2473
Sök

Köpråd- VW Golf 1.6 -04

36 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#1
Tjena, är på jakt efter en VW Golf 1.6 -04, nya karossen.

något att rekomendera? funktionalitet? kamrem eller kedja?
något man bör titta extra noga på?
vad kan ett passande pris ligga på? kört under 10.000 - 9.000mil.

MVH

36 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#2
Tack för infon, det ska ja göra innan köp smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2009
#3
Leonen har även sämre rostskydd för svenska marknaden, ba så vi vet de.

Tycker du bör satsa på minst 1.6 FSI. 1.6 golf 5 är slöare (?) än 1.6an till golf 4 och drar onödigt mycket soppa.
En FSI har åtminstone några hästar till så den e exakt lika slö som en 1.6 till golf 3, men mycket lägre förbrukning och går faktiskt att leva med för vanlig körning. Tyckte dock att hoppet mellan min och den var såpass litet att de va ingen idé att byta. Enda anledningen till ja skulle välja en 5a är för GTIn eller TSI motorerna i så fall.
Såvitt jag vet har alla 4 cylindriga bensinar-golfar kamrem och den börjar kontrolleras vid 9 eller 12 000 mil och byts vid behov enligt verkstan då. Så jag har för mig att det låg till.

www.bilpriser.se kan du ju använda som lite måttstock när du kollar vad en sån ska va värd
Senast redigerat av Mortalis (19 mars 2009)


1 853 Inlägg
19 mars 2009
#4
FSI motorn har kamkedja... så satsa på en sådan...

/mvh soyd

36 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#5
Tack, kommer att hålla ögonen öppna efter en FSI. Den golfen jag möjligtvis kommer att köpa har 1 ägare, kört 8000mil och jag får den 6000:- under billigaste privatpris som bilpriser visar, värt? eller ska jag satsa på en FSI?

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2009
#6
Jag vidhåller att FSIn är den minsta motorn du vill ha egentligen. Du får ju provköra å säga vad du själv tycker, jag hade dock inte köpt den. Kommer alltid nya chanser, marknaden e ju som den e nu


36 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#7
Då ska en FSI testas innan det blir något. tack för allt!

4 586 Inlägg
19 mars 2009
#8
Magic88 skrev:
Då ska en FSI testas innan det blir något. tack för allt!

2.0 fsi är en mycket trevligare motor dock ingen som kan det när det blir något fel gäller även 1.6 fsi.

1.8t som var föregångaren är en mycket bättre och genomtänkt maskin

att tänka på vid köp av 1.6 fsi

Motorn ska starta mjukt ingen svajig gång eller liknande.
Missljud får en förekomma eller ovanligt mycket tickade
Longlife bilar som gått över 10.000 då finns det risk för att motorn kokar igen o blir tät i kanalerna som i värsta fall kan medföra totalras pga av dårlig smörjning

Sen det sista kolla gärna noga efter rost. Att även fråga varför personen ska sälja bilen brukar vara ett plus då han/hon kanske bara haft problem med den

här kan du läsa lite fel som vibilägare har lämnat in till Vi bilägares hemsida

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=366

sedan så tycker jag att du även ska kolla på nya audi a3 som enligt mig är en mycket snyggare bil för samma pengar

Testa båda två

audi a3 1.6 fsi
http://www.motor-talk.de/images/News/2003-08/10165pix1hires.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/large/333556_27jf3o.jpg

Golf V 1.6 fsi
http://www.resmoto.com/a_car/volkswagen/opisy/golf/golf_5_16/volkswagen_golf_5_03.jpg
http://katalog-automobilu.cz/img/volkswagen-golf-v-variant-1-6-3.jpg
Senast redigerat av jorre83 (19 mars 2009)


36 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#9
tack för tipsen, jo det ska jag göra, är även ute efter en Audi, men sen så fick jag ett erbjudande (golfen) som verkade bra prismässigt och den hade bra info 1ägare 8kmil. Är fortfarande lite osäker då bil är något man ej ska stressa med att köpa så tack för förslagen! smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2009
#10
jorre, audi e fina, men man ska veta att exakt samma reparationer är en hel del dyrare på audi..utan egentlig orsak va ja kan förstå. E kanske de som e premium
Senast redigerat av Mortalis (19 mars 2009)


36 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#11
Sant kanske de, farsan har en A4 1.8 TSQ, bekväm men kostar, som student letar jag efter något mindre kostsamt.

4 586 Inlägg
19 mars 2009
#12
Mortalis skrev:
jorre, audi e fina, men man ska veta att exakt samma reparationer är en hel del dyrare på audi..utan egentlig orsak va ja kan förstå. E kanske de som e premium

därför skruvar jag själv big_smile

bara slå mekanikerna på fingrarna och ta tag i verktygen själv. Dom är så himla ivriga när dom hittar fel så frågar inte ens ifall jag vill fixa det själv

sedan blir det samma summa för reparationerna ifall man åker till en vanlig verkstad för dom vet ju knappt vad jag har för bil
Senast redigerat av jorre83 (19 mars 2009)


VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 mars 2009
#13
Hehe jo DinBil i GBG är nåt man ska akta sig jävligt mkt för åtminstone, de lurar gärna en genom att inte ens genomföra arbetet men betalt kommer de alltid ihåg.
Anyway, de ja vet är att de inte bara är arbetskostnaden som är högre på Audi utan även själva delarna.
Jämförde lite delar med en A3, förra generationen eftersom den är likt min, och min goffe och själva delarna var ibland betydligt dyrare till Audin, aldrig billigare iaf. De va på Mekonomen då.
Fina bilar är det ju, men jag är också student och vill inte betala extra för samma sorts delar men bilarna inte skiljer sig åt så jättemycket.


4 586 Inlägg
19 mars 2009
#14
Mortalis skrev:
Hehe jo DinBil i GBG är nåt man ska akta sig jävligt mkt för åtminstone, de lurar gärna en genom att inte ens genomföra arbetet men betalt kommer de alltid ihåg.
Anyway, de ja vet är att de inte bara är arbetskostnaden som är högre på Audi utan även själva delarna.
Jämförde lite delar med en A3, förra generationen eftersom den är likt min, och min goffe och själva delarna var ibland betydligt dyrare till Audin, aldrig billigare iaf. De va på Mekonomen då.
Fina bilar är det ju, men jag är också student och vill inte betala extra för samma sorts delar men bilarna inte skiljer sig åt så jättemycket.

på en sådan pass ny bil så borde slitdelar inte ligga så högt på listan. Jag har bytt 2st bromsbelägg på 1 år. total kostnad 450:-

sedan service ska vara samma på golf samt audi då det exakt är samma motor under huven fråga annars varför det är dyrare.

sedan så kan man ställa ner till 1500 mils service för att slippa den dyra longlifeoljan o köra på vanlig olja det har jag gjort. Ska även börja serva själv efter 10.000mil då ingen motorgaranti gäller efter det


huh?
10 427 Inlägg
19 mars 2009
#15
Har inhandlat Vi Bilägares "Beg Köpguiden 2009" 244sidor/129kr.

Här är lite info om Golf V 1,6 som var långtestad:

Kommentar om Golf V från en av testarna:
"Sällan har jag upplevt något bullrigare. En ny bil som inte tillåter samtal i landsvägsfart!"

+ Köregenskaper, kvalitet

- Ljudnivå, törstig FSI-motor

Snittförbrukning på en VW 1,6 FSI 6668mils körsträcka: 7,3 liter/mil


Sen har dom även lite priser på reservdelar inklusive arbetskostnad (Audi A3 2003< inom parantes):

Avgassystem (halvsats): 6136kr (6637kr)
Katalysator: 7692kr (10432kr)
Bromsbelägg fram: 2223kr (1951kr)
Hjullager höger fram: 3810kr (4085kr)
Kamrem: Kedja (8263kr, motor??)
Elektronikbox motor: 8625kr (7824kr)
Koppling: 10845kr (12164kr)
Stötdämpare fram: 3845kr (6468kr)


Nice2know.



Sök