3579
Sök

bränner säkringen på strömkabeln. vad kan det vara för fel ?

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
jag håller på att bli tokig på det här steget. det är alltså ett gas silver c2 som bränner säkringen på strömkabeln. det är en 21mm2 koppar med 60A glassäkring . jag har tagit fram kabeln hela vägen och det är ingen skada också tog jag jorden ifrån minus på batteriet för att veta säkert att jorden är bra. samma igen. protect lampan lyser till och när den slocknar (efter ca 1-2sek) så bränns säkringen. vad kan det vara för fel ? mvh andreas
Senast redigerat av mikaelssona (18 mars 2009)

329 Inlägg
18 mars 2009
mikaelssona skrev:
jag håller på att bli tokig på det här steget. det är alltså ett gas silver c2 som bränner säkringen på strömkabeln. det är en 21mm2 koppar med 60A glassäkring . jag har tagit fram kabeln hela vägen och det är ingen skada också tog jag jorden ifrån minus på batteriet för att veta säkert att jorden är bra. samma igen. protect lampan lyser till och när den slocknar (efter ca 1-2sek) så bränns säkringen. vad kan det vara för fel ? mvh andreas

för liten säkring eller någon kortslutning i steget som gör att säkringen går.
vet inte hur mycket ström gas steget tar. men det kan nog någon annan svara på som har koll på dom stegen.

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Herr Nilsson skrev:
mikaelssona skrev:

vet inte hur mycket ström gas steget tar. men det kan nog någon annan svara på som har koll på dom stegen.

hur kan det bli kortis i steget ?

27 Inlägg
18 mars 2009
mikaelssona skrev:
Herr Nilsson skrev:
mikaelssona skrev:

hur kan det bli kortis i steget ?

om säkringen går innan du ens spelar nåt så lär de nog va kortis i steget.. kan va nåt som är brännt i steget eller som för mig att lödningarna smälte när ja lasta ner de lite för hårt..

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
okej, hur jag har öppnat steget men med blotta ögat så är det inga komponenter som är trasig som det ser ut. för ytan (färgen) brukar ju vilja sprätta iväg lite. det enda som är , en stor spole i som limmet ovanpå är smällt. så kanske har nåt som gått söndert där

845 Inlägg
18 mars 2009
mikaelssona skrev:
okej, hur jag har öppnat steget men med blotta ögat så är det inga komponenter som är trasig som det ser ut. för ytan (färgen) brukar ju vilja sprätta iväg lite. det enda som är , en stor spole i som limmet ovanpå är smällt. så kanske har nåt som gått söndert där

kan nog vara de som är orsaken.. vart köpte du steget? be dom prova om de funkar för dom annars kanske dom kan fixa de åt dig?

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
en kompis lämnade in sin bil på brl i västerås förra sommaren. och nu har jag köpt det. det är spelat en vecka ungefär

7 274 Inlägg
18 mars 2009
Alltså om du byter säkringen så smäller den inte.
Men 1-2 sekunder efter att steget startar så går den sönder?

845 Inlägg
18 mars 2009
jo var juh så han förklarade de hela

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Brains skrev:
Alltså om du byter säkringen så smäller den inte.
Men 1-2 sekunder efter att steget startar så går den sönder?

jag behöver inte starta steget. det räcker att jag sätter dit ström och jord så flyger säkringen. jag hinner inte starta steget

4 586 Inlägg
18 mars 2009
har är steget inställd står det på max eller som man ska ställa det lite mer än hälfen?

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
allting är nedställt till min på mitt steg, det dunkar på nog mycket med 2x12 rockford basar ändå
Senast redigerat av mikaelssona (18 mars 2009)

7 274 Inlägg
18 mars 2009
Om du kopplar bort pluskabeln ifrån steget, går säkringen ändå?

Plus och jorden nuddar inte varandra brevid steget?

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
så fort strömmen kommer i kontakt med steget

7 274 Inlägg
18 mars 2009
Då lär det vara kortis innuti steget någonstans.

10 Inlägg
18 mars 2009
Jag hade samma fel på mitt steg jag köpte större säkring så funkade det fin fint

740 Gl

7 274 Inlägg
18 mars 2009
740__GL skrev:
Jag hade samma fel på mitt steg jag köpte större säkring så funkade det fin fint

Det tror jag inte ett dugg på...
Ett avstängt steg drar inte 60A.

16 197 Inlägg
18 mars 2009
mikaelssona skrev:
så fort strömmen kommer i kontakt med steget

om säkringarna på steget brinner så fort du kopplar på + kabeln så e de pajj.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

20 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
tack för det snabba svaret

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2009
Men det är alltså säkringen på strömkabeln, inte den i steget, som brinner? Det händer alltså först när kabeln ansluts till steget? Det är inte så att nån kardel på kabeln kommer i kontakt med höljet på steget?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök