2725
Sök

Negativa effekten av att ha för liten låda?

631 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Tja,

Har lite funderingar av lite mer erfaret folk inom billjud .

Vad är det för negativ effekt av att ha för liten låda till basarna ? 
Har ju precis fått igång mitt system  ( 2x MTX 12" Basar  med MTX Steg för dom som inte orkar klicka fram ) , och det dunkar ordentligt friskt !   På grund av tid/pengabrist ( För att inte tala om att jag inte kan själv ) , så byggde jag inte en ny låda när jag uppgraderade från 10" till 12"   ..   Som sagt så tycker jag det låter för jävla underbart, ordentligt tryck..    Men jag antar att när lite mer erfaret folk får höra, så kommer ni/dom tycka det låter förjävligt. Ingen aning.

Hur förändras ljudet från för liten till " lagom " låda ?

Tack,

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2009
Om det låter bra så är troligtvis inte lådan för liten , kör du slutet eller basreflex?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

631 Inlägg
20 mars 2009
Trådstartare
Sluten..   

Och det är för liten, det vet jag..  men jag funderar på om det är värt att påbörja projektet att bygga om ny låda än ( Ska göras dock, till mycket snyggare smile ) ..     har ju inte tänkt att tävla eller något.. än .. i alla fall

Hewi
571 Inlägg
20 mars 2009
Okey , är den för liten så mister du djupbas och även snabbhet i basen.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2009
Som jag förstått det så blir effekten den att basen ökar när man öppnar en dörr om lådan är för liten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
21 mars 2009
ChriZtoffer skrev:
Som jag förstått det så blir effekten den att basen ökar när man öppnar en dörr om lådan är för liten.

tvärtom.. e lådan förstor (för lågt avstämmd) så upplevs basen som högre om man öppnar en dörr..

e lådan för liten så tappar man djupbasen.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 mars 2009
Ah där ser man, tack för rättelsen. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

631 Inlägg
21 mars 2009
Trådstartare
Mmhm.. Tack!  Känns som det är ganska stor prio att fixa en ordentlig låda trots allt smile

6 Inlägg
21 mars 2009
ett enkelt svar basen flippar ut om du har för liten låda om du ger den mycket effekt

587 Inlägg
21 mars 2009
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

tvärtom.. e lådan förstor (för lågt avstämmd) så upplevs basen som högre om man öppnar en dörr..

e lådan för liten så tappar man djupbasen.

åfan, alltid lär man sej nåt.....( kanske skulle bygga om min låda då för det låter mer med dörrn öppen.)
då vet jag iaf varför.
Tack.

Sök