3144
Sök

Bilhögtalare till datorn

243 Inlägg
26 mars 2009
Trådstartare
Hej

Som jag har förstått så funkar det att använda bilhögtalare som vanliga högtalare. Ska se ifall en gammal dvd orkar driva dom men det är en annan fråga

men hur stora ska lådorna vara? tänkte ifall det är lika viktigt som volymen till baslådor.
Eller ifall det bara är bygga en låda som är stor nog.

tackar

573 Inlägg
26 mars 2009
kom ihåg att bilhögtalare oftast är på 4ohm och vanligtvis ligger förstärkare i hemmet på 8ohm...

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

16 197 Inlägg
26 mars 2009
Miramithe skrev:
kom ihåg att bilhögtalare oftast är på 4ohm och vanligtvis ligger förstärkare i hemmet på 8ohm...

en förstärkare "ligger" inte på några ohm alls..  utan vill ha ett visst ohmtal på högtalarna den ska driv.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

42 Inlägg
26 mars 2009
evilaudio skrev:
Miramithe skrev:

en förstärkare "ligger" inte på några ohm alls..  utan vill ha ett visst ohmtal på högtalarna den ska driv.

Vilket dessutom ofta är 4-16ohm i en "normal" reciver (eller förstärkare, som är ganska sällsynta numera).

Volvoskadad
6 017 Inlägg
26 mars 2009
Mordecaien skrev:
evilaudio skrev:
Miramithe skrev:

Vilket dessutom ofta är 4-16ohm i en "normal" reciver (eller förstärkare, som är ganska sällsynta numera).

Klart man har reciver med separat cd och separat vinyl big_smile

Jonas

573 Inlägg
26 mars 2009
evilaudio skrev:
Miramithe skrev:

okej förlåt mig, självklart är det så.

För att rätta till det då, normalt sätt ligger bilhögtalare på 4ohm, normalt sätt ligger hemma högtalare på 8ohm.

kolla så att din förstärkare klarar av att driva dom så den inte blir lastad med för låg last och blir skadad.

16 197 Inlägg
26 mars 2009
Mordecaien skrev:
evilaudio skrev:
Miramithe skrev:

njae.. inte om man pysslar me "high end"..wink

42 Inlägg
26 mars 2009
evilaudio skrev:

Fast å andra sidan, vilken high end-nisse skulle koppla bilhögtalare till sin förstärkare? smile

16 197 Inlägg
26 mars 2009
Mordecaien skrev:
evilaudio skrev:

Fast å andra sidan, vilken high end-nisse skulle koppla bilhögtalare till sin förstärkare? smile

de finns folk till allt wink

573 Inlägg
26 mars 2009
Volvo_Mannen skrev:
Mordecaien skrev:
evilaudio skrev:

Klart man har reciver med separat cd och separat vinyl big_smile

kolla bara vad förstärkaren tål för ohm och sen kan du tänka på att inte ha för överdimensionerade högtalare. den måste ju orka med åå

243 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Baksidan på dvdn där du ska koppla in högtalarna står det 8 ohm
och förklara det dära igen jag förstod ej.

samt har ej fått min fråga svarad .. hur stor ska lådan vara? tongue
Senast redigerat av Haans (27 mars 2009)

573 Inlägg
27 mars 2009
Ohm är den belastningen som förstärkaren klarar av, i ditt fall 8 ohm.
vad har du för bashögtalare och hur många? så kan jag hjälpa dig med hur du ska koppla + vilken volym

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 mars 2009
Två följdfrågor:

Vad för bilhögtalare hade du tänkt dig att använda?

Exakt vad skall du driva dem med? För som jag tolkar det när du säger till datorn så är det via ljudkortet och det är inget jag rekomenderar då det rör sig om lågnivåsignaler.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Försöker iaf
1 998 Inlägg
27 mars 2009
Har en gammal förstärkare ja kopplat till datorn å så kör jag bilhögtalare på den.

Funkar utmärkt. Förstärkaren klarar iaf från 4ohm och upp te 8 kanske högre

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

243 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Jag har 2 st Gas 6.5"
och en dvd jag tänkte koppla till datorn ... inte ultimat men tänkte att jag ska använda det jag har om det nu funkar. På dvdn står det 8 ohm och såg nu på elementets baksida 4 ohm?

kommer det funka eller måste det vara 8 ohm? eller är det max? ...
Har även en 10" bas över men vet ifall det är möjligt med en dvd tongue
Senast redigerat av Haans (27 mars 2009)

7 241 Inlägg
27 mars 2009
Haans skrev:
Jag har 2 st Gas 6.5"
och en dvd jag tänkte koppla till datorn ... inte ultimat men tänkte att jag ska använda det jag har om det nu funkar. På dvdn står det 8 ohm och såg nu på elementets baksida 4 ohm?

kommer det funka eller måste det vara 8 ohm? eller är det max? ...
Har även en 10" bas över men vet ifall det är möjligt med en dvd tongue

Ah en "altt-i-ett-enhet" som jag brukar kalla dem....
Nja det är inte att rekomendera att halvera impendansen då steget kan bli överbelastat. Men tar det det bara lugnt med volymen så funkar det såvida man inte krämar på allt man orkar. Så spela med måtta.

Men GAS Alpha 6" (antar koaxial) så kan du nog behöva runt 20-30l för att få ut lite bas ur dem....detta pga att de är gjorda för att spela rakt ut i en dörrsida...så det är inte så optimalt för ett par datorhögtalare...

243 Inlägg
27 mars 2009
Trådstartare
Menar du till vanliga 6.5 att det skall vara 20-30 L? det verkar enormt mycket eftersom det skall vara det ill en 10 tums bas.

Så om jag håller ner ljudet så ska det funka?

7 241 Inlägg
27 mars 2009
Ja......och anledningen sade jag tidigare med.....
De är gjorda för att spela RAKT UT I EN DÖRR.....alltså sitta i dörrsidan på en bil och använda all volym bakom denne...

Japp...eller ja....håll ett öga (känn efter då o då) på temperaturen..känns det stekhett efter ett tag så är dte ingen bra idé smile

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
27 mars 2009
Haans skrev:
Menar du till vanliga 6.5 att det skall vara 20-30 L? det verkar enormt mycket eftersom det skall vara det ill en 10 tums bas.

Han skrev ju 20-30L endast för att du skall få nån djupbas ur dom.  U större låda ju tyngre bas i de flesta fall!

C H E V R O L E T <3

573 Inlägg
27 mars 2009
Children-Of-Bodom skrev:
Haans skrev:

Han skrev ju 20-30L endast för att du skall få nån djupbas ur dom.  U större låda ju tyngre bas i de flesta fall!

nja, tillslut blir det för stor volym och dom bottnar rätt snabbt...

Sök