3092
Sök

Volvo 740 diesel kokar.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#1
Hej. Jag har ingen värme i kupén i min volvo 740. sitter d24t i den. tempen i motorn blir 60grader vilket är för lite. bytte termostat till en ny. värmde termostaten först för att se så den funka. Sedan satte jag i den i motorn. Efter ca 5 minuter på tomgång så kokar den. det blir övertryck i hela systemet och den skjuter slangarna. Så jag tog bort termostaten. Vad kan detta vara för fel? Jag har en liten kylare.

Tack för svar.

En rostfri bil är en bra bil! :)

252 Inlägg
19 mars 2009
#2
Låter som topplockspackningen gått sönder tyvärr. Toppen kan nog ha blivit skev med. Kör inte mer med motorn innan du hittat felet, riv av toppen och byt packning, plana toppen med.
Senast redigerat av Kickboxer (19 mars 2009)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#3
Det är nyplanad topp och ny packning i den. nyligen gjort. komptest på den också gjord. den får inte övertryck utan termostat

En rostfri bil är en bra bil! :)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#4
Vad händer om man sätter en platta där termostaten ska sitta å sedan borrar små hål i plattan. det borde bromsa flödet så att den går upp i normaltemp?

En rostfri bil är en bra bil! :)

3 235 Inlägg
19 mars 2009
#5
Åtgärda felet.
Med en borrad platta kommer vattnet cirkulera konstant i systemet, och då tar det betydligt längre tid för motorn att bli varm. Samma när den blir för varm: cirkulationen blir för dålig.


252 Inlägg
19 mars 2009
#6
Men någonting måste ju vara fel, då det blir övertryck i kylsystemet. Sitter packning rätt och är toppen dragen med rätt moment osv? Du vänder inte termostaten på fel håll? Inte tät kylare eller läckage någonstans? Rätt sorts termostat? När byttes vattenpumpen sist?
Senast redigerat av Kickboxer (19 mars 2009)

Entreprenör
1 784 Inlägg
19 mars 2009
#7
Kickboxer skrev:
Men någonting måste ju vara fel, då det blir övertryck i kylsystemet. Sitter packning rätt och är toppen dragen med rätt moment osv? Du vänder inte termostaten på fel håll? Inte tät kylare eller läckage någonstans? Rätt sorts termostat? När byttes vattenpumpen sist?

Håller med där...nåt är galet...å ett sånt tryck att de spränger slangar kan väl bara bero på att den trycker in kompression i kylsystemet...???

2 024 Inlägg
19 mars 2009
#8
Låter precis som symptomen man får när man vänder termostaten åt fel håll.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Lastbilschaufför
213 Inlägg
19 mars 2009
Trådstartare
#9
Jo det är mkt lustigt. för jag får inget tryck utan termostat. sedan sätter jag dit en nyköpt termostat som ska öppna vid 87grader vilket d24 ska ha och ja den går bara att sätta åt ett håll. just nu sitter ingen termostat i och det blir inget övertryck. det blir bara kallt i kupen och motorn blir inte så varm. Det är nästan ologiskt,

En rostfri bil är en bra bil! :)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#10
men en platta borde ju gå att sätta där termostaten ska sitta. då får han ju segare flöde och borde stiga lite i temperatur?

En rostfri bil är en bra bil! :)

252 Inlägg
20 mars 2009
#11
danneda740 skrev:
men en platta borde ju gå att sätta där termostaten ska sitta. då får han ju segare flöde och borde stiga lite i temperatur?

Nej, sätt inte dit en platta för sjutton. Leta upp felet istället, riv toppen och kolla, bättre att göra allting ordentligt istället. Svara på mina frågor jag ställde så att vi kan hjälpa dig!

Vattenpumpen bytt?
Vänder du termostaten på rätt håll?
Packningen till toppen på rätt håll?
Toppen dragen på rätt sätt?

Jag har fått övertryck slangar förut, men aldrig så sjukt högt tryck att slangar skjuts av. Det tyder på att det är något större problem, trycker ut ordentligt med komp i kylsystemet.

/Andrée

Lastbilschaufför
213 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#12
Vi har trycktestat cylinderfoder. eller inte vi men förra ägarn. de va ok. vattenpumpen kollad. snurrar på som den ska. packningen passa bara på ett sätt. termostaten passar också bara på ett sätt. och toppen är dragen enligt (bilservice) rekommendationer. Allt detta har gjorts på en riktig bilservice. förutom termostaten. den drog jag dit själv,. men den går bara att sätta åt ett håll.

En rostfri bil är en bra bil! :)

252 Inlägg
20 mars 2009
#13
danneda740 skrev:
Vi har trycktestat cylinderfoder. eller inte vi men förra ägarn. de va ok. vattenpumpen kollad. snurrar på som den ska. packningen passa bara på ett sätt. termostaten passar också bara på ett sätt. och toppen är dragen enligt (bilservice) rekommendationer. Allt detta har gjorts på en riktig bilservice. förutom termostaten. den drog jag dit själv,. men den går bara att sätta åt ett håll.

Har du gjort ett komptest efter att packningen byttes? I såna fall gör det. Enda jag kan tänka mig som är felet då. Att köra utan termostat på en diesel är inte bra. Dieselmotorer tar ändå längre tid på sig att bli varm och utan termostat så kommer den nog aldrig bli riktigt varm.

Lastbilschaufför
213 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
#14
Komptest är också gjort. lika på alla. inget tryckfall

En rostfri bil är en bra bil! :)

252 Inlägg
21 mars 2009
#15
danneda740 skrev:
Komptest är också gjort. lika på alla. inget tryckfall

Fan, vet inte vad som kan vara problemet nu. Jag misstänker fortfarande att det är något med att den trycker upp komp i kylsystemet.  Någon form av övertryck är det ju. Går det fort innan det uppstår övertryck i systemet?

Lastbilschaufför
213 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
#16
nja om man kör lugnt så tar det en ca 5 min från kall start. belastar man motorn kraftigt så kan han bli överhettad på 3.

Mycket lustigt fenomen

En rostfri bil är en bra bil! :)

252 Inlägg
22 mars 2009
#17
danneda740 skrev:
nja om man kör lugnt så tar det en ca 5 min från kall start. belastar man motorn kraftigt så kan han bli överhettad på 3.

Mycket lustigt fenomen

Vafan, jag har inga idéer kvar längre. Lättare om man haft motorn framför sig och kunnat pilla själv. Hoppas någon som är riktigt duktig på D24 ser denna tråden. Skriv D24 i rubriken så kanske du får svar.

/Andrée

13 Inlägg
22 mars 2009
#18
D 24 tdi !

hej hadde nåt liknande på min..   sitter en liten slang i expantions kärlet... kolla så inte den kanalen är igensatt!!!   vilken färg har kylvatnet?? e det smutsigt oljigt??
du e helt säker på att toppen inte är sprucken mellan ventilerna...väldigt vanligt... o då kokar bilen utan att bli varm...

Med en vis förkärlek till turboskåp....

Lastbilschaufför
213 Inlägg
22 mars 2009
Trådstartare
#19
Tack alla som skrivit men behöver ingen hjälp längre. nuj har ja tappat oljetryck, någon som har en billig d24 för nu slänger jag motorn:P

En rostfri bil är en bra bil! :)

13 Inlägg
22 mars 2009
#20
och effter som toppen vatt av, mest troligt att de kommigt in olja o klet i kylsystemet... sätter igen allt..
de e bara o riva av kylare o ge den en ordentlig tvätt med avfättning o varmt vatten (högtryck)...
när du tar av termostaten o kör in fingrarna o drar runt inne i kanalerna hur ser fingret ut??

Med en vis förkärlek till turboskåp....


Sök