3491
Sök

Missljud i min volvo...

Some Guy
5 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#1
Hejsan alla flitiga bilägare,
Jag har ett problem med mitt ljudbygge, jag får ett vinande ljud i högtalarna. Ljudet varierar i frekvens men går i takt med motorvarven.

Kopplat är ett fyrkanals MDS Dynamic, och fyra högtalare på det. Inga kortslutningar eller feljodningar. Det är även kopplat en kondensator innan steget.

Problemet blir när jag kopplar in lågnivån för de två bakre kanalerna. Då får jag missljud i ALLA fyra högtalare. När jag sedan drar ur den lågnivån låter det glasklart i framhögtalarna. Har testat med olika lågnivåkablar, och även med ett annat slutsteg.

Bilen är en volvo V70 -99, 2.5T

Snälla hjälp mig, börjar bli smått vansinnig på detta...
Hälsningar Henke
Senast redigerat av HenkeBlaze (19 mars 2009)

224 Inlägg
20 mars 2009
#2
Din lågnivåkabel tar nog in störningar från nån strömkabel. Har du dragit strömkabeln och lågnivån på varsin sida av bilen? Lågnivån ska man dra där det är minst kablar.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 mars 2009
#3
Antingen ligger det för nära ngn strömkälla eller en styrbox för tändningen (eftersom det följer varvtalet) eller så är signaljorden kass för de bakre kanalerna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Some Guy
5 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#4
Har också tänkt i dessa banor,  men tror icke det är problemet.

Har testat med olika lågnivå,  å dratt dem utanför som test.  Men missljudet finns kvar.

En vän till mig sa att man skulle byta tändstift till dem som sitter i R-bilarna,  då dessa har en annan resistans eller någe sådant...   På verkar det ljudet tro?!?
Senast redigerat av HenkeBlaze (20 mars 2009)

52 Inlägg
20 mars 2009
#5
Generator?

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2009
#6
Prova att även jorda lågnivån för de bakre kanalerna i cd:ns chassie.Felet ligger helt klart i din cd om du testat andra lågnivå kablar.
Senast redigerat av pwilhelm (20 mars 2009)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Some Guy
5 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#7
Hur jodar jag lågnivån??

Är inte så säker på det är stereon.  Var samma problem när orginalstereon satt i,  kopplad till slutsteget.
Nu sitter där en Panasonic CQ-C8405.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 mars 2009
#8
Du tar en tunn kabel från yttre ringen på rca:n till chassiet på enheten....
Försvinner då störningarna ja då har du bränd signaljord...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Random Hero
4 047 Inlägg
20 mars 2009
#9
är säker på att signaljorden till den kanalen i antingen stereon lr steget e paj, de e lätt o kolla om de e stereons kanal.

Dog food lid. Backwards

Some Guy
5 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#10
Var just ute å gjorde det där testet,  men kan inte påstå det blev någon skillnad sad

Så det verkar inte som om det är signaljorden.


Sök