3314
Sök

Finns det något knep för att undvika gulstick vid långa slutartider?

831 Inlägg
29 mars 2009
Trådstartare
Visserligen går detta att redigera bort i Photoshop men det bästa är om man slipper detta. Så vid långa slutartider vore det sjysst om det fanns något knep för att få bort det gula gatlampor generar?

Sommarhjulen åkte på idag och bilen är nytvättad! Årets första fotosession är därför ett faktum smile

Hobbyfotograf
113 Inlägg
29 mars 2009
Ställa in vitbalansen? smile

Vill du ha din bil fotograferad? Skicka PM!

Zzzz
937 Inlägg
29 mars 2009
Precis, antingen ställa in vitbalansen eller också fota i Raw.

831 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Googlade lite på hur man ställer in vitbalans. Men som jag fattade det behöver man någon referens? Typ ett vit A4-ark eller något vitt? Jag fattar ingenting. Men jag får googla vidare...

94 Inlägg
30 mars 2009
Fota i Raw och sen kan du ställa in det som du själv vill ha det i efterhand i Photoshop utan att förlora något i bildkvalitet. Klart enklast enligt mig! wink

108 Inlägg
31 mars 2009
Ja RAW är ju bäst att fota i och lättast att fixa till vitbalansen sen.. smile

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
31 mars 2009
Typ testa dom olika vitbalansinställningarna på plats så ser du ju vilket som funkar bäst.
Men såklart, RAW och sen fixa i efterhand funkar alldeles utmärkt, fast det är ju alltid skoj att se nåt hyfsat korrekt direkt när man tagit bilden.

Whine whine!

831 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
Ska testa fota i RAW. Testade lite förut men fann egentligen ingen anledning då jag tyckte bilderna bara blev stora och snabbt fyllde hårddisken. Men nu har jag en anledning så jag ska testa fota i RAW igen. Någon som kan rekommendera något program att behandla rawbilder i? Lightroom är väl till för bl.a. RAW?

94 Inlägg
31 mars 2009
CrilleD skrev:
Ska testa fota i RAW. Testade lite förut men fann egentligen ingen anledning då jag tyckte bilderna bara blev stora och snabbt fyllde hårddisken. Men nu har jag en anledning så jag ska testa fota i RAW igen. Någon som kan rekommendera något program att behandla rawbilder i? Lightroom är väl till för bl.a. RAW?

"Camera Raw" som följer med senaste Photoshop Cs4 har allt du behöver!

fotointresserad
2 307 Inlägg
31 mars 2009
CrilleD skrev:

Lightroom eller Adobe Bridge funkar, själv kör jag med det sista

4 554 Inlägg
31 mars 2009
mjo som sagt så får man fixa vitbalansen lite, om de hjälper så är de flesta gatubelysningar på runt 3200k om de är lite gulaktiga från början

Sök