4060
Sök

För tungt släp - olovlig körning

12 086 Inlägg
20 april 2013
#141
Hum.. det har du ju en poäng i smile Jag tror ju dock förändringarna gäller alla. Det verkar va när dom stramar åt reglerna som de med gammalt körkort får fortsätta köra.

Avstängd
10 388 Inlägg
20 april 2013
#142
tucce skrev:
Precis så jag tolkar det. Jag som har ett gammalt körkort och kört släp i många herrans år får inte dra ett tyngre släp, men den som tar ett nytt körkort och inte kört en meter med släp får dra ett tyngre släp???


Nytt eller gammalt B-kort har ingen betydelse, det är samma dragvikt på båda.
Skall man upp till 4250 kg måste man göra en uppkörning för utökad behörighet eller BE oavsett hur gammalt eller nytt kort man har



     Bosse

"En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). "

Jag ser inte det som en "rätt" med en begränsning. Så språkligt sett tolkar jag det iaf som att begränsningen försvinner för alla, då det är en begränsning och inte en rättighet (som sagt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

7 435 Inlägg
20 april 2013
#143
it_mutt skrev:
tucce skrev:
Precis så jag tolkar det. Jag som har ett gammalt körkort och kört släp i många herrans år får inte dra ett tyngre släp, men den som tar ett nytt körkort och inte kört en meter med släp får dra ett tyngre släp???


Nytt eller gammalt B-kort har ingen betydelse, det är samma dragvikt på båda.
Skall man upp till 4250 kg måste man göra en uppkörning för utökad behörighet eller BE oavsett hur gammalt eller nytt kort man har



     Bosse

"En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). "

Jag ser inte det som en "rätt" med en begränsning. Så språkligt sett tolkar jag det iaf som att begränsningen försvinner för alla, då det är en begränsning och inte en rättighet (som sagt)

vilken begränsning menar du?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 april 2013
#144
granadadr skrev:
it_mutt skrev:
tucce skrev:
Precis så jag tolkar det. Jag som har ett gammalt körkort och kört släp i många herrans år får inte dra ett tyngre släp, men den som tar ett nytt körkort och inte kört en meter med släp får dra ett tyngre släp???


Nytt eller gammalt B-kort har ingen betydelse, det är samma dragvikt på båda.
Skall man upp till 4250 kg måste man göra en uppkörning för utökad behörighet eller BE oavsett hur gammalt eller nytt kort man har



     Bosse

"En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar den rätt att köra ett fordon eller en fordonskombination som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte får ditt körkort återkallat). "

Jag ser inte det som en "rätt" med en begränsning. Så språkligt sett tolkar jag det iaf som att begränsningen försvinner för alla, då det är en begränsning och inte en rättighet (som sagt)

vilken begränsning menar du?

Bilens tjänstevikt som begränsning för släpets totalvikt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

106 Inlägg
21 april 2013
#145
Du får köra ekipaget.
Förändringar gällande behörigheter är sådana att förändringar "till det sämre" berör aldrig ett redan taget körkort, medan en förändring "till det bättre" gäller även ett gammalt körkort


   Bosse

757 Inlägg
22 april 2013
#146
sjuka är ju att man får dra ett aptungt släp med en liten lätt bil som är helt oduglig medans med en bra bil som väger lite mer får inte dra ett piss

Handledare
1 481 Inlägg
22 april 2013
#147
robzter skrev:
sjuka är ju att man får dra ett aptungt släp med en liten lätt bil som är helt oduglig medans med en bra bil som väger lite mer får inte dra ett piss

De flesta biltillverkare sätter rimliga siffror på dragvikten, utom Mazda. De hade en modell som hette 121, en liten pyttebil. Den fick dra 1200kg. En motortidning testade med en husvagn på 1000kg. Bilen orkade upp i 60km/h och motorn stånkade som en, citat "tryckkokare". Det var tack vare Mazda som dåvarande vägverket inte ändrade reglerna för släpvagnsvikt.
Senast redigerat av saab_sonett (22 april 2013)


Cykelhatande yrkeschaufför.
241 Inlägg
22 april 2013
#148
Ja det är biltillverkarna som sätter gränserna på hur stora släpvagnar man får dra med dom. Inte trafikverket.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
22 april 2013
#149
Noart skrev:
Ja det är biltillverkarna som sätter gränserna på hur stora släpvagnar man får dra med dom. Inte trafikverket.

Visst är det så, och sen ser reglerna oftast till att man inte får dra i närheten av dom vikterna...

Min suburban får för övrigt dra drygt 4000 kg med sitt originaldrag, men i sverige duger inte den original pålklistrade lappen utan dom vägrar sätta nåt högre än 1500 kg bara för att man inte har ett löst intyg på det hela.
Senast redigerat av henke_99 (22 april 2013)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

25 Inlägg
22 april 2013
#150
robzter skrev:
överskred inte 3500kg med den bilen vi drog med då :p

möjligtvis med förarens vikt eller nått sånt tongue

Förarens vikt räknas in i bilens tjänstevikt, så det är lugnt.

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss

Handledare
1 481 Inlägg
22 april 2013
#151
WonderingsANNA skrev:
robzter skrev:
överskred inte 3500kg med den bilen vi drog med då :p

möjligtvis med förarens vikt eller nått sånt tongue

Förarens vikt räknas in i bilens tjänstevikt, så det är lugnt.

Fast det är totalvikten som räknas.....


25 Inlägg
22 april 2013
#152
Ja, och tjänstevikten är ju en del av totalvikten wink, så man behöver inte bry sig om förarens kilon i den ekvationen öht.  Fast det är många som tror att tjänstevikten är endast bilen.


För att få köra släp med B-kort kollar man ju bara bilens total+släpets total = XXX. De två tillsammans får inte överstiga 3500kg. Å så gör man en check på bilens regbevis så att man inte övrstiger de kilon just den bilen får dra. Enkelt som pannkaka å inte massa tjorvigt räknekludd fram å tillbaka som det var tidigare.
Senast redigerat av WonderingsANNA (22 april 2013)

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss

Avstängd
10 388 Inlägg
22 april 2013
#153
WonderingsANNA skrev:
Ja, och tjänstevikten är ju en del av totalvikten wink, så man behöver inte bry sig om förarens kilon i den ekvationen öht.  Fast det är många som tror att tjänstevikten är endast bilen.


För att få köra släp med B-kort kollar man ju bara bilens total+släpets total = XXX. De två tillsammans får inte överstiga 3500kg. Å så gör man en check på bilens regbevis så att man inte övrstiger de kilon just den bilen får dra. Enkelt som pannkaka å inte massa tjorvigt räknekludd fram å tillbaka som det var tidigare.

Vet inte om jag tyckte det var så svårt innan att titta på "max släpvagnsvikt med B-körkort" (eller liknande) och sen kasta ett öga på "max släpvagnsvikt" iofs

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

25 Inlägg
23 april 2013
#154
Inte jag heller men jag har hört mååånga krångla till det, blanda ihop de olika vikterna, klia sig i skallen och komma fram till underliga resultat.

I Think and Wonder, Wonder and Think. /Dr Seuss

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#155
WonderingsANNA skrev:
Inte jag heller men jag har hört mååånga krångla till det, blanda ihop de olika vikterna, klia sig i skallen och komma fram till underliga resultat.

Ja, det vore väl dumt att säga emot, folk har en förmåga att göra saker och ting betydligt mer omständligt än det behöver vara

(Intressant dock att jag fick dra mer med A4:an som jag tidigare hade, än vad jag får göra med A6:an...men där är det ju den högre totalvikten på bilen som "förstör". Detta då givetvis om man ser till "vanlig" B-behörighet)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

757 Inlägg
23 april 2013
#156
it_mutt skrev:
WonderingsANNA skrev:
Inte jag heller men jag har hört mååånga krångla till det, blanda ihop de olika vikterna, klia sig i skallen och komma fram till underliga resultat.

Ja, det vore väl dumt att säga emot, folk har en förmåga att göra saker och ting betydligt mer omständligt än det behöver vara

(Intressant dock att jag fick dra mer med A4:an som jag tidigare hade, än vad jag får göra med A6:an...men där är det ju den högre totalvikten på bilen som "förstör". Detta då givetvis om man ser till "vanlig" B-behörighet)

precis och antagligen så är A6an betydligt säkrare att dra med.

när ska transportstyrelsen fatta att det inte har med totalvikt att göra hur svårt och farligt det är att dra. utan just hur bra bilen är.

4 196 Inlägg
23 april 2013
#157
robzter skrev:
it_mutt skrev:
WonderingsANNA skrev:
Inte jag heller men jag har hört mååånga krångla till det, blanda ihop de olika vikterna, klia sig i skallen och komma fram till underliga resultat.

Ja, det vore väl dumt att säga emot, folk har en förmåga att göra saker och ting betydligt mer omständligt än det behöver vara

(Intressant dock att jag fick dra mer med A4:an som jag tidigare hade, än vad jag får göra med A6:an...men där är det ju den högre totalvikten på bilen som "förstör". Detta då givetvis om man ser till "vanlig" B-behörighet)

precis och antagligen så är A6an betydligt säkrare att dra med.

när ska transportstyrelsen fatta att det inte har med totalvikt att göra hur svårt och farligt det är att dra. utan just hur bra bilen är.

Håller med fullständigt. 3,5 ton max fordonskombination borde skrotas.

Jag tror det är ganska mycket säkrare att dra 1.6 ton bakom en 2.5 tons bil som tex range rover än en 740 på 1,6 ton. Men det är ju olagligt.
Jag har för övrigt BE kort och det var det mest värdelösa. Teorin består av 65 frågor. Rätt på 50 frågor krävs för godkänt.

Men det är bara 10 frågor som är BE frågor, resten är B teori. Så man kan klara teoriprovet för BE utan att ha ett enda rätt på BE frågorna.

Sedan så tillhandahåller inte VV/transportstyrelsen fordon och släp vid uppkörningen utan det måste du fixa själv. Och det ska vara lastat med minst 1.5 ton(?) vid uppkörningen.

Så hur tar du som ska ta BE körkort men inte har det än med dig en bil och släp som är BE kombination? Det kan du ju såklart inte så då måste du ha en kompis lr liknande som kan köra dit fordonskombinationen åt dig. Ganska krångligt och värdelöst.


Kortet är dock väldigt enkelt och billigt att ta. Kostade mig runt 3000 kr. Det är ju väldigt bekvämt att ha, det är ju alltid någon tyngre transport om året man gör.
Senast redigerat av zemet (23 april 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#158
robzter skrev:
it_mutt skrev:
WonderingsANNA skrev:
Inte jag heller men jag har hört mååånga krångla till det, blanda ihop de olika vikterna, klia sig i skallen och komma fram till underliga resultat.

Ja, det vore väl dumt att säga emot, folk har en förmåga att göra saker och ting betydligt mer omständligt än det behöver vara

(Intressant dock att jag fick dra mer med A4:an som jag tidigare hade, än vad jag får göra med A6:an...men där är det ju den högre totalvikten på bilen som "förstör". Detta då givetvis om man ser till "vanlig" B-behörighet)

precis och antagligen så är A6an betydligt säkrare att dra med.

när ska transportstyrelsen fatta att det inte har med totalvikt att göra hur svårt och farligt det är att dra. utan just hur bra bilen är.

Ja jo, det kan jag väl inte säga emot rent tekniskt iaf (att den borde vara, även om bilarna i sig delar relativt många komponenter, men ja jo)

Nu handlar ju iofs inte A4:an vs A6:an om några enormt stora skillnader, vare sig i vikt eller storlek. A6:an har ju en 300kg högre totalvikt, och därför sjunker ju då givetvis också vad jag kan hänga efter.

Samtidigt så får jag dra mer med min gamla Audi 100 än vad jag får med A6:an (och mer än med A4:an)
A4; 1680kg (draget godkänt för;1500kg, alltså är det bara 1500kg som får dras)
A6;  1380kg (draget godkänt för; 1700kg)
A100; 1550kg (draget godkänt för; 1700kg)

Och i bland just dessa alternativ skulle jag väl då, om man nu bara har "vanligt" B-kort, se 100:an som vettigast.

Men sen samtidigt, skulle det inte bli vääääldigt rörigt med en "bilanpassad lösning"? Menar mest att det skulle ju bli galet svårt att ha något hum iaf. Som det är idag så är det ju som det tidigare skrevs, väldigt lätt att kolla om man får eller inte. Även om det sen vidare kan te sig väldigt...märkligt

(Påpekar väl inget nytt alls då, utan tar mest bara upp exempel)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Avstängd
10 388 Inlägg
23 april 2013
#159
Dåså. Då ska vi se. Vi har pratat om att räkna bruttovikt på släp så länge kombinationens totalvikter (bilens totalvikt + släpets totalvikt) inte överstiger 3500kg. Jag motsatte mig inte detta om någon kunde hitta en källa på det. Och det har jag nu gjort tongue

Mail till transportstyrelsen;

Fråga:

Hejsan

Först och främst hoppas jag jag valt rätt "område" och rätt kategori.

Min fråga rör släpvagnsvikter efter de nya reglerna som infördes i början av året.

Att bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte får överstiga 3500kg är tydligt.

Nu till själva frågan;

Jag har hört att under förutsättningen att man håller sig under 3500kg (för bilen och släpvagnens sammanlagda totalvikter) så får man lov att räkna bruttovikt på släpet. Och detta vid "vanlig B-behörighet". Stämmer detta? Eller är det "totalvikten" som alltid ska räknas vid B-behörighet?

Exempelvis:

Bil; totalvikt; 2000kg
Max släpvagnsvikt; 1300kg

Släp - Totalvikt 1499kg
Tjänstevikt; 700kg

Som förtydligande; får bilen dra detta släp på "B-Behörighet"?

Då hela kombinationens totalvikter blir under 3500kg, har det påpekats att man som sagt skulle få räkna bruttovikt på släpet, och man skulle kunna lasta detta med 600kg och därigenom klara bilens "Max släpvagnsvikt"

Stämmer detta?

Tack på förhand

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Svar:

Hej.

Korrekt kombinationens totalvikt får ej överstiga 3500 kg med en B-behörighet, så ovan kombination är ok.

Då sedan biltillverkaren har en begränsning satt till 1300 kg bruttovikt så är det ok att stoppa i 600 kg precis som du skriver, detta blir då 1300 kg bruttovikt.

Så din beskrivning ovan är alltså helt ok med en B-behörighet.



För vidare kontakt i ärendet använd länken:



Med vänliga hälsningar
Östh Hans

Supportenheten
Transportstyrelsen

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Så, då var den biten avklarad, och åtminstone jag är nöjd då jag fått en källa på detta smile
Senast redigerat av it_mutt (23 april 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 april 2013
#160
zemet skrev:
Jag har för övrigt BE kort och det var det mest värdelösa. Teorin består av 65 frågor. Rätt på 50 frågor krävs för godkänt.

Men det är bara 10 frågor som är BE frågor, resten är B teori. Så man kan klara teoriprovet för BE utan att ha ett enda rätt på BE frågorna.

Sedan så tillhandahåller inte VV/transportstyrelsen fordon och släp vid uppkörningen utan det måste du fixa själv. Och det ska vara lastat med minst 1.5 ton(?) vid uppkörningen.

Så hur tar du som ska ta BE körkort men inte har det än med dig en bil och släp som är BE kombination? Det kan du ju såklart inte så då måste du ha en kompis lr liknande som kan köra dit fordonskombinationen åt dig. Ganska krångligt och värdelöst.


Kortet är dock väldigt enkelt och billigt att ta. Kostade mig runt 3000 kr. Det är ju väldigt bekvämt att ha, det är ju alltid någon tyngre transport om året man gör.

Oftast kan man hyra bil och släp på lokala körskolan. Ska man ha helt eget ekipage så är kravet att det är en BE-kombination och att släpet är lastat till minst 50% av sin lastvikt. Ska även vara en last som är en "lådkonstruktion". Bilen i fråga måste dessutom ha manuell växellåda om man har "vanlig" b-behörighet. (naturligtvis tillåtet med aut om det är en sån behörighet man har)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök