär:
http://file.bp84.blog.shinobi.jp/35.jpg

så jävla coola dom där gammla toyotorna cool .

19 Inlägg
20 mars 2009
Jowett Javelin är väl inte nämnd än? Udda engelsk boxer, kan lägga upp en bild i mitt galleri sen.
Steyr 50 hade väl vätskekyld 4-cylindrig boxer redan på 30-talet innan man kom på andra tankar/tanks.

4 682 Inlägg
20 mars 2009
Goliath,lancia,Tucker å Jiotto Caspita har förresten ännu inte nämnts, å så finns det ju en del race bilar som oxå haft boxer motor.

406 Inlägg
20 mars 2009
Alfa 33

AVCdesign.se
Fiat uno 1,3 turbo --->Projekt tråd UNO turbo
BMW 530i E34

19 Inlägg
22 mars 2009
En sån självklarhet som BMW nämndes i mc-sammanhang tidigare i tråden men de klappade faktiskt in en boxer i sina småbilar på 60-talet.

Encylindrig boxer sitter ofta i mopeder :-D

950 Inlägg
22 mars 2009
Coddas skrev:
Ferrari Testarossa = boxer 12:a

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ferrari_Testarossa

Nope, en Testarossa är en 180 graders V12 motor och ingen boxermotor. Cylinderplaceringen är samma, men veven är helt annorlunda.

950 Inlägg
22 mars 2009
Eisenhut skrev:
Tänk dig en V-motor fast med 180 graders vinkel...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Boxermotor

Nope, en V motor på 180 graders vinkel är ingen boxermotor, men bara en 180 graders V motor. På en boxermotor är cylinderplaceringen samma, men veven är helt annorlunda.

Random Hero
4 047 Inlägg
22 mars 2009
Knakelibrak skrev:
En sån självklarhet som BMW nämndes i mc-sammanhang tidigare i tråden men de klappade faktiskt in en boxer i sina småbilar på 60-talet.

Encylindrig boxer sitter ofta i mopeder :-D

de e inte boxer, de e liggande minarelli du tänker på, o de e 2 takt oftast, är bara en vanlig moppe motor fast liggandes

Dog food lid. Backwards

Byggare Behm
562 Inlägg
23 mars 2009
DusanMandick skrev:

Det vill jag inte gå med på .
Efter att kryssat 40 mil ned till Arlanda och hem igen med en snitthastighet av 110 ( mest E18 )  så hade min Legacy dragit 0.83, det är räknat på en hel tank med konstant 4wd.
Blandad körning ligger den runt 0.9, som en 850 eller V70, fast med 4wd... big_smile

En sak som Boxermotorn verkar vara grym på är värme , min bil blir varm på 3 minuter på tomgång
i -10 ..

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

4 001 Inlägg
23 mars 2009
_Jonex_ skrev:
DusanMandick skrev:

Det vill jag inte gå med på .
Efter att kryssat 40 mil ned till Arlanda och hem igen med en snitthastighet av 110 ( mest E18 )  så hade min Legacy dragit 0.83, det är räknat på en hel tank med konstant 4wd.
Blandad körning ligger den runt 0.9, som en 850 eller V70, fast med 4wd... big_smile

En sak som Boxermotorn verkar vara grym på är värme , min bil blir varm på 3 minuter på tomgång
i -10 ..

är det bra? nej, värme är en biprodukt så mycket värme = dålig verkningsgrad

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
28 mars 2009
Är det bara Subaru och Porsche som bygger boxrar idag? Eller finns det någon mer? Alfa?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Sök