3090
Sök

Xenon val mellan 6000k eller 8000k

1337
1 343 Inlägg
28 mars 2009
#21
8000K helt klart..
Hade det på den gamla Audin.. supersnyggt men fortfarande bra ljus..
Är det ljuset man är ute efter så ska det vara 4300K..
6000K är ett mellanalternativ för de människor som inte kan välja mellan att ha det snyggt eller bra ljus.
Då blir det 6000K. knappt någon skillnad mot 4300K men sämre Lumen.

Nej ska man byta så ska man hoppa till 8000K.
Det blir inte riktigt blått förrän 10.000K

I'm not a fighter, I'm a lover!

12 086 Inlägg
28 mars 2009
#22
Xtravagant skrev:
8000K helt klart..
Hade det på den gamla Audin.. supersnyggt men fortfarande bra ljus..
Är det ljuset man är ute efter så ska det vara 4300K..
6000K är ett mellanalternativ för de människor som inte kan välja mellan att ha det snyggt eller bra ljus.
Då blir det 6000K. knappt någon skillnad mot 4300K men sämre Lumen.

Nej ska man byta så ska man hoppa till 8000K.
Det blir inte riktigt blått förrän 10.000K

Jag håller inte med, 8000 är blått.. de säljs ju tillomed som blått ljus.
Blå strålkastare är lite som blått neon under bilen, plottrigt och mobbat lol

1337
1 343 Inlägg
28 mars 2009
#23
JapMax skrev:
Xtravagant skrev:
8000K helt klart..
Hade det på den gamla Audin.. supersnyggt men fortfarande bra ljus..
Är det ljuset man är ute efter så ska det vara 4300K..
6000K är ett mellanalternativ för de människor som inte kan välja mellan att ha det snyggt eller bra ljus.
Då blir det 6000K. knappt någon skillnad mot 4300K men sämre Lumen.

Nej ska man byta så ska man hoppa till 8000K.
Det blir inte riktigt blått förrän 10.000K

Jag håller inte med, 8000 är blått.. de säljs ju tillomed som blått ljus.
Blå strålkastare är lite som blått neon under bilen, plottrigt och mobbat lol

Då har du blivit felinformerad för 8000K är inte blått.
Det finns blå tendenser i det som det för finnas i Xenon men ljuset är inte blått.
blått blir det 10.000K och över.
Kan vara så att du köpt lampor med dålig kvalité när du köpte 8000K som gjorde färgen konstig.

8000K
Nu är bilden tagen så att ljuset går rakt in i kameran...
https://www1.garaget.org/archive/66/65926/62087/62087-565232.jpg

I'm not a fighter, I'm a lover!

Miklen
28 mars 2009
Trådstartare
#24
http://www.hidxtra.com/ebay/colortemp.jpg

190 Inlägg
22 oktober 2009
#25
Nu tar jag upp en gammal tråd. men det är så att jag velar också om jag ska ha 6000k eller 8000k. vissa säger att 8000k är blått och andra inte .. jag har en kompis som har 15000k och det är BLÅTT! men jag vill har bra ljus och endå se snyggt ut .. är det 8000k som gäller då?

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 oktober 2009
#26
Tha_Zack skrev:
Nu tar jag upp en gammal tråd. men det är så att jag velar också om jag ska ha 6000k eller 8000k. vissa säger att 8000k är blått och andra inte .. jag har en kompis som har 15000k och det är BLÅTT! men jag vill har bra ljus och endå se snyggt ut .. är det 8000k som gäller då?

8000K ger inget behagligt ljus enligt mej iaf, samt att det lyser alldeles för blått för min smak

Jonas

2 982 Inlägg
22 oktober 2009
#27
4300k ger bäst ljus
6000k ger OK ljus och är snyggare
8000K ger sämre ljus än 6000K och är snyggast,
sen finns ju 10000k 12000k , lila, grön Gul på 3000k....


190 Inlägg
22 oktober 2009
#28
Men om man kör på 8000k så får man bättre än halogen iallafall? vill ju ha bättre ljus inte bara blåa strålkastare.. skulle vara bra med lite bättre nu när snön snart kommer,

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 oktober 2009
#29
https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/225147_byfmte.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/4671/225148_3ua6iv.jpg

Dessa 2 bilder brukar vara omtyckta i dessa diskutioner...


190 Inlägg
22 oktober 2009
#30
Tack! det får bli 8000k.

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

2 982 Inlägg
729 Inlägg
22 oktober 2009
#32
Xtravagant skrev:
8000K helt klart..
Hade det på den gamla Audin.. supersnyggt men fortfarande bra ljus..
Är det ljuset man är ute efter så ska det vara 4300K..
6000K är ett mellanalternativ för de människor som inte kan välja mellan att ha det snyggt eller bra ljus.
Då blir det 6000K. knappt någon skillnad mot 4300K men sämre Lumen.

Nej ska man byta så ska man hoppa till 8000K.
Det blir inte riktigt blått förrän 10.000K

Eller så tar man 6000K om man vill ha både snyggt OCH bra ljus och inte därför att man inte skulle kunna bestämma sig!!

Ingen skillnad på 6000K och 4300K??? Jag har sett 5000K och 4300K i verkligheten bredvid varandra och t.o.m. på dessa ser man ju skillnad!


190 Inlägg
22 oktober 2009
#33

och du tycker att du har behagligt och bra ljusbild i mörker?

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

1 653 Inlägg
22 oktober 2009
#34
jag hade 10.000K i 850n förut, och det var bra ljus och behagligt att se på på kvällen, förstår inte vad folk gnäller om, ni kan inte ha kört med blåare temperaturer...

nu har jag ett 8000K-kit på väg hem, och ett 6000K till extraljusen.
Jag hade aldrig satt i mindre än 6000K iaf, det är ju snyggt när det är blåtonat, 4300 är skitfult imo, ser ut som billiga Megablue från biltema...

anledningen till att jag valde lägre kelvin-tal nu är bara för att prova helt enkelt, blir kanske byte till 10.000K igen framöver och flyttar 8000K till helljusen tongue
Senast redigerat av Thullen (22 oktober 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

x40
1 209 Inlägg
22 oktober 2009
#35
kör med 6000k och min kompis har 8000k och jag tycker att mina 6000k e bättre än 8000k. mycket bra ljus ger 6000k. det e vad jag tycker.. men det finns ju hur många som helst som vill 8 så varför inte..

Volvo S40 turbo.

2 982 Inlägg
22 oktober 2009
#36
Tha_Zack skrev:

och du tycker att du har behagligt och bra ljusbild i mörker?

inte igentligen. men har 55w 8000K dimljus och helljus 55w 8000K som backup.
men är så van att köra med 8000k på halvljuset att jag vant mig.


Xenoholic
2 559 Inlägg
22 oktober 2009
#37
Kör med 4300 35w på hel/halv, 4300 55w på helljus samt 6000 35 på dimljus och kan säga att det LYSER BRA cool

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

33 Inlägg
23 oktober 2009
#38
Phaetoon skrev:
4300k är ju dessutom den enda "lagliga" wink

Det är "lagligt" upp till 5000k tongue

Olika
907 Inlägg
23 oktober 2009
#39
Mannis skrev:
Phaetoon skrev:
4300k är ju dessutom den enda "lagliga" wink

Det är "lagligt" upp till 5000k tongue

Säger vem?

Mvh
Fredrik

Avstängd
512 Inlägg
23 oktober 2009
#40
Är det en Epa traktor skall du ha över 10000k, så det blir riktigt blått! 5000k är bäst ljus, och snyggast!

/A.


Sök