blacken skrev:
FireTraXX skrev:
blacken skrev:
Frågan är vad är misshandel/stryk? Är det ifall man säger till en busunge, eller är det om man skulle flappa till en?, eller om man tar han i örat? eller??. Underförstått med att vederbörande har gjort något dumt..
och ska inte allmänheten/samhället vara delaktig i barns uppfostran dvs om tredje man skulle se en unge göra fel ska han/man då ingripa och rätta ungen??
Misshandel för mig är när någon obefogat får stryk.
Och nej, jag skulle inte acceptera att någon "flappa till", tar i örat o.dyl.
Skulle heller inte acceptera att någon rättar ungen när han gjort fel, då ska dem komma till mig.
Att ge någon annans barn en örfil, skaka om ungen och skrika på honom o.s.v. är totalt oacceptabelt i mina ögon.
Min pappa hade inte accepterat det, jag accepterade inte sånt som barn och jag kommer inte att göra det som förälder.
Om jag tar mig som exempel, när jag var liten och någon gubbe ville "rätta mig" så sparkade man honom på smalbenet och kuta.
Hjälpte ju inte ett dugg.
Om däremot farsan var förbannad på en då var det bara att hålla käft.
För han kunde ju ge en utegångsförbud.
Men om den "gubben" som du sparkade på smalbenet sopade till dig så att du såg stjärnor i en vecka efteråt, så skulle du inte göra om det eller hur?
. Men ska samhället vara aktivt delaktig i barnens uppfostran?
Haha, hade han gjort det så hade jag samlat mina kompisar, pangat massa rutor och kutat än en gång.
Nej, samhället ska inte vara aktivt delaktigt i barnens uppfostran.
Enda gången de ska vara det är när instanser som socialen kopplas in p.g.a. barnets uppförande (Som rånande 10-åringar) eller undermåliga föräldrar (Den sorten som knappt vet att de har ett barn).
Men barn som busar ska inte läxas upp av andra än föräldrarna. (Poliser får ju såklart skrämmas, de försökte med mig)
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.